75 dnů, které vám změní život. Díky splnění unikátní výzvy „75 Hard“ získáte fyzickou i duševní odolnost
Straight friendly
Zdroj: AdobeStock

75 dnů, které vám změní život. Díky splnění unikátní výzvy „75 Hard“ získáte fyzickou i duševní odolnost

Zimní období pohybu venku zrovna nepřeje, a tak ti, co již vzdali i svá novoroční hubnoucí a kondiční předsevzetí, s dost vysokou pravděpodobností tráví svůj volný čas vsedě. Před televizí… nebo třeba s knihou. Faktem ale je, že našemu zdraví tento životní styl příliš neprospívá. I proto existuje celá řada různých výzev, které mají posloužit k tomu, aby se lenoši zvedli zase zpět na nohy. Jednou z nich je výzva „75 Hard“, která – jak již její označení naznačuje – není zrovna snadná. Slibuje ale posílení fyzické i duševní odolnosti a možná, že alespoň některé její části vás osloví…
Mirka Dobešová Mirka Dobešová Autor
7. 2. 2024

Výzva, ve které není místo na kompromisy

Program 75 Hard je dílem podnikatele, spisovatele a také řečníka Andyho Friselly, který o něm také tvrdí, že se jedná o „program transformativní duševní odolnosti“. Což je možná i pravda, jelikož zahrnuje celou řadu prvků od fitness přes výživu až po seberozvoj. A vše by mělo být realizováno nepřetržitě po celou dobu trvání výzvy, tedy 75 dnů. „Program je nezbytné dodržovat s nulovými kompromisy,“ tvrdí přímo Frisella, který v podstatě neuznává žádné úlevy. „Dokončení programu vyžaduje vojenské myšlení,“ upozorňuje pak odbornice na body fitness, Hannah Davis (takže je jasné, že nepůjde zrovna o procházku růžovým sadem).

Co vyžaduje 75denní Hard výzva?

Celá výzva stojí a padá na tom, že všichni, kdo se do ní rozhodnou zapojit, musí (či měli by) každý den dokončit pět klíčových úkolů zahrnujících cvičení, dodržování přísného výživového plánu a posílení duševní síly – to vše bez odpočinku, úlev či náhražek. V případě, že jeden den nesplníte, co máte, vše se anuluje a měli byste začít znovu.

Pokud bychom měli být konkrétní, tak výzvu tvoří:

1. Dieta: v tomto případě je konkrétní volba diety na každém jednotlivci. Může to být keto, přerušovaný půst, dle „chuti“ a potřeby. Základním pravidlem, které by ale mělo platit pro každého, bez ohledu na jeho dietní volbu, je vzdání se alkoholu a také junk food (tedy pochutin, o kterých všichni víme, že nejsou zrovna zdravé… ale občas si je stejně dopřejeme…).

2. Cvičení: pokud chcete více pohybu, tato výzva vám jej dopřeje v míře až neúnosné. Cvičit byste totiž měli dvakrát denně, a to pokaždé 45 minut. Každý den by se jedno z těchto cvičení mělo navíc odehrávat venku.

Tipy redakce

3. Dostatek tekutin: množství vody, kterou bychom měli vypít, to je téma, jež je opředeno celou řadou kontroverzí. Má to být litr? Dva? Liší se nějak doporučený objem v zimě a v létě? A dle pohybové aktivity? Nic z toho výzva 75 Hard neřeší – každý, kdo ji chce naplnit, by měl denně vypít 3,5 litru vody.

4. Seberozvoj: jelikož výzva má posilovat i duševní odolnost, samozřejmě také zahrnuje práci „na sobě“. Její součástí je tedy četba knih či článků na téma sebevzdělávání, motivace, osobnostního rozvoje apod. Rozsah? Alespoň 10 stránek denně.

5. Selfie: výzva sice nepracuje s tím, že výsledkem jejího naplnění bude oslnivá figura, ale motivaci k vyvinutí úsilí člověk prostě potřebuje. Vlastně je to taková mentální podpora. Účastníci výzvy by se tedy každý den měli vyfotit před zrcadlem (v plavkách), aby viděli, jaký je postupný progres.

