Doba, kdy jdete „na velkou“, dopadá i na vaše zdraví. Snížit riziko infarktu či mrtvice může pomoci i správný „záchodový plán“
Straight friendly
Zdroj: AdobeStock

Doba, kdy jdete „na velkou“, dopadá i na vaše zdraví. Snížit riziko infarktu či mrtvice může pomoci i správný „záchodový plán“

Různé tělesné pochody, a to včetně vylučování, často souvisí také s našimi biorytmy. Možná vás nikdy nenapadlo přemýšlet nad tím, ve které části dne je vlastně ideální navštívit toaletu a vykonat velkou potřebu. Přesto dle odborníků existuje opravdu „ideální vylučovací režim“ – jak by měl vypadat a proč?
Mirka Dobešová Mirka Dobešová Autor
15. 2. 2024

Záchodové tabu

Jak často chodíte na toaletu? A ve které části dne? To jsou otázky, které jsou skutečně důležité, přesto drtivou většinu lidí vůbec nenapadne, aby se jimi zabývali. „To, jak chodíme na velkou, je stále poněkud tabuizované téma, a to navzdory faktu, že se týká naprosto každého. Navíc správné vylučování je extrémně důležité pro naše zdraví,“ vysvětlil gastroenterolog Will Bulsiewicz. A šíře, v jaké zrovna vylučování souvisí s kompletním zdravím organismu, je až překvapivá.

Jak často?

To, jak často chodíme na velkou, je přitom naprosto základní ukazatel toho, jak dlouho trvá potravě, než projde celým trávicím traktem. Možná, že to nijak extra zajímavě nezní, ale podle Bulsiewicze je právě tato doba spojena se změnami střevního mikrobiomu. A mikrobiom, to je úplný svatý (zdravotní) grál. S většinou mikroorganismů, které žijí v našich střevech, totiž máme symbiotický stav – ano, jsou to ty pověstné „přátelské bakterie“, o nichž se často zmiňují i reklamy na různé mléčné výrobky. A tyto „přátelské bakterie“ již z podstaty svého označení pomáhají našemu tělu v tom, aby se mu dobře dařilo. Důležitost střevního mikrobiomu je dokonce tak zásadní, že o něm někteří již hovoří jako o pomyslném samostatném orgánu. A to i proto, že je klíčový také pro imunitu. Pokud tedy správně nefunguje vylučování, znamená to, že ani mikrobiom není zrovna „v kondici“, což značí potenciální potíže…

Pokud bychom se tedy měli zaměřit na „správnou četnost“ návštěv toalety, tak v zásadě platí, že je samozřejmě docela variabilní, byť univerzálně se odborníci shodují v tom, že běžné je, když na velkou půjdete každý den jednou. Ovšem dalo by se také určit, co je „moc“ a co zase „málo“. Pokud na toaletu běháte třikrát denně, nutně to ještě nemusí značit nic špatného – minimálně byste se ale měli poradit s lékařem. V opačném případě pak platí, že méně časté návštěvy toalety (tedy, konkrétně méně než třikrát týdně) již lze hodnotit jako možné zdravotní riziko. Podle studie z roku 2020 totiž ti, kdo se vyprazdňovali méně často než třikrát týdně, vykazovali vyšší riziko vzniku srdečních onemocnění, infarktů a mrtvice.

Tipy redakce

Nižší četnost vyprazdňování může být ale způsobena i dietami a cvičením, a dokonce i spánkem. „Poruchy spánku mění přirozenou peristaltiku tlustého střeva. Lidé tak mohou mít stolici velmi nepravidelnou. Pro zdravé vyprazdňování je důležitý hluboký spánek,“ vysvětlila gastroenteroložka Sarina Pasricha. A právě od spánku se odvíjí také ideální doba, kdy na toaletu zamířit…

<Path> Masturbace prospěje imunitě i celkovému zdraví více než kila vitamínů. S čím vším může pomoci?Zdroj: sciencedirect.com, health.harvard.edu, pubmed.gov, mindbodygreen.com, insider.com, medicalnewstoday.com, melmagazine.com

Záchodový ideál

Vedle toho, že ideálně byste měli toaletu navštívit za účelem vykonání velké potřeby jedenkrát denně, je tu ještě jedna klíčová otázka – kdy přesně by to mělo být? Jistě, nabízela by se docela prostá odpověď – až se vám bude chtít. To je nepochybně správné uvažování. Ale toto „chtění“ je (pro někoho možná překvapivě) podmíněno dalšími tělesnými procesy, a tedy již zmiňovaným spánkem. Ranní stolice je tedy podle gastroenterologů nejen nejvhodnější, ale vlastně také (zdravému člověku) nejpřirozenější. „Ráno, když se probudíme, spustí se v našem tlustém střevě vnitřní budík – a tlusté střevo se začne stahovat intenzivněji,“ objasnila také Pasricha s tím, že ve skutečnosti jsou tyto střevní kontrakce první hodinu po probuzení třikrát silnější než v době, kdy spíme. Přidá-li se k tomu ještě šálek kávy, na úspěch je v podstatě zaděláno, jelikož díky tomu jsou zdravé pohyby střev ještě podpořeny.

