Bojujte jídlem proti zimní depresi. Co jíst, abyste se cítili skvěle a zbavili se úzkostí? Pomohou ryby, houby, ale i čokoláda
Straight friendly
Zdroj: AdobeStock

Bojujte jídlem proti zimní depresi. Co jíst, abyste se cítili skvěle a zbavili se úzkostí? Pomohou ryby, houby, ale i čokoláda

Krátký den, málo světla, nedostatek slunečních paprsků – to vše jsou klasické příčiny vzniku tzv. SAD (Seasonal Affective Disorder), tedy typu deprese, která postihuje lidi právě během zimy. SAD je problém, který je relativně rozšířený, a nezřídka vyžaduje i vyhledání odborné pomoci. Mezi klasické způsoby boje se SAD totiž patří konzumace léků na předpis či pravidelné terapie. Ovšem jedná-li se o lehčí formu – tedy pomyslnou „zimní nepohodu“ – na zlepšení svého psychického stavu (a vlastně i nálady) můžete docela dobře zapracovat sami. A způsob vás možná překvapí, protože pomoci vám může (správné) jídlo…
Mirka Dobešová Mirka Dobešová Autor
2. 2. 2024

Vhodným jídlem k psychické pohodě

Je-li řeč o depresi a jídle, mnohé nejspíš napadne spíš záchvatové přejídání. Nebo konzumace sladkého ve velkém. Jenže nic z toho (i když chvilkový pocit jistého uspokojení se dostavit může) nedokáže v dlouhodobějším horizontu s úzkostí a psychickými potížemi zatočit. Co přesně tedy jíst, abyste se cítili skutečně lépe?

Vitamín D

Vitamín D si naše tělo utváří zejména tehdy, je-li pokožka vystavena slunci. Jenže v zimě sluníčko zrovna nijak extra nesvítí, což znamená, že vitamín D většině z nás schází. Možná tedy není ani nijak překvapivé, že vědci se právě na souvislost hladiny vitamínu D v těle a projevů SAD již také zaměřili. Některé výzkumy tak naznačují, že máme-li vitamínu D málo, je pravděpodobnost psychických potíží vyšší. A jelikož dle některých výzkumů se až 7 z 10 Američanů v zimním období potýká právě s nedostatkem vitamínu D, ne náhodou i mnozí lékaři doporučují, aby všichni dospělí na podzim a v zimě vitamín D doplňovali. Toho jde docílit dvěma způsoby – tím snazším je nepochybně užívání doplňků stravy (ovšem je namístě informovat se, v jaké kombinaci vitamín D užívat, aby se v těle také adekvátně vstřebával). Druhou možností doplnění vitamínu D je pak konzumace potravin, které jsou na něj bohaté.

Najít v potravinách vitamín D přitom není nic složitého (a vlastně se nemusíte bát ani toho, že byste najednou museli konzumovat bůhvíco). Vitamín D je totiž přítomen např. v mastnějších typech ryb (např. v makrele, tuňákovi, sardinkách), v játrech, ale i v houbách a vejcích (konkrétně ve žloutcích). Nejsnazší cestou, jak na hladině vitamínu D zapracovat, tak je dát si k snídani např. vaječnou omeletu s houbami a k večeři uzenou makrelu (nebo játra na cibulce).

Tipy redakce

Hořčík

Pokud jste někdy trpěli nočními křečemi v nohou, o důležitosti hořčíku jistě víte. Ovšem hořčík toho „dokáže“ mnohem víc, než jen zajistit klidný spánek. Je totiž nezbytný také pro to, abychom se „cítili dobře“. Pomáhá s regulací nálady, ale i s relaxací. Podle řady studií je nedostatek hořčíku spojen i s rozvojem depresí, takže je rozhodně namístě také jej tělu dodat.

Ačkoliv i hořčík samozřejmě jako doplněk stravy seženete ve zdravé výživě či lékárně, také jeho hladinu můžete pozvednout výběrem (a konzumací) správných potravin. Mezi skvělé zdroje hořčíku patří dýňová semínka, chia semínka, ale také špenát (konkrétně právě tyto tři potraviny jsou na hořčík nejbohatší), mandle, kešu ořechy, arašídové máslo, banány, avokádo či hořká (skutečně hodně hořká, alespoň 85%) čokoláda. Mimochodem, výzkumy ukázaly, že právě hořká čokoláda navíc přispívá k vyšší produkci dopaminu, který sám o sobě podporuje lepší náladu.

Zdroj: Giphy

Pokud byste tedy chtěli „zabít dvě mouchy jednou ranou“, můžete si do ranní vaječné omelety přidat špenátové listy (a posypat ji těmi semínky z dýně). Fajn svačinkou ale může být i celozrnný chléb s arašídovým máslem nebo klidně i známý „avokádový toust“ (a pokud k němu přidáte ztracené vejce, vaše tělo vám poděkuje).

Tryptofan

I když „tryptofan“ může svým názvem evokovat spíše nějakou nebezpečnou látku, opak je pravdou. Jedná se o aminokyselinu, kterou tělo syntetizuje na serotonin. Co je serotonin? No přece hormon štěstí! Tryptofan navíc nejenže přispívá ke zlepšování nálady, ale i spánku (jelikož pomáhá uvolňovat také melatonin).

