Bojujte jídlem proti zimní depresi. Co jíst, abyste se cítili skvěle a zbavili se úzkostí? Pomohou ryby, houby, ale i čokoláda
Straight friendly
Zdroj: AdobeStock

Bojujte jídlem proti zimní depresi. Co jíst, abyste se cítili skvěle a zbavili se úzkostí? Pomohou ryby, houby, ale i čokoláda

Krátký den, málo světla, nedostatek slunečních paprsků – to vše jsou klasické příčiny vzniku tzv. SAD (Seasonal Affective Disorder), tedy typu deprese, která postihuje lidi právě během zimy. SAD je problém, který je relativně rozšířený, a nezřídka vyžaduje i vyhledání odborné pomoci. Mezi klasické způsoby boje se SAD totiž patří konzumace léků na předpis či pravidelné terapie. Ovšem jedná-li se o lehčí formu – tedy pomyslnou „zimní nepohodu“ – na zlepšení svého psychického stavu (a vlastně i nálady) můžete docela dobře zapracovat sami. A způsob vás možná překvapí, protože pomoci vám může (správné) jídlo…
Mirka Dobešová Mirka Dobešová Autor
2. 2. 2024

Vhodným jídlem k psychické pohodě

Je-li řeč o depresi a jídle, mnohé nejspíš napadne spíš záchvatové přejídání. Nebo konzumace sladkého ve velkém. Jenže nic z toho (i když chvilkový pocit jistého uspokojení se dostavit může) nedokáže v dlouhodobějším horizontu s úzkostí a psychickými potížemi zatočit. Co přesně tedy jíst, abyste se cítili skutečně lépe?

Vitamín D

Vitamín D si naše tělo utváří zejména tehdy, je-li pokožka vystavena slunci. Jenže v zimě sluníčko zrovna nijak extra nesvítí, což znamená, že vitamín D většině z nás schází. Možná tedy není ani nijak překvapivé, že vědci se právě na souvislost hladiny vitamínu D v těle a projevů SAD již také zaměřili. Některé výzkumy tak naznačují, že máme-li vitamínu D málo, je pravděpodobnost psychických potíží vyšší. A jelikož dle některých výzkumů se až 7 z 10 Američanů v zimním období potýká právě s nedostatkem vitamínu D, ne náhodou i mnozí lékaři doporučují, aby všichni dospělí na podzim a v zimě vitamín D doplňovali. Toho jde docílit dvěma způsoby – tím snazším je nepochybně užívání doplňků stravy (ovšem je namístě informovat se, v jaké kombinaci vitamín D užívat, aby se v těle také adekvátně vstřebával). Druhou možností doplnění vitamínu D je pak konzumace potravin, které jsou na něj bohaté.

Najít v potravinách vitamín D přitom není nic složitého (a vlastně se nemusíte bát ani toho, že byste najednou museli konzumovat bůhvíco). Vitamín D je totiž přítomen např. v mastnějších typech ryb (např. v makrele, tuňákovi, sardinkách), v játrech, ale i v houbách a vejcích (konkrétně ve žloutcích). Nejsnazší cestou, jak na hladině vitamínu D zapracovat, tak je dát si k snídani např. vaječnou omeletu s houbami a k večeři uzenou makrelu (nebo játra na cibulce).

Tipy redakce

Hořčík

Pokud jste někdy trpěli nočními křečemi v nohou, o důležitosti hořčíku jistě víte. Ovšem hořčík toho „dokáže“ mnohem víc, než jen zajistit klidný spánek. Je totiž nezbytný také pro to, abychom se „cítili dobře“. Pomáhá s regulací nálady, ale i s relaxací. Podle řady studií je nedostatek hořčíku spojen i s rozvojem depresí, takže je rozhodně namístě také jej tělu dodat.

Ačkoliv i hořčík samozřejmě jako doplněk stravy seženete ve zdravé výživě či lékárně, také jeho hladinu můžete pozvednout výběrem (a konzumací) správných potravin. Mezi skvělé zdroje hořčíku patří dýňová semínka, chia semínka, ale také špenát (konkrétně právě tyto tři potraviny jsou na hořčík nejbohatší), mandle, kešu ořechy, arašídové máslo, banány, avokádo či hořká (skutečně hodně hořká, alespoň 85%) čokoláda. Mimochodem, výzkumy ukázaly, že právě hořká čokoláda navíc přispívá k vyšší produkci dopaminu, který sám o sobě podporuje lepší náladu.

Zdroj: Giphy

Pokud byste tedy chtěli „zabít dvě mouchy jednou ranou“, můžete si do ranní vaječné omelety přidat špenátové listy (a posypat ji těmi semínky z dýně). Fajn svačinkou ale může být i celozrnný chléb s arašídovým máslem nebo klidně i známý „avokádový toust“ (a pokud k němu přidáte ztracené vejce, vaše tělo vám poděkuje).

