Pohlaví vs. gender: S tělem se narodíme, být mužem či ženou nás naučí až společnost
Straight friendly
Zdroj: AdobeStock

Pohlaví vs. gender: S tělem se narodíme, být mužem či ženou nás naučí až společnost

Když přijde na svět miminko, má před sebou velké úkoly. Kromě toho, že se potřebuje naučit chodit a mluvit, musí se také stát mužem, nebo ženou. Mužské či ženské pohlaví sice už má, ale jen v biologickém slova smyslu. K penisu nebo vagíně musí během svého vývoje přidat patřičné chování, které společnost očekává od mužů nebo od žen. A tak chlapečky čeká zklamání, když jim dospělí odeberou panenku, s níž si chtěli hrát. A holčičky si vyslechnou pokárání za to, že o přestávce běhají po školní chodbě, zatímco klukům se takové chování s povzdechem toleruje, jsou to přeci kluci.
Bohdana Rambousková Bohdana Rambousková Autor
1. 2. 2025

Co dělá muže mužem a ženu ženou

To už mluvíme o genderu, tedy „sociálním pohlaví“. Je to soubor očekávání, norem a rolí, které společnost přiřazuje jedincům s penisem a jedincům s vagínou. Proto se může stát, že biologický muž bude v jižních společnostech veden k horkokrevnosti a silným projevům emocí, zatímco dál na sever bude vychováván ke skrývání citů. 

Samozřejmě že předepsané chování všem lidem nesedne. Některé dívky jsou hlučné, odvážné a někteří kluci si raději čtou a špatně se prosazují v kolektivu. Přestože se konvence v posledních letech dost uvolnily, genderové stereotypy nadále platí. Člověk se proti nim může vzbouřit vědomě a dobrovolně, nebo zkrátka nedokáže zažitá pravidla naplnit, byť se snaží sebevíc. V obou případech bude označován za divného. 

Pomoc, špatně mi vyplnili rodný list

I když žena nechce plnit některé předepsané genderové role – což dnes v některém ohledu odmítají snad všechny – neznamená to, že musí přímo odmítat být ženou. Lidé, kteří jsou vnitřně v souladu s genderem, který jim byl po narození připsán, patří do kategorie cisgender. Žena tedy nemusí chtít děti, a pořád bude cis ženou. 

Ti, kteří se cítí být někým jiným, než jak jim určila společnost, patří do kategorie transgender. Ne všichni trans lidé ovšem chtějí svoji situaci „opravit“ pomocí operace a stát se tím druhým ze dvou genderů, jež jsou oficiálně na výběr. Být trans často znamená prostě to, že se osoba vnímá někde na spektru mezi mužským a ženským a nutně nepotřebuje sladit svoji identitu se vzhledem těla a přizpůsobit se přednastaveným škatulkám. Soudě podle dvou pohlaví společnost dlouhou dobu automaticky předpokládala existenci dvou genderů – mužského a ženského. Dnes se význam slova „gender“ rozvolnil a označuje další kategorie identit i společenských nerovností mezi heterosexuálními a homosexuálními lidmi či mezi cis a trans lidmi. Zároveň začíná být rozeznáváno právo na sebeurčení pro intersex lidi, kteří se narodí s mužskými i ženskými pohlavními znaky.

Zdroj: Giphy

Gender není zabetonovaná kategorie

O tom, že genderové role se v průběhu historie proměňují, nejlépe vypovídá právě pohled na ženy. Jejich pozice zejména za poslední dvě století prošla turbulentními změnami a genderové hranice se jim oproti mužům podařilo výrazně rozvolnit. Zatímco ženy dnes stojí rozkročeny nad „ženským“ i „mužským“ světem – ať už je to nošení sukní i kalhot, kariérní úspěch i rodina, práce v pečujících profesích i v energetice – muži zatím hromadně nevykročili ze stínu svého genderu a obvykle si netroufají obléct sukni nebo jít na mateřskou. Důsledkem je pak obava bílého heterosexuálního muže, že mu žena zabírá jeho prostor na slunci. 

To druhé, slabší pohlaví

Muž byl v průběhu věků vždy mírou všech věcí a ženy se vůči němu různě vymezovaly. Libuše Háková ve Velkém sociologickém slovníku uvádí, že když člověk z života v tlupách přešel k usazenému pasteveckému životu v patriarchálních, monogamních rodinách, ženě zůstala na starosti domácnost a byla vytlačena z účasti na společné výrobě. Až tam sahají kořeny nižší společenské pozice ženy vůči muži, jejího vyloučení z veřejné sféry do soukromé, skryté, neplacené. 

Tipy redakce

Aby bylo možné ženu udržet v domácnosti a u rodiny, bylo potřeba konstruovat v tom smyslu celou její identitu. Stala se zjednodušeně řečeno slabou bytůstkou, která potřebuje ochranu, je nečistá a může člověka (= muže) i začarovat, a která nemá mozkovou kapacitu na to, aby se vyznala ve věcech velkého světa. Do průmyslové revoluce, kdy se ženské postavení výrazně proměnilo, ženy vstupovaly jako bledé křehotinky, které se musely vyhýbat slunci a omdlévaly z prudšího vzrušení – bodejť by ne, vždyť jim tělem jako bludný orgán putovala děloha.

<Path> „Nebinární lidé nejsou výjimka, ale menšina,“ zaznívá od archeologů. V prehistorické Evropě mohlo nebinárních lidí žít až 10 procentZdroj: iflscience.com, cambridge.com, uni-goettingen.de

Svalnatá i slabá, odhodlaná i křehká zároveň

Ženy z dělnického prostředí usilovaly především o zlepšení pracovních podmínek, ty s vyšším společenským postavením bojovaly o právo na studium a na zaměstnání mimo domov. Aby ženská část populace získala rovná práva (například spravovat své finance, vychovávat samostatně své děti), natož právo volební, musela společnost přesvědčit, že má stejné intelektuální schopnosti jako muži a že s ní nemusí být zacházeno jako s dětmi. 