A ani hledání tryptofanu v potravinách nebude nijak obtížné – najdete jej v libovém kuřecím a krůtím mase, v hovězím, vepřovém, ale i v tofu, v lososovi, dýňových semínkách, v sýru, vejcích i v mléce. Na rozdíl od vitamínu D a hořčíku má ale celý proces přeměny tryptofanu na serotonin přece jen háček. Všechny zmíněné potraviny je nezbytné konzumovat společně s tzv. komplexními sacharidy, které pomáhají k tomu, aby se tryptofan dostal tam, kam má. Co jsou komplexní sacharidy? Třeba rýže, oves či celozrnný chléb. Takže pokud si dáte maso s rýží, máte vlastně vyhráno.

<Path> Nemusíte se vídat s kamarádkami té vaší. Rady, které se nám vyplatily pro lepší život i práciZdroj: LUI – Albert Prokop, Seznam Zprávy, Novinky.cz, Lékařská Wikiskripta, The Positivity Blog

Právě „správný“ druh sacharidů přitom sám o sobě může napomáhat k psychické pohodě. Podle spoluautorky knihy The Serotonin Power Diet, Judith Wurtman, by tak ti, kdo se potýkají se SAD, měli vydatně večeřet pokrmy se sacharidy (a z hlavního jídla, jímž obvykle bývá oběd, raději v zimě udělat právě večeři). Proč? Protože právě večer je obvykle dobou, kdy jsou příznaky deprese nejsilnější. Stejně jako nutkání dodat tělu sacharidy, často ale bohužel ty velmi nezdravé, jako jsou sušenky. Pokud však na jaře nechcete pro změnu trpět depresí z toho, co ukáže vaše váha, vyměňte sušenky a další podobné sacharidové radosti za jejich zdravou variantu: čočku, hnědou rýži či brambory. A když vás tohle kombo chuťově úplně neuspokojí, odměnit se můžete tou již zmiňovanou čokoládou. Hořkou!  

Zdroj: eatingwell.com, ssmhealth.com, healthline.com, ahealthiermichigan.org, mountsinai.org, telegraph.co.uk

Populární
články

Součástí vzrušení může být i dominantní postavení muže, kderý kompliment „uděluje“
HOT!

„Miliony žen“ mají v posteli úchylku, o které většina mužů ani netuší. Provazy ani důtky k tomu přitom nejsou potřeba

Autor: Martin Lyko
Semeno sice jako mlíčko trochu vypadá, konzumace mléka se na jeho chuti ovšem podepisuje negativně
HOT!

Slané, hořké, nasládlé: Na chuť semene má vliv strava, ale taky nemoci. Experimenty zkušených dokazují, co se na šmaku podepisuje nejvíc

Autor: Martin Lyko
Elektro-sex? Co dříve patřilo drsnějším povahám, je dnes už rozšířenou praktikou, která navzdory mýtům může být i velmi romantická
HOT!

Elektrosex? Co dříve patřilo drsnějším povahám, je dnes už rozšířenou praktikou, která navzdory mýtům může být i velmi romantická

Autor: Irena Piloušková
Věk by neměl být člověku překážkou vůbec v ničem
CESTOVÁNÍ

Na cestování není nikdy pozdě. 94letá seniorka boří svými dobrodružstvími z cest Instagram a zvládá to, o čem my ostatní jen sníme

Autor: Mirka Dobešová
Dlouhodobý pocit osamělosti se řadí ke stejným nebezpečím jako je kouření. Přesto je ještě velmi málo prozkoumaným jevem
TĚLO & MYSL

Cítíte osamělost? Nepropadejte depresi a raději začněte lovit bobříky, nebo se zavřete do tmy

Autor: Michal Černý
Eutanázie – měl by mít člověk absolutní právo ukončit svůj život s asistencí lékařů? Otázka, kterou budeme řešit ještě hodně dlouho
LIDÉ

Je dobrovolná eutanázie řešením problémů, anebo neexistuje hranice, kdy by se měl člověk vzdát?

Autor: Michal Černý
Jak dlouho by měl trvat sex?
HOT!

„A není to málo?“ Víme, jak dlouho by měl trvat „průměrný sex“ a kolikrát jej „průměrně“ mít

Autor: Mirka Dobešová
Misionářská poloha není jen pro heteráky
HOT!

Jak mají gayové sex? Povědomí, které mají heteráci, je přinejlepším zkreslené. Kdo si dovádění mezi muži vyzkoušel, zná rozdíl

Autor: Martin Lyko
Anální sex je často obávanou praktikou, ale při správném přístupu je to příjemné zpestření života
LIDÉ

Bojíte se análního sexu, anebo ho chcete naopak ozvláštnit? Přinášíme pár tipů pro bezpečný a příjemný zážitek

Autor: Michal Černý
I drag queens již dostaly prostor ve filmu i divadle
KULTURA

Muži se pro pobavení druhých převlékají za ženy od nepaměti. Ženskou roli si „střihli“ mnozí hollywoodští šviháci a třeba i Vlasta Burian

Autor: Mirka Dobešová

E-Shop