Tryptofan

I když „tryptofan“ může svým názvem evokovat spíše nějakou nebezpečnou látku, opak je pravdou. Jedná se o aminokyselinu, kterou tělo syntetizuje na serotonin. Co je serotonin? No přece hormon štěstí! Tryptofan navíc nejenže přispívá ke zlepšování nálady, ale i spánku (jelikož pomáhá uvolňovat také melatonin).

A ani hledání tryptofanu v potravinách nebude nijak obtížné – najdete jej v libovém kuřecím a krůtím mase, v hovězím, vepřovém, ale i v tofu, v lososovi, dýňových semínkách, v sýru, vejcích i v mléce. Na rozdíl od vitamínu D a hořčíku má ale celý proces přeměny tryptofanu na serotonin přece jen háček. Všechny zmíněné potraviny je nezbytné konzumovat společně s tzv. komplexními sacharidy, které pomáhají k tomu, aby se tryptofan dostal tam, kam má. Co jsou komplexní sacharidy? Třeba rýže, oves či celozrnný chléb. Takže pokud si dáte maso s rýží, máte vlastně vyhráno.

<Path> "Je čas budovat sebedůvěru!" Muži radí, jak překonat svoje úzkosti a oslovit toho pravého či pravouZdroj: AskMen

Právě „správný“ druh sacharidů přitom sám o sobě může napomáhat k psychické pohodě. Podle spoluautorky knihy The Serotonin Power Diet, Judith Wurtman, by tak ti, kdo se potýkají se SAD, měli vydatně večeřet pokrmy se sacharidy (a z hlavního jídla, jímž obvykle bývá oběd, raději v zimě udělat právě večeři). Proč? Protože právě večer je obvykle dobou, kdy jsou příznaky deprese nejsilnější. Stejně jako nutkání dodat tělu sacharidy, často ale bohužel ty velmi nezdravé, jako jsou sušenky. Pokud však na jaře nechcete pro změnu trpět depresí z toho, co ukáže vaše váha, vyměňte sušenky a další podobné sacharidové radosti za jejich zdravou variantu: čočku, hnědou rýži či brambory. A když vás tohle kombo chuťově úplně neuspokojí, odměnit se můžete tou již zmiňovanou čokoládou. Hořkou!  

Zdroj: eatingwell.com, ssmhealth.com, healthline.com, ahealthiermichigan.org, mountsinai.org, telegraph.co.uk

Populární
články

Kush je příčinou nespočtu hospitalizací i úmrtí
TĚLO & MYSL

Nová droga známá jako kush dělá z lidí zombie. Je levná, dostupná a mnohé ji spojuje s kontroverzním HHC

Autor: Mirka Dobešová
Michal Novotný
AKTUALITY

„Chudák“ bílý heterosexuální muž Michal Novotný řekl svůj názor a dostal za to facku na sítích. Homofob přece není, když to sám říká

Autor: Martin Lyko
Měli by být generací, která je otevřená všemu, feminismus se ale mladým mužům nelíbí
LIDÉ

Feminismus přináší víc škody než užitku, tvrdí mladí muži. Být mužem je dle nich těžké. Progresivněji myslí i senioři, ukázal výzkum

Autor: Mirka Dobešová
Kolik designů dokážeš smíchat, tolikrát jsi člověkem
Trendy & Styl 2024

Jaké jsou letos trendy bytového designu? Porovnali jsme nabídku čtyř velkých hráčů na trhu!

Autor: Michal Černý
Pro Adélku zaběhl dokonce 770 km v rekordním čase 6 dní, 19 hodin a 15 minut
LIDÉ

Uběhl 770 kilometrů za 6 dní. Tomáš Štverák pochází z Beskyd, závodí ale v různých koutech světa

Autor: Rozálie Růžičková
Gayové jsou nároční, víc než fyzické aspekty jim ale vadí arogantní chování
LIDÉ

Nemůžete si najít chlapa? Začněte být hodní na servírky a zahoďte žiletku, říkají gayové. Svěřili se, co je na mužích nejvíc odpuzuje

Autor: Martin Lyko
Mokré sny jsou přirozenou součástí mužského života
TĚLO & MYSL

Proč mají muži mokré sny? Erotické snění ani absence ukojení nejsou podmínkou, říkají odborníci. Poluce ovšem není jen „výsadou“ mužů

Autor: Martin Lyko
„Vždycky byl v něčem jiný, jako by jeho vysílač byl obrácený na druhou stranu," říká o Mikym Luboš
LIDÉ

„Jako by fungoval na úplně jiných vlnách než já. Ukázal mi fotku kluka a já se začal smát,“ říká muž o coming outu svého kamaráda

Autor: Irena Piloušková
Jedli naši předci převážně maso?
TĚLO & MYSL

Maso (ne)dělá člověka: Paleo strava je blud, naši předci sice lovili, ale mnohem víc sbírali. V jejich jídelníčku převládaly rostliny

Autor: Mirka Dobešová
Wu wei je možná starý přes dva tisíce let, na jeho aktuálnosti to ale nic nezměnilo
TĚLO & MYSL

Jak dosáhnout úspěšného života vymysleli v Číně už před 2000 lety. Koncept „wu wei“ spočívá v nicnedělání

Autor: Martin Lyko

E-Shop