Sport místo spánku? Ano, říká poněkud morbidní čínská studie s překvapivými výsledky
Straight friendly
Zdroj: Adobe Stock

Sport místo spánku? Ano, říká poněkud morbidní čínská studie s překvapivými výsledky

Cvičení umí „neutralizovat“ špatný spánek, odhalila studie, která sledovala umírání svých účastníků. Ačkoliv sama byla poněkud morbidní, zjištěná data přinášejí pozitivní zprávu pro všechny, kdo špatně spí: Když budete cvičit, dopady nekvalitního spánku zmírníte.
Martin Lyko Martin Lyko Autor
11. 4. 2023

Dostatečně se hýbat, kvalitně spát a správně jíst, to jsou tři základní složky zdravého životního stylu. Nyní ale nová čínská studie zjistila, že první na seznamu je důležitější, než jsme si možná mysleli. Cvičení podle ní dokáže působit proti negativnímu vlivu špatného spánku a prodlužovat život.

„Studie ukázala, že zvýšená míra fyzické aktivity snížila riziko úmrtní spojované s příliš krátkou nebo dlouhou délkou spánku,“ uvedl v tiskové zprávě autor studie Dr. Jihui Zhang z Lékařské univerzity Guangzhou v Číně. Jednou z motivací pro provedení výzkumu byl fakt, že ačkoliv je dlouho známo, jaký pozitivní vliv na délku života má dostatečná fyzická aktivita a zdravý spánek, předchozí vědecké projekty se opíraly o informace, které uvedli sami účastníci. Takový sběr dat ale nechává prostor pro nepřesnosti, proto se v nové studii vědci spolehli na přesná měření.

Tisíce účastníků

Místo, aby se vědci spolehli na data naměřená účastníky, použili akcelerometry (přístroje měřící zrychlení a díky němu pohyb, běžné jsou např. ve smartphonech nebo fitness hodinkách), které nosili účastníci na zápěstí. Probandy bylo 92 221 lidí ve věku od 40 do 73 let. Nešlo však o občany Číny, ale o účastníky britského projektu UK Biobank. To je obrovská biomedicínská databáze a vědecký zdroj, který obsahuje detailní genetické a zdravotní informace o půl milionu osob ze Spojeného království.

Pečlivé třídění

Účastnici, kteří se zapojili do čínské studie, nosili akcelerometr na zápěstí týden, a to v letech 2013 až 2015. Na základně naměřené fyzické aktivity je vědci rozdělili do tří skupin: A) malé množství pohybu, B) střední množství pohybu a C) velké množství pohybu. Jak intenzivní byla fyzická aktivita vědci určovali podle pokynů Světové zdravotnické organizace.

Podobě jako podle množství pohybu roztřídili vědci účastníky i podle délky spánku, a to na skupinu s 1) krátkým spánkem (méně než 6 hodin), 2) normálním spánkem (6 až 8 hodin) a 3) dlouhým spánkem. Pro vyhodnocení vědci použily také informace o pohlaví, věku, národnosti, vzdělání, tělesné hmotnosti a výšce, stravovacích návycích nebo typu zaměstnání účastníků.

Když dostatečně cvičíte, špatný spánek nevadí

Morbidní na studie je fakt, že její autoři čekali, až účastníci začnou umírat. Potřebovali totiž zjistit právě to, jaký vliv má spánek a fyzická aktivit na úmrtnost. Po sedmi letech od prvních měření zemřelo ze zkoumané skupiny 3080 lidí. Z toho 1074 na onemocnění srdce a 1871 na rakovinu.

<Path> Píchá vás v boku? V některých situacích je to běžné, jindy je to signál k návštěvě lékaře. Jak rozlišit závažnost?Zdroj: healthline.com, runnersconnect.net, journals.lww.com, vipsurg.com, webmd.com, hopkinsmedicine.org

U lidí, kteří měli malé množství pohybu, vzrostlo při nekvalitním spánku riziko předčasného úmrtí (způsobeného onemocněním) až o desítky procent, konkrétně o 16 % u lidí, kteří měli krátký spánek, a o 37 % u lidí, kteří měli dlouhý spánek.

Pro lidi, kteří měli střední množství pohybu, byl nebezpečný jen krátký spánek. Pravděpodobnost předčasného úmrtí u nich byla 41 %. U lidí, kteří cvičili hodně (naměřeno velké množství pohybu) nehrála kvalita spánku žádnou roli. Z toho plyne, že všichni ti, kdo dostatečně cvičí, nebo se jinak pohybují, mají mnohem lepší vyhlídky na délku života, než ti, kdo mají pohybu málo. A to i v případě, že se jim nedaří naplňovat ideální množství spánku.