Byl to ale až vynález antikoncepce, co ženám umožnilo převzít kontrolu nad svým životem. Tehdy přestaly být pudovými bytostmi ovládanými přírodou. Socialistická žena dokonce přišla o ženskou slabost a vyrovnala se muži po fyzické stránce – řídila traktor, lámala kámen. Přesto jí zůstaly její tradičně ženské úkoly, takže po šichtě ještě musela zvládnout domácnost a děti, protože ty se do mužských rolí nepřesunuly. Podobné nastavení zůstalo dodnes. Neexistuje již jedna představa ženy, ale stále existuje skleněný strop, na který naráží.

Kdo nastavil ženské a mužské uvažování

Věda již dávno vyvrátila, že by se mužský a ženský mozek v něčem lišil. Rozdíl je v tom, co do něj během výchovy vložíme. Skandinávské země jsou důkazem, že malé zastoupení žen v politice nevyplývá z jejich vrozené neschopnosti, ale z nastavení pravidel pro kandidaturu a pracovních podmínek v politických orgánech. Když se upravily podmínky pro péči o děti tak, aby se jí mohli účastnit i muži, ukázalo se, že o pečování mají zájem – není to nic proti tomu, jak jsou „naprogramovaní“. Pokud rozlišujeme ženské a mužské práce či ženskou a mužskou logiku, nemá to nic společného s vrozeností. Je to svět, jak jsme si ho sami nastavili. A v tom případě ho můžeme i přenastavit. 

Zdroj: study.com, ohchr.org, medicalnewstoday.com, webmd.com, thereader.mitpress.mit.edu, uml.edu, pbs.org, nm.org

Populární
články

Tomáš Rajchl ve své denní rutině nezačíná meetingy, ale meditací. „Vstávám v pět, cvičím, držím půsty. Ta struktura mi dává klid i energii tvořit.“
LIDÉ

„Každé pondělí nejím. A večer už většinou nezvedám telefon.“ Tomáš Rajchl o vnitřní hygieně a balancu mezi světem a sebou

Autor: Šimon Hauser
Víra a identita se nemusí vylučovat – místo v lavici je pro každého.
LIVING

Co Bible opravdu říká o homosexualitě? Méně, než by si homofobové přáli

Autor: Šimon Hauser
Helena Valtrová se do vedení hotelu Emblem dostala nezvykle klikatou cestou. Vystudovala práva na prestižní univerzitě ve Velké Británii, několik let působila na ministerstvu životního prostředí, kde měla na starosti evropské dotace. Její život ale postupně nasměroval do hotelnictví – a dnes je už téměř patnáct let ředitelkou nezávislého butikového hotelu v centru Prahy. Emblem pomáhala otevírat v roce 2013 a od té doby stojí za jeho vizí i každodenním chodem. Její přístup je postavený na důvěře, empatii, osobním kontaktu a důrazu na detail. V rozhovoru otevřeně mluví o tom, jak těžké je skloubit vedení rodinné značky s mateřstvím, i o tom, proč luxus už dávno není o pozlátku, ale o lidech.
LIDÉ

„Luxus už není jen o posteli a mramoru. Host chce zážitek,“ říká Helena Valtrová, která řídí jeden z nejstylovějších hotelů v Praze

Autor: Šimon Hauser
Emocionální blízkost, která vzniká mimo tradiční vztahové rámce, často skrze digitální komunikaci.
TRENDY

Zamilovaní, ale bez vztahu. Proč Gen Z častěji volí situationship než partnerství?

Autor: Šimon Hauser
Volvo XC90 okouzlí stejně jako známý most
STYL

S Volvem XC90 přes ikonický most Öresund aneb Severská preciznost v praxi, bezpečí pro každého a malé nahlédnutí „za oponu“

Autor: Mirka Dobešová
Blízkost mezi dvěma muži nemusí být nutně romantická – může jít o přátelství, které přesahuje běžné definice a zvládne i zamilování bez opětování.
LIDÉ

„Chtěl jsem ho jako partnera, on mě jen jako přítele. A přesto to funguje.“ I jednostranná láska může být začátkem, ne koncem, ukazuje příběh Vojtěcha

Autor: Šimon Hauser
Před sídlem Evropské komise v Bruselu.
LIDÉ

„Dezinformace není názor. Je to nástroj, jak ničit důvěru v demokracii.“ Queer aktivista varuje před novou vlnou nenávisti řízenou AI

Autor: Šimon Hauser
Rodičovství zůstává pro mnohé naplněním života. Pro jiné ale není tou správnou cestou – a to je v pořádku.
TRENDY

„Když vidím, kam se svět řítí, připadá mi nefér přivádět na něj další bytost.“ Stále více lidí se rozhoduje pro život bez dětí i kvůli klimatické úzkosti

Autor: Šimon Hauser
Každodenní kontakt s pacientem přináší nejen léčbu, ale i důvěru a pocit bezpečí.
LIDÉ

„Sestřičky mě postavily na nohy.“ Domácí zdravotní péče dává nemocným důstojnost i úlevu

Autor: Šimon Hauser
Evropská a maďarská vlajka vedle sebe jako symbol propojení a evropské solidarity s LGBTQ komunitou v Maďarsku.
AKTUALITY

Rekordní mezinárodní podpora. Na Budapest Pride přijedou zástupci Evropské komise i OSN

Autor: Šimon Hauser

E-Shop