Skepse je namístě

Frisella svou výzvu prezentuje jako postup k vybudování mentální odolnosti – a tomu také odpovídá. Člověk musí překonat sám sebe, vykročit ven ze své komfortní zóny a podávat v podstatě extrémní výkony. Nelze sice říci, že by výzva neměla efekt, dle odborníků je však její naplnění přinejmenším diskutabilní. „Pokud je mi známo, za podobou výzvy není žádná věda ani výzkum. Velmi přísná pravidla jsou pak poměrně problematická, jelikož pracují s tím, že by je každý měl být schopen naplnit. Navíc aniž by rozuměl tomu, jak jsou spolu jednotlivé části výzvy propojeny,“ uvedl tak dr. Matthew Sacco, který se specializuje na sportovní psychologii.

<Path> Zkoušeli jste někdy cvičit „sjetí“? Měli byste. Dle vědců je kombinace marihuany a tréninku skvělá. V čem přesně?Zdroj: mayoclinic.org, cdc.gov, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov, fatherly.com, letsrebelle.com, marijuanamoment.net

Podle lékaře sportovní medicíny Jordana Metzla pak platí, že lidé toho obvykle vydrží mnohem víc, než si myslí. Ale na každého také funguje něco jiného – někdo potřebuje povzbuzení, jiný skupinovou podporu… a tak nelze čekat, že by výzva 75 Hard sedla univerzálně všem. I proto si myslí, že výzvu klidně může zkusit každý, ale měl by se řídit signály svého těla. Nakonec je totiž dle jeho názoru pravdou, že jakákoliv aktivita a pozornost věnovaná tělu se počítá. „Většina lidí chce žít lépe – a nakonec nezáleží na tom, jak toho dosáhnou. Někomu způsob celé výzvy bude vyhovovat – ale někomu se intenzivní pravidla mohou zdát až příliš. To ale nevadí. Drtivá většina lidí nepotřebuje podávat extrémní výkony, jen by se měli více hýbat,“ shrnul tak celý problém dr. Thomas Hildebrandt, odborník na pohyb a stravování.

Zkuste 75denní výzvu v režimu „soft“

Pokud toužíte po ryze transformačním zážitku, klidně se do 75denní Hard výzvy pusťte. Kdybyste ale náhodou po čase zjistili, že vám nevyhovuje, hlavu určitě věšet nemusíte. Vždyť jak již bylo řečeno, každé zlepšení ve vašem životním stylu je prostě zlepšením, a to bez ohledu na to, zda je velké, či malé. Vzdávat se úplně se přitom rozhodně nemusíte – z celé výzvy si totiž můžete odnést i docela udržitelná pravidla pro každodenní praxi. Ostatně, existuje i varianta této výzvy s trošku lehčími pravidly a příznačně nese název 75 Soft.

A „soft verze“ výzvy by skutečně mohla být pro mnohé významně udržitelnější. Nevyžaduje totiž striktní dietu, ale jednoduše „zodpovědné jedení“. To v praktické rovině znamená, že začnete o tom, co a kdy jíte, přemýšlet. A také se budete snažit vyřadit potraviny skutečně nezdravé – ale zároveň je klidně nahradíte zdravějšími variantami (např. místo smažených brambůrků si dáte nesolený popcorn apod.). A alkohol? Ani toho se nemusíte vzdát, ale pít byste měli střídmě a jen na společenských akcích. Podstatou všeho pak je stanovovat si cíle, kterých budete schopni dosáhnout.

I pohyb v „soft verzi“ je dávkován více únosně. Ideální variantou je cvičit vždy jeden den 45 minut a druhý den regenerovat. Ale spokojit se prý lze i s půlhodinkou středně intenzivního aerobního cvičení pětkrát v týdnu. Jednoduše řečeno, pokud jste doposud pohybu pozornost nevěnovali vůbec, jakákoliv změna bude pozitivním zlepšením (a výzvou).