Zdroj: Giphy

Kardiovaskulární onemocnění a rakovina

Asi vás to nepřekvapí, ale nejhůře dopadli lidé, kteří byli v kategorii s malým množstvím pohybu. Pokud se někdo málo hýbal a ještě navíc málo spal, vzrostlo u něj riziko srdečních a oběhových chorob až o 69 %. S přibývajícím množství pohybu toto riziko ale klesalo. A stejně klesalo také riziko onemocnění rakovinou. Lidé, kteří spali dlouho, ale hýbali se málo, měli šanci, že jim bude diagnostikována rakovina, vyšší o 21 %. Čím více měli pohybu, tím byla pravděpodobnost rakoviny menší.

<Path> Ryby vs. doplňky s rybím olejem: jaké účinky má rybí tuk na lidské zdraví a potřebujeme jej opravdu užívat v podobě pilulek?Zdroj: aocs.org, nytimes.com, mayoclinic.org, health.harvard.edu, academic.oup.com, versusarthritis.org, cancer.org.au

„Naše zjištění naznačují, že snaha zlepšovat zdraví a předcházet předčasným úmrtím (či je oddalovat) u dospělých středního a vyššího věku může být účinnější, když bude zaměřená na fyzickou aktivitu a délku spánku současně.“

„V ideálním případě by měli lidé mít vždy zdravé množství spánku i fyzické aktivity. Naše studie však naznačuje, že dostatečná fyzická aktivita může částečně kompenzovat škodlivý dopad chybějícího kvalitního spánku,“ shrnul výsledky Dr. Zhang.

Zdroj: escardio.org, UK Biobank, academic.oup.com, studyfinds.org

Populární
články

V minulosti jednu postel sdílelo více lidí - i těch, co si byli cizí
LIDÉ

Postele plné cizích lidí byly dřív běžné a měly řadu výhod. Richard Lví srdce spával s Filipem II., královna Alžběta I. se služebnými

Autor: Mirka Dobešová
Michal Novotný
AKTUALITY

„Chudák“ bílý heterosexuální muž Michal Novotný řekl svůj názor a dostal za to facku na sítích. Homofob přece není, když to sám říká

Autor: Martin Lyko
Nemusíte mít bujnou kštici, abyte vypadali stylově
STYL

Jak vypadat dobře bez vlasů? Sexy look vám dodají nejen vousy, radí stylista. Důraz klade na siluetu a doplňky

Autor: Martin Lyko
Kolik designů dokážeš smíchat, tolikrát jsi člověkem
Trendy & Styl 2024

Jaké jsou letos trendy bytového designu? Porovnali jsme nabídku čtyř velkých hráčů na trhu!

Autor: Michal Černý
Měli by být generací, která je otevřená všemu, feminismus se ale mladým mužům nelíbí
LIDÉ

Feminismus přináší víc škody než užitku, tvrdí mladí muži. Být mužem je dle nich těžké. Progresivněji myslí i senioři, ukázal výzkum

Autor: Mirka Dobešová
Autorem emotivního dopisu je nejmenovaný dospívající gay
AKTUALITY

15letý chlapec v emotivním dopise vysvětlil, co pro něj znamená stejnopohlavní manželství. Upřímný text sdílela Danuše Nerudová

Autor: Martin Lyko
Misionářská poloha není jen pro heteráky
HOT!

Jak mají gayové sex? Povědomí, které mají heteráci, je přinejlepším zkreslené. Kdo si dovádění mezi muži vyzkoušel, zná rozdíl

Autor: Martin Lyko
Koláč jako od babičky? Žádný problém
CESTOVÁNÍ

Jak přijmout stárnutí, ukazuje vídeňská kavárna. Pracují v ní jen seniorky, které pečou koláče „jako od babičky“. A z podniku je hit

Autor: Mirka Dobešová
Oko je okno nejen do duše, ale také do neřestných myšlenek
TĚLO & MYSL

Je možné poznat sexuální orientaci z očí? Vědce to napadlo před půl stoletím, teorii potvrdili ale až nedávno

Autor: Martin Lyko
Co se děje

Líbejte se, jak je libo! 18 typů polibků, s nimiž si můžete zpříjemnit velikonoční volno. Zkuste „polibek na Spidermana“ nebo „australský polibek“

Autor: Mirka Dobešová

E-Shop