Také ráno opakovaně posunujete budík? Je to běžnější, než byste čekali, a podle vědců dokonce prospěšné pro spánek i výkon
Straight friendly
Zdroj: AdobeStock

Také ráno opakovaně posunujete budík? Je to běžnější, než byste čekali, a podle vědců dokonce prospěšné pro spánek i výkon

Patříte mezi ty, kteří při prvním zazvonění budíku čile vyskočí z postele vesele novému dni vstříc, nebo se naopak v peřinách „vyvalujete“, jak nejdéle je to možné, a budík posunujete… a posunujete? I když zrovna druhá metoda vstávání nezní úplně ideálně (a doposud byli mnozí přesvědčeni dokonce o tom, že člověku spíše škodí), pravdou je, že dle vědců má své nesporné benefity.
Mirka Dobešová Mirka Dobešová Autor
9. 2. 2024

Nenáviděné vstávání

Vstávání, zejména v brzkých ranních hodinách, je pro mnoho lidí skutečným utrpením. Především pak v zimních měsících, kdy je venku ještě černočerná tma. Není tedy divu, že „vstávací praxe“ zahrnuje také téměř chronické posunování budíku, a dokonce jeho nastavování ještě dříve, než je třeba – jen aby si spáč následně mohl užít ještě pár minut v posteli „navíc“...

Možná to sami znáte – „ještě pět minut“… Budík pak vytrvale zvoní a vy namísto toho, abyste po probuzení měli čas na ranní kávu a pohodový start dne, jen v „cuku letu“ popadnete kabát a dobíháte na MHD. Mohlo by se zdát, že tento způsob ranního time managementu o těch, kdo si jej osvojili, vypovídá mnohé. A nic lichotivého to není. Nemluvě o tom, že mnozí byli doposud přesvědčeni o tom, že odkládání budíku v důsledku jen způsobuje po ránu větší ospalost a únavu. Je tedy přinejmenším překvapivé, že vědci přišli se zjištěním, že právě ti, kteří si opakovaně budík ráno posunují, jsou následně mentálně více v kondici než ti, co disciplinovaně vstali prakticky hned, jakmile jejich budík vydal první tón.

Co říká statistika?

Bez ohledu na to, jaké dopady odkládání budíku má, nebo ne, pravdou je, že se jedná o praxi rozšířenější, než by se možná dalo čekat. Když se na toto téma zaměřili vědci, zjistili, že téměř 70 % lidí alespoň někdy funkci posunutí budíku užívá (příp. si rovnou nastaví více časů buzení). Docela zajímavé jsou v této souvislosti ale i dopady na spánek – „odkladači“ totiž obvykle spí ráno v průměru o 22 minut déle. Čím to? Ti, kteří mají tendenci budík odkládat přibližně po dobu 30 minut, ve skutečnosti mezi zvoněním budíku znovu usnou. „Není to hluboký spánek, ale spánek, který je lehký – a díky tomu nakonec člověk není vytržen z hluboké spánkové fáze, takže mnoho lidí takové probuzení může považovat za příjemnější,“ vysvětlila odbornice na spánek a cirkadiánní rytmy Marie-Pierre St. Orange.

Tipy redakce

Celkové rozdíly v době spánku mezi těmi, kteří po ránu pospávají, a těmi, kteří spořádaně vstanou, když budík zazvoní, byly však velmi rozmanité a pohybovaly se v rozptylu mezi pouhou minutou a třemi hodinami. Ti, kteří si budík posunuli, pak ve srovnání s těmi, kteří tak neučinili, dle studie také naplňovali následující charakteristiky: byli mladší, jejich biorytmus fungoval spíše v režimu „noční sova“ a obecně spali méně. A pak to hlavní: vykazovali lepší kognitivní schopnosti.

Budík? Posuňte ho!

„Naše zjištění naznačují, že není důvod k tomu, aby lidé ráno přestali svůj budík posunovat – minimálně pokud jim to vyhovuje. Ve skutečnosti tato praxe dokonce může pomoci těm, co po ránu trpí ospalostí, aby byli o něco více čilí, jakmile vstanou,“ vysvětlila jedna ze zapojených výzkumnic, Tina Sundelin. Výzkum také naznačil, že ti, co budík odkládají, se během dne necítí více unaveni, než ti, co vstávají rovnou. Přesto ale „odkladači“ mívají lehčí spánek, a to zejména cca hodinu před probuzením, a také zvýšenou klidovou srdeční frekvenci. To pak značí, že se jejich stresové reakce nastartovaly před probuzením, což by mohlo vypadat jako problém. Ale opak je pravdou. Stresový systém má totiž v těle důležitý význam – a konkrétně v tomto případě může přispět ke snížení „spánkové setrvačnosti“, tedy jisté „omámenosti“, kterou řada lidí pociťuje bezprostředně po probuzení, ale také podporuje bdělost a již zmiňované kognitivní funkce.

Zdroj: Giphy

Lepší výkon?