Zdroj: Giphy

Pokud se vám ale tato ranní potřeba vyhýbá, neznamená to, že je něco v nepořádku. Jen jednoduše platí, že jít na velkou je nejlepší jednou, a to ráno. Ovšem svět se nezboří, pokud na toaletu půjdete i v jiný čas (pokud i tak bude vaše stolice pravidelná).

I „plánování“ může pomoci

Pokud jste přece jen došli k názoru, že vaše vylučování není úplně standardní, můžete na něm „zapracovat“ tak, aby bylo pravidelné (a probíhalo také „ve správnou“ dobu). Prvním krokem může být konzumace stravy bohaté na vlákninu, díky tomu se vaše střeva pěkně „rozhýbou“. Totéž pak lze říci také o dostatečném pití (ostatně, to naznačuje i struktura stolice, jež je tvořena až ze 74 % vodou). Stimulovat svaly v trávicím traktu však může také pravidelné cvičení (či jednoduše svižná chůze).

Obecně však platí, že většina lidí skutečně dodržuje pomyslný pravidelný „vylučovací plán“ – až polovina populace na velkou chodí jedenkrát denně, a to právě ráno, více jak 20 % lidí na toaletu míří v odpoledních hodinách. A většina lidí má také stolici pravidelnou – na toaletu tedy chodí v průměru každý den stejně často (nejčastěji jedenkrát, dvakrát či třikrát) a ve stejný čas. To je tedy možné považovat také za „ideální režim“, který zajistí zdravý chod organismu.

Zdroj: eatingwell.com, gut.bmj.com, my.clevelandclinic.org, fatherly.com, ncbi.nlm.nih.gov, healthline.com

Populární
články

Součástí vzrušení může být i dominantní postavení muže, kderý kompliment „uděluje“
HOT!

„Miliony žen“ mají v posteli úchylku, o které většina mužů ani netuší. Provazy ani důtky k tomu přitom nejsou potřeba

Autor: Martin Lyko
Semeno sice jako mlíčko trochu vypadá, konzumace mléka se na jeho chuti ovšem podepisuje negativně
HOT!

Slané, hořké, nasládlé: Na chuť semene má vliv strava, ale taky nemoci. Experimenty zkušených dokazují, co se na šmaku podepisuje nejvíc

Autor: Martin Lyko
Elektro-sex? Co dříve patřilo drsnějším povahám, je dnes už rozšířenou praktikou, která navzdory mýtům může být i velmi romantická
HOT!

Elektrosex? Co dříve patřilo drsnějším povahám, je dnes už rozšířenou praktikou, která navzdory mýtům může být i velmi romantická

Autor: Irena Piloušková
Věk by neměl být člověku překážkou vůbec v ničem
CESTOVÁNÍ

Na cestování není nikdy pozdě. 94letá seniorka boří svými dobrodružstvími z cest Instagram a zvládá to, o čem my ostatní jen sníme

Autor: Mirka Dobešová
Dlouhodobý pocit osamělosti se řadí ke stejným nebezpečím jako je kouření. Přesto je ještě velmi málo prozkoumaným jevem
TĚLO & MYSL

Cítíte osamělost? Nepropadejte depresi a raději začněte lovit bobříky, nebo se zavřete do tmy

Autor: Michal Černý
Eutanázie – měl by mít člověk absolutní právo ukončit svůj život s asistencí lékařů? Otázka, kterou budeme řešit ještě hodně dlouho
LIDÉ

Je dobrovolná eutanázie řešením problémů, anebo neexistuje hranice, kdy by se měl člověk vzdát?

Autor: Michal Černý
Jak dlouho by měl trvat sex?
HOT!

„A není to málo?“ Víme, jak dlouho by měl trvat „průměrný sex“ a kolikrát jej „průměrně“ mít

Autor: Mirka Dobešová
Misionářská poloha není jen pro heteráky
HOT!

Jak mají gayové sex? Povědomí, které mají heteráci, je přinejlepším zkreslené. Kdo si dovádění mezi muži vyzkoušel, zná rozdíl

Autor: Martin Lyko
Anální sex je často obávanou praktikou, ale při správném přístupu je to příjemné zpestření života
LIDÉ

Bojíte se análního sexu, anebo ho chcete naopak ozvláštnit? Přinášíme pár tipů pro bezpečný a příjemný zážitek

Autor: Michal Černý
I drag queens již dostaly prostor ve filmu i divadle
KULTURA

Muži se pro pobavení druhých převlékají za ženy od nepaměti. Ženskou roli si „střihli“ mnozí hollywoodští šviháci a třeba i Vlasta Burian

Autor: Mirka Dobešová

E-Shop