Máte problém usnout? Zkuste jednoduchý trik, po kterém „na povel“ odpadne i elitní voják
Straight friendly
Zdroj: Adobe Stock

Máte problém usnout? Zkuste jednoduchý trik, po kterém „na povel“ odpadne i elitní voják

Spánek je základem našeho fyzického a duševního zdraví, a přesto je to něco, s čím mnoho z nás denně bojuje. Pokud jste jedním z těch, kdo tráví noci neúspěšným počítáním oveček nebo nekonečným hypnotizováním stropu, možná je na čase vyzkoušet něco jiného. Elitní vojáci mají osvědčenou metodu, která jim pomáhá usnout i v těch nejextrémnějších podmínkách. Chcete vědět, jak na to?
Redakce Redakce Autor
15. 5. 2024

Podle statistik jen ve Spojených státech amerických trpí nějakou poruchou spánku 50-70 milionů lidí. Přitom právě přerušovaný spánek, jeho nedostatek, nebo problémy s usínáním ovlivňují nejen naše psychické rozpoložení, ale také pracovní výkonnost (o celkovém zdraví ani nemluvě).

Pokud tedy v posteli před usnutím pravidelně počítáte ovečky, pijete teplé mléko s medem po hektolitrech a přitom stále hypnotizujete strop, můžete vyzkoušet metodu, kterou běžně využívají elitní vojáci ve válečných zónách. A tam rozhodně nepanují klidné a relaxační podmínky. 

Pokud čekáte nějakou speciální metodu dýchání, kterou zvládne jen pokročilý matematik, buďte v klidu. Na to v extrémních podmínkách, v nichž vojáci běžně působí, není žádný čas. Postup je velmi snadný a po šesti týdnech tréninku by jej mělo spolehlivě ovládnout až 96 % z vás.

Základ úspěchu spočívá ve dvou krocích.

První krok tkví v celkovém uvolnění těla. Nejprve se zaměřte na uvolnění svalů obličeje, což zahrnuje jazyk, čelisti a svaly kolem očí. Uvolněte tyto svaly co nejvíce. Poté se soustřeďte na uvolnění ramen – nechte je klesnout dolů a zbavte se napětí. Následuje hluboký výdech, který pomůže uvolnit hrudník. Pokračujte uvolněním rukou, prstů a zápěstí.

<Path> Chcete si koupit chalupu Karla Gotta? Nyní máte šanci!Zdroj:

Druhý krok se zaměřuje na dolní část těla. Uvolněte nohy, zejména stehna a lýtka. Postupně nechte celé tělo přejít do klidového stavu. Když je tělo zcela uvolněné, zaměřte se na svou mysl. Cílem je „zastavení mysli“, což znamená, že se snažíte přestat přemýšlet o každodenních starostech, jako je práce, nebo co si obléknout na zítřejší rande. 

Tipy redakce

Pro dosažení klidu mysli můžete použít vizualizaci. Představte si jednu z následujících situací: ležíte v kanoi na klidném jezeře a díváte se na modrou oblohu, nebo ležíte v sametové houpací síti v temné místnosti. Tato vizualizace pomůže odvést vaši mysl od rušivých myšlenek. Pak si po dobu 10 sekund opakujte mantru „nemysli, nemysli…“. Tento proces může nějakou dobu trvat, většinou právě přibližně 6 týdnů, ale jakmile ho zvládnete, měli byste být schopni usnout do dvou minut od jeho zahájení.

Počítání oveček je jedna z nejpoužívanějších metod k usnutí, otázkou ale je, proč to jsou zrovna ovce
Foto: Adobe Stock

Dodržováním těchto kroků a pravidelným cvičením vizualizace a uvolňování těla můžete dosáhnout hlubokého a klidného spánku, podobného tomu, jaký zažívají batolata.

V případě, že se vám navzdory snaze a tréninku nebude stále dařit usnout, spánkový terapeut Neil Stanley navrhuje zapracovat především na prvním kroku, kterým je zklidnění mysli. Doporučuje také vytvořit si pravidelný spánkový režim, vyhýbat se stimulujícím aktivitám před spaním a vytvořit si klidné a pohodlné prostředí. Kromě toho je důležité dbát na zdravý životní styl, který zahrnuje vyváženou stravu, pravidelný pohyb a omezení kofeinu a alkoholu před spaním.

Stanley zdůrazňuje, že důležitá je i mentální příprava na spánek, což zahrnuje techniky jako meditace, hluboké dýchání a další relaxační cvičení, která mohou pomoci zklidnit mysl a připravit tělo na spánek. 

Zdroj: Mirka Dobešová, healthline.com, thesleepconsultancy.com

Populární
články

Je-li čištění intenzivní, může pastu i nahradit
TĚLO & MYSL

Je zubní pasta pro zdraví chrupu nezbytná? Podle odborníků ne – a vznikla jen kvůli zisku výrobců. Zdravé zuby lze zajistit i jinak

Autor: Mirka Dobešová
Dokážete bez opory vstát?
TĚLO & MYSL

Zvednete se ze země bez pomoci rukou? Udržíte rovnováhu? Otestujte svou kondici a zjistěte, zda stárnete zdravě

Autor: Redakce
Vzhledem k tomu, že výstup na horu i pohyb v jejím okolí je je zakázán, moc fotek odtamtud neexistuje
CESTOVÁNÍ

Poznejte Gangkhar Puensum, nejvyšší nezdolanou horu na světě, na kterou již 30 let platí zákaz vstupu

Autor: Michal Černý
Sprcha ráno, nebo večer? To je otázka...
TĚLO & MYSL

Sprcha ráno, nebo večer? Odborníci bádali nad tím, co je správně. Jejich zjištění asi nikoho moc nepotěší

Autor: Mirka Dobešová
Emerald Kaia se vydá na první plavbu v dubnu 2026
LUXURY TRAVEL

Nahlédněte za oponu luxusního cestování. Jak probíhá plavba jednou z nejexkluzivnějších jachet současnosti?

Autor: Redakce
Krása Dolomit láká na idylickou glamsport dovolenou
LUXURY TRAVEL

Nový trend „glamsport“ láká na spojení aktivní dovolené s luxusem. Vyzkoušet jej můžete třeba s kolem v italských Dolomitech

Autor: Redakce
V rámci festivalu se představí i španělská primabalerína Cristina Aguilera
KULTURA

Co má společného Morava s iberoamerickou kulturou? Víc, než byste mysleli. Dokazuje to již 21. ročník festivalu Ibérica!

Autor: Redakce
Součástí vzrušení může být i dominantní postavení muže, kderý kompliment „uděluje“
HOT!

„Miliony žen“ mají v posteli úchylku, o které většina mužů ani netuší. Provazy ani důtky k tomu přitom nejsou potřeba

Autor: Martin Lyko
Kariéra sexu a peněz vypadá možná lákavě, může být ale pěkně temná
HOT!

5 bývalých pornoherců se svěřilo, jak skutečně probíhá práce před kamerou

Autor: Martin Lyko
Nebinarita představuje výzvu jak pro jednotlivce, kteří se s ní identifikují, tak pro zdravotnický systém, který musí najít způsoby, jak jim poskytovat vhodnou péči.
AKTUALITY

„Na nebinaritu nevěřím a vlastně jí ani nerozumím,“ říká přední česká sexuoložka, která se specializuje na trans pacienty

Autor: Michal Černý

E-Shop