Trošku omezit lze i pití vody. Doporučené denní množství vody je pro ženy 2,7 litru a pro muže 3,7 litru, přičemž tento objem se mění také vzhledem k typu těla, metabolismu a pohybové aktivitě. Výzva 75 Soft tak počítá s konzumací 3 litrů, kdy ale hlavním cílem je, aby člověk začal pít více, než je zvyklý. A co se čtení týká, v době, kdy je většina lidí přilepena jen k obrazovkám televizí a počítačů, je oněch původních 10 stran vlastně docela dobrý nápad. A pokud chcete fotit svůj pokrok, klidně také můžete. V každém případě výzva 75 Soft je zejména pro ty, kdo touží po změně životního stylu, ale zároveň doposud pro sebe nedělali v podstatě nic, mnohem bezpečnější, udržitelnější a také užitečnější. Nemluvě o tom, že výsledkem těchto 75 dnů může být taková forma, na níž bude možné stavět při plnění výzvy v podobě „hard“…

Zdroj: fortune.com, eu.usatoday.com, health.clevelandclinic.org, today.com, mayoclinic.org

Populární
články

Součástí vzrušení může být i dominantní postavení muže, kderý kompliment „uděluje“
HOT!

„Miliony žen“ mají v posteli úchylku, o které většina mužů ani netuší. Provazy ani důtky k tomu přitom nejsou potřeba

Autor: Martin Lyko
Semeno sice jako mlíčko trochu vypadá, konzumace mléka se na jeho chuti ovšem podepisuje negativně
HOT!

Slané, hořké, nasládlé: Na chuť semene má vliv strava, ale taky nemoci. Experimenty zkušených dokazují, co se na šmaku podepisuje nejvíc

Autor: Martin Lyko
Elektro-sex? Co dříve patřilo drsnějším povahám, je dnes už rozšířenou praktikou, která navzdory mýtům může být i velmi romantická
HOT!

Elektrosex? Co dříve patřilo drsnějším povahám, je dnes už rozšířenou praktikou, která navzdory mýtům může být i velmi romantická

Autor: Irena Piloušková
Věk by neměl být člověku překážkou vůbec v ničem
CESTOVÁNÍ

Na cestování není nikdy pozdě. 94letá seniorka boří svými dobrodružstvími z cest Instagram a zvládá to, o čem my ostatní jen sníme

Autor: Mirka Dobešová
Dlouhodobý pocit osamělosti se řadí ke stejným nebezpečím jako je kouření. Přesto je ještě velmi málo prozkoumaným jevem
TĚLO & MYSL

Cítíte osamělost? Nepropadejte depresi a raději začněte lovit bobříky, nebo se zavřete do tmy

Autor: Michal Černý
Eutanázie – měl by mít člověk absolutní právo ukončit svůj život s asistencí lékařů? Otázka, kterou budeme řešit ještě hodně dlouho
LIDÉ

Je dobrovolná eutanázie řešením problémů, anebo neexistuje hranice, kdy by se měl člověk vzdát?

Autor: Michal Černý
Jak dlouho by měl trvat sex?
HOT!

„A není to málo?“ Víme, jak dlouho by měl trvat „průměrný sex“ a kolikrát jej „průměrně“ mít

Autor: Mirka Dobešová
Misionářská poloha není jen pro heteráky
HOT!

Jak mají gayové sex? Povědomí, které mají heteráci, je přinejlepším zkreslené. Kdo si dovádění mezi muži vyzkoušel, zná rozdíl

Autor: Martin Lyko
Anální sex je často obávanou praktikou, ale při správném přístupu je to příjemné zpestření života
LIDÉ

Bojíte se análního sexu, anebo ho chcete naopak ozvláštnit? Přinášíme pár tipů pro bezpečný a příjemný zážitek

Autor: Michal Černý
I drag queens již dostaly prostor ve filmu i divadle
KULTURA

Muži se pro pobavení druhých převlékají za ženy od nepaměti. Ženskou roli si „střihli“ mnozí hollywoodští šviháci a třeba i Vlasta Burian

Autor: Mirka Dobešová

E-Shop