Dopaminový detox aneb i od vzrušení je třeba dát si pauzu. Proč zatočit s „hormonem štěstí“ a jak na to?
Straight friendly
Zdroj: AdobeStock

Dopaminový detox aneb i od vzrušení je třeba dát si pauzu. Proč zatočit s „hormonem štěstí“ a jak na to?

Trošku té radosti v životě potřebuje každý. Ovšem to, co nám radost či vzrušení přináší, nutně nemusí být vždy úplně ideální. Vlastně by se dalo říci, že některé chování, které nás na jednu stranu uspokojuje, nám zároveň může působit i potíže. Proto je tedy namístě dát si od něj čas od času pauzu – a přesně od toho je tu dopaminový detox.
Mirka Dobešová Mirka Dobešová Autor
11. 10. 2023

Zázračný dopamin

O dopaminu jste již určitě slyšeli. Je to druh neurotransmiteru, který tělo přirozeně produkuje. A také ovlivňuje celou řadu fyzických funkcí – od učení se a motivace přes spánek až po náladu, pozornost a emoce. Možná, že zrovna tohle jste o dopaminu nevěděli. Ale nepochybně jste se setkali s jeho označením „hormon štěstí“. Pokud totiž v těle dojde ke zvýšení jeho hladiny, spouští se zároveň i pocity štěstí, stejně jako signál odměny. Stručně a jednoduše, jakmile je v těle dopaminu dostatek (resp. nadbytek), člověk se cítí šťastný. Naopak je-li ho (chronický) nedostatek, dochází k rozvoji depresí, únavě a výkyvům nálad. Jistě si teď říkáte, k čemu by vám tedy měl být dopaminový detox, když dopamin naše tělo potřebuje… A to je sice pravda, ale jak známo, všeho moc škodí.

Detox od dopaminu?

Jelikož tělo produkuje dopamin v momentě, kdy je mu dopřáno nějaké uspokojení, v souvislosti s dopaminovým detoxem je otázkou, které uspokojení může být nežádoucí, a tak je namístě dát si od něj pauzu. Podle autora této metody, Camerona Sepaha, existuje celá řada podnětů, jichž je vhodné se na čas vzdát. Může to být užívání internetu, hraní her, nadužívání mobilního telefonu, neustále hledání nějakého vzrušení či novinek, ale třeba i nakupování, užívání rekreačních drog či sledování porna a masturbace. Ale v podstatě to může být jakákoliv „úniková aktivita“, jíž se pravidelně dopouštíte jen proto, abyste se necítili osaměle či znuděně. Sama detoxikace pak vyžaduje, aby se člověk vyhýbal jakémukoliv vzrušení – resp. spouštěčům potěšení. Takže cokoliv, co produkci dopaminu stimuluje, je během detoxu zapovězeno.

Proč se „detoxikovat“?

Pokud máte problémy být „sami se sebou“, a tak se snažíte hledat činnosti, které vám přinesou okamžité vzrušení, jste ideálními kandidáty na dopaminový detox. Teoreticky by totiž tím, že se těchto podnětů na nějaký čas vzdáte, mělo dojít k „přerozdělení“ zásob dopaminu ve vašem mozku, díky čemuž by vaše centra potěšení měla být vyváženější. Tedy, pravdou je, že i když se na pár dní pokusíte zbavit svých spouštěčů potěšení, žádného velkého třesku ve svém mozku se nedočkáte. Ale podle profesorky psychiatrie Anny Lembke, která také napsala knihu Dopamine Nation: Finding Balance in the Age of Indulgence, minimálně zjistíte, které činnosti k okamžité „stimulaci štěstí“ využíváte. „Když konzumujeme digitální média – pořady, sociální sítě, podcasty, hudbu – v určité části mozku označované jako cesta odměny, se uvolňuje velké množství dopaminu,“ dodala s tím, že neustálá stimulace této cesty v podstatě vede k podobným situacím jako při závislosti.

Tipy redakce

Pokud je totiž mozek neustále stimulován, odměňován a dopaminem zaplavován, reaguje na to tak, že začne přirozenou produkci dopaminu omezovat tak, aby jeho hladina klesla na základní úroveň. A k čemu to vede? Člověk tak získá pocit, že v chování, které mu zvýšenou hladinu dopaminu způsobuje, musí pokračovat, aby se i nadále cítil dobře a šťastně.

<Path> Máme všeho až příliš – i potěšení. Přesto jsme historicky nejméně šťastní a drobné radosti nevnímáme. V čem je problém?Zdroj: theguardian.com, verywellmind.com, worldhappiness.report, npr.org, diamondrehabthailand.com, betterhelp.com

Nevědecká metoda, na níž ale „něco je“

Je však zároveň namístě poznamenat, že dopaminový detox není vědecky nijak podložená metoda. Nemluvě o tom, že „detox“ z podstaty věci není úplně ideální označení – zcela totiž mozek dopaminu zbavit nelze. Přesto je ale autor metody, dr. Sepah, přesvědčen, že dopaminová detoxikace může být pro člověka skutečným přínosem. Díky tomu, že ve chvílích „znudění“ nesáhnete hned po své „dávce dopaminu“ (a tedy nějaké aktivitě, o níž bezpečně víte, že vás „nabudí“), údajně také pochopíte, jak moc vás některé podněty mohou rozptylovat. A ve finále budete více soustředění a vyrovnaní. Je přitom faktem, že dopamin skutečně může být rušivým elementem a pro některé může být i překážkou v dosažení vytyčených cílů.

Nenechte se rozptylovat!

A teď se schválně zkuste zamyslet, kolikrát se u sociálních sítí zaseknete tak, že úplně zapomenete na čas i práci, protože jen bezmyšlenkovitě scrollujete… nebo jak často propadnete nějakému seriálu natolik, že jej sledujete klidně i celou noc v kuse. Pokud si říkáte, že se vám to vlastně stává docela často, možná byste o dopaminovém detoxu měli minimálně uvažovat. Právě tato „nutkavá“ praxe totiž prokazatelně snižuje míru produktivně tráveného času, ať už prací, sportem, nebo péčí o domácnost apod. Pokud se ale naučíte cíleně rušivým vlivům vyhnout, budete mít více času na to, na čem vám záleží. A v neposlední řadě se také budete cítit lépe.

Zdroj: webmd.com, medicalnewstoday.com, time.com, medium.com

Populární
články

E-Shop