Výzkumníci skutečně došli ke zjištění, že ti, kdo si budík odložili, si záhy po probuzení vedli lépe v kognitivních testech. To vědci vysvětlují tím, že se lidé jednoduše probouzejí pozvolněji, díky čemuž se jim lépe daří zahnat zmiňovanou setrvačnost spánku. Prý to ale nefunguje univerzálně na každého – a v obecné rovině jednoduše záleží na tom, nač je ten který spáč zvyklý. Pokud tedy patříte do skupiny těch, co jsou záhy po prvním cinknutí budíku na nohou, dost pravděpodobně by vám jeho odkládání nijak nepomohlo.

<Path> Nový sexuální trend: injakulace. Co byste o ní měli vědět a proč díky ní prožijete netušené potěšení?Zdroj: sinrecato.com, askmen.com, nhs.uk, lelo.com, mayoclinic.org, sexandpsychology.com

A mimochodem – pokud patříte do skupiny těch nejšťastnějších, kteří se budí JEŠTĚ PŘEDTÍM, než budík vůbec stihne zazvonit, a zajímalo by vás, čím to je… a zda i tato praxe má nějaké výhody… tak vás bohužel nepotěšíme. I když i na toto téma se již věda zaměřila, zjištění jsou neprůkazná a v průběhu výzkumů tak paradoxně více nových otázek vyvstalo, než bylo zodpovězeno. V konečném důsledku ale zjevně na způsobu probuzení zase tak významně nezáleží. Takže pokud vám vyhovuje, že vám po ránu budík zvoní každých pět minut jen proto, abyste jej mohli o dalších pět minut posunout, můžete být v klidu. Není na tom nic špatného. Ba naopak – vlastně se může jednat o výhodu, zejména pokud vás záhy poté čeká nějaký kognitivně náročnější úkol.

Zdroj: theconversation.com, onlinelibrary.wiley.com, nbcnews.com, fortune.com, time.com, nytimes.com

Populární
články

Součástí vzrušení může být i dominantní postavení muže, kderý kompliment „uděluje“
HOT!

„Miliony žen“ mají v posteli úchylku, o které většina mužů ani netuší. Provazy ani důtky k tomu přitom nejsou potřeba

Autor: Martin Lyko
Semeno sice jako mlíčko trochu vypadá, konzumace mléka se na jeho chuti ovšem podepisuje negativně
HOT!

Slané, hořké, nasládlé: Na chuť semene má vliv strava, ale taky nemoci. Experimenty zkušených dokazují, co se na šmaku podepisuje nejvíc

Autor: Martin Lyko
Elektro-sex? Co dříve patřilo drsnějším povahám, je dnes už rozšířenou praktikou, která navzdory mýtům může být i velmi romantická
HOT!

Elektrosex? Co dříve patřilo drsnějším povahám, je dnes už rozšířenou praktikou, která navzdory mýtům může být i velmi romantická

Autor: Irena Piloušková
Věk by neměl být člověku překážkou vůbec v ničem
CESTOVÁNÍ

Na cestování není nikdy pozdě. 94letá seniorka boří svými dobrodružstvími z cest Instagram a zvládá to, o čem my ostatní jen sníme

Autor: Mirka Dobešová
Dlouhodobý pocit osamělosti se řadí ke stejným nebezpečím jako je kouření. Přesto je ještě velmi málo prozkoumaným jevem
TĚLO & MYSL

Cítíte osamělost? Nepropadejte depresi a raději začněte lovit bobříky, nebo se zavřete do tmy

Autor: Michal Černý
Eutanázie – měl by mít člověk absolutní právo ukončit svůj život s asistencí lékařů? Otázka, kterou budeme řešit ještě hodně dlouho
LIDÉ

Je dobrovolná eutanázie řešením problémů, anebo neexistuje hranice, kdy by se měl člověk vzdát?

Autor: Michal Černý
Jak dlouho by měl trvat sex?
HOT!

„A není to málo?“ Víme, jak dlouho by měl trvat „průměrný sex“ a kolikrát jej „průměrně“ mít

Autor: Mirka Dobešová
Misionářská poloha není jen pro heteráky
HOT!

Jak mají gayové sex? Povědomí, které mají heteráci, je přinejlepším zkreslené. Kdo si dovádění mezi muži vyzkoušel, zná rozdíl

Autor: Martin Lyko
Anální sex je často obávanou praktikou, ale při správném přístupu je to příjemné zpestření života
LIDÉ

Bojíte se análního sexu, anebo ho chcete naopak ozvláštnit? Přinášíme pár tipů pro bezpečný a příjemný zážitek

Autor: Michal Černý
I drag queens již dostaly prostor ve filmu i divadle
KULTURA

Muži se pro pobavení druhých převlékají za ženy od nepaměti. Ženskou roli si „střihli“ mnozí hollywoodští šviháci a třeba i Vlasta Burian

Autor: Mirka Dobešová

E-Shop