Sprchové pivo: wellness trend, který Čechy nadchne. Zahrnuje totiž skutečně sprchu a pivo. V čem je „kouzlo“?
Straight friendly
Zdroj: AdobeStock

Sprchové pivo: wellness trend, který Čechy nadchne. Zahrnuje totiž skutečně sprchu a pivo. V čem je „kouzlo“?

Lahev orosené desítky či dvanáctky, to je pro mnoho lidí skutečně vrcholná odměna např. po sportovním výkonu. Sportovci by pak jistě potvrdili, že právě po těžkém tréninku chutná pivo lépe než kdy jindy. Ovšem… jsou tu tací, kteří by tak úplně nesouhlasili. Proč? Protože propadli kouzlu piva sprchového…
Mirka Dobešová Mirka Dobešová Autor
28. 3. 2023

Jak prosté!

Sprchové pivo je vlastně velmi prostý, ale geniální koncept – a rovnou předesíláme, že nemá nic společného s čím dál více populárními pivními lázněmi. Pivem se tedy člověk rozhodně nesprchuje. Jen si ho vezme do sprchy s sebou a pak si jen užívá kontrast horké vody, která smývá veškerý pot z těla, a ledového piva… které pro změnu svlažuje hrdlo. Nakonec to může znít docela banálně (a třeba si „sprchové pivo“ běžně dáváte), ale jakmile tato myšlenka začala rezonovat sociálními sítěmi a mediálním prostorem, zrodil se skutečně nový „wellness hit“.

Za vším hledej (pivní) vědu

Někdo by teď mohl kroutit hlavou nad tím, co přesně je na konzumaci piva ve sprše tak fantastického. Inu, tématem se již zabývají i odborníci – a ti mají celkem jasno: „Pít pivo ve sprše je vlastně skvělý způsob, jak zvýšit svou produktivitu a kreativitu. Sprcha je totiž ideální k tomu, aby tělo začalo produkovat dopamin. Přidá-li se k tomu jeden drink, mysl se uvolní a uzda fantazie popustí,“ vysvětluje tedy newyorský lékař Christopher Hollingsworth. Sprcha jako taková je navíc skutečně velmi relaxačním prostředím, což již bylo dokázáno i řadou výzkumů, které potvrdily i to, že právě ve sprše se lidem daří více uvolnit, přemýšlet a maximalizovat kreativitu.

A kromě toho se člověk po přiměřené dávce alkoholu prostě cítí dobře. To je sice stará známá pravda, ale i ta je dnes již podložena relevantními výzkumy. Již v 50. letech minulého století totiž vědci v mozku identifikovali centra odměny, když při pokusech na krysách zjistili, že stimulace určitých částí mozku dokáže podpořit produkci (návykového množství) dopaminu.  Po řadě podobných výzkumů tedy neurovědci dospěli k závěru, že lidský mozek funguje obdobně. 

A jak že je to s alkoholem? V roce 2012 bylo výzkumem potvrzeno, že alkohol způsobuje v lidském těle (potažmo mozku) zaplavení center potěšení endorfiny, tedy tzv. hormony štěstí. „To je poznatek, o kterém všichni spekulovali dlouhá desetiletí, ale u lidí nebyly až do roku 2012 tyto domněnky potvrzeny. Tehdy byl podroben zkoumání i lidský mozek a dnes tak můžeme říci, že alkohol skutečně vede k tomu, že lidé se po jeho konzumaci cítí dobře,“ shrnula Jennifer Mitchell, který se na popisovaném výzkumu v roce 2012 také podílela.

Věda je ale i za tím, proč pivo ve sprše tak nějak lépe chutná. Teplo a vlhkost totiž obecně usnadní vnímání vůní – a vůně významně prohlubuje chuťový zážitek, což v důsledku znamená, že ve sprše člověk skutečně chuť piva vnímá mnohem intenzivněji než třeba na sedačce u televize. Tento princip, mimochodem, samozřejmě platí i pro jakékoliv jiné nápoje a potraviny, nejen pro pivo.

A pak je tu ještě jeden velmi zajímavý fenomén, který je označován termínem aliestezie. To je prý typ potěšení, které člověk pocítí, když je sám rozpálený a dostane možnost pocítit zároveň něco chladného (a naopak). Podle Michela Cabanaca, který s touto myšlenkou přišel již v roce 1971, pak právě tyto protichůdné vjemy způsobují to, že se člověk následně cítí skvěle (nutně se nemusí jednat jen o kombinaci teplého a studeného, ale principiálně se skvělý pocit dostavuje vždy, když jakýkoliv vnější podnět napraví vnitřní stav nepohody, tj. např. když se hladový člověk nají).

Skvělé pití ve sprše (a vždy s mírou a rozumem)

Trend sprchového piva přitom není nijak velkou novinkou, dokonce se zrodil ještě dříve než v roce 2012, kdy bylo poprvé prokázáno, že alkohol je příčinou příjemných pocitů, které jeho konzumenti následně zažívají. První nárůst popularity sousloví „shower beer“ totiž Google ukazuje ještě o šest let dříve. A od té doby zájem o sprchové pivo již jen roste (faktem ale je, že právě až od roku 2012 masivně). Sprchové pivo se stalo takovým fenoménem, že je mu již věnováno i jedno celé rozsáhlé konverzační vlákno na Redditu, kde lidé především sdílí své selfie fotky ze sprchy s pivem.

Samozřejmě, že aby se člověk „cítil dobře“, musí pít s mírou a rozumem (ne, pokud se doslova „vylijete jako váza“, dobře vám rozhodně nebude), což ostatně potvrdil i relativně nedávný výzkum z Velké Británie. Dle něj MÍRNÉ (střídmé) pití dělá dospělé lidi šťastnějšími. Každý by však měl dokázat odhadnout, co je mírné pití. Protože důsledky zvýšené konzumace alkoholu jsou naopak velmi negativní, a to nejen na lidské tělo, ale i psychiku.

<Path> Chcete lepší život? Buďte sobci a investujte sami do sebe, jde to i bez peněz!Zdroj:

Každopádně sprchové pivo je rozhodně trend, který má velký potenciál, a to zejména v zemi, která se považuje za pivařskou velmoc. Je tak s podivem, že žádný český pivovar ještě nenapadlo nic takového jako jeden z pivovarů ve Švédsku. Ten se totiž myšlenkou „sprchového piva“ dokonce inspiroval natolik, že vyprodukoval speciální šestiuncové pivo, které je ve sprše možné vypít přesně třemi doušky. A ty prý člověku poskytují ideální časový rozptyl na adekvátně dlouhou sprchu (faktem ale je, že ač se jedná o pivo určené specificky ke konzumaci do sprchy, nikoho nenapadlo zamyslet se nad tím, že skleněná lahev není zrovna geniální obalové řešení…). Rozhodně to ale neznamená, že by sprchové pivo bylo nutné právě takto omezovat, každý tedy klidně může zvolit objem přesně dle vlastní chuti a nálady…

Zdroj: thedailybeast.com, fatherly.com, theatlantic.com, neuwritewest.org, livescience.com, en.wikipedia.org, sciencedirect.com, pangpangbrewery.se

Populární
články

Sprcha ráno, nebo večer? To je otázka...
TĚLO & MYSL

Sprcha ráno, nebo večer? Odborníci bádali nad tím, co je správně. Jejich zjištění asi nikoho moc nepotěší

Autor: Mirka Dobešová
Nebinarita představuje výzvu jak pro jednotlivce, kteří se s ní identifikují, tak pro zdravotnický systém, který musí najít způsoby, jak jim poskytovat vhodnou péči.
AKTUALITY

„Na nebinaritu nevěřím a vlastně jí ani nerozumím,“ říká přední česká sexuoložka, která se specializuje na trans pacienty

Autor: Michal Černý
Vztahy s otcem nejsou po coming outu ideální
LIDÉ

„O tom, že jsem gay, mám podle mámy raději mlčet. Podle táty je moje orientace nepřirozená,“ popisuje mladík svůj coming out

Autor: Redakce
Trápí-li vás dlouhodobě neobvyklý zápach moči, rozhodně nic nepodceňujte a okamžitě zajděte k lékaři
TĚLO & MYSL

Neobvyklý zápach moči: Co může znamenat a proč byste jej neměli brát na lehkou váhu?

Autor: Redakce
Misionářská poloha není jen pro heteráky
HOT!

Jak mají gayové sex? Povědomí, které mají heteráci, je přinejlepším zkreslené. Kdo si dovádění mezi muži vyzkoušel, zná rozdíl

Autor: Martin Lyko
Součástí vzrušení může být i dominantní postavení muže, kderý kompliment „uděluje“
HOT!

„Miliony žen“ mají v posteli úchylku, o které většina mužů ani netuší. Provazy ani důtky k tomu přitom nejsou potřeba

Autor: Martin Lyko
Kariéra sexu a peněz vypadá možná lákavě, může být ale pěkně temná
HOT!

5 bývalých pornoherců se svěřilo, jak skutečně probíhá práce před kamerou

Autor: Martin Lyko
Mužská ruka může být netušeným zdrojem informací
TĚLO & MYSL

Velikost penisu opravdu souvisí s velikostí ruky. A nejen to, výzkumy ukazují, co vše ruka prozradí o mužské povaze a chování

Autor: Mirka Dobešová
Skořice může být v určitých případech skrytým pokladem, který má skoro každý po ruce
TĚLO & MYSL

Koření, které dokáže tlumit bolest mnohem účinněji než ibuprofen. Máme ho doma téměř všichni

Autor: Redakce
Zážitek z porna může být natolik intenzivní, že ho můžeme začít vnímat jako realitu a být zklamaní z toho, že to pak ve skutečnosti funguje úplně jinak
TĚLO & MYSL

Přestaňte si ničit sebevědomí i tělo na základě toho, co vidíte v pornu. Jeho obsah slouží čistě pro zábavu, není to vzdělávací dokument

Autor: Redakce

E-Shop