Sprchové pivo: wellness trend, který Čechy nadchne. Zahrnuje totiž skutečně sprchu a pivo. V čem je „kouzlo“?
Straight friendly
Zdroj: AdobeStock

Sprchové pivo: wellness trend, který Čechy nadchne. Zahrnuje totiž skutečně sprchu a pivo. V čem je „kouzlo“?

Lahev orosené desítky či dvanáctky, to je pro mnoho lidí skutečně vrcholná odměna např. po sportovním výkonu. Sportovci by pak jistě potvrdili, že právě po těžkém tréninku chutná pivo lépe než kdy jindy. Ovšem… jsou tu tací, kteří by tak úplně nesouhlasili. Proč? Protože propadli kouzlu piva sprchového…
Mirka Dobešová Mirka Dobešová Autor
28. 3. 2023

Jak prosté!

Sprchové pivo je vlastně velmi prostý, ale geniální koncept – a rovnou předesíláme, že nemá nic společného s čím dál více populárními pivními lázněmi. Pivem se tedy člověk rozhodně nesprchuje. Jen si ho vezme do sprchy s sebou a pak si jen užívá kontrast horké vody, která smývá veškerý pot z těla, a ledového piva… které pro změnu svlažuje hrdlo. Nakonec to může znít docela banálně (a třeba si „sprchové pivo“ běžně dáváte), ale jakmile tato myšlenka začala rezonovat sociálními sítěmi a mediálním prostorem, zrodil se skutečně nový „wellness hit“.

Za vším hledej (pivní) vědu

Někdo by teď mohl kroutit hlavou nad tím, co přesně je na konzumaci piva ve sprše tak fantastického. Inu, tématem se již zabývají i odborníci – a ti mají celkem jasno: „Pít pivo ve sprše je vlastně skvělý způsob, jak zvýšit svou produktivitu a kreativitu. Sprcha je totiž ideální k tomu, aby tělo začalo produkovat dopamin. Přidá-li se k tomu jeden drink, mysl se uvolní a uzda fantazie popustí,“ vysvětluje tedy newyorský lékař Christopher Hollingsworth. Sprcha jako taková je navíc skutečně velmi relaxačním prostředím, což již bylo dokázáno i řadou výzkumů, které potvrdily i to, že právě ve sprše se lidem daří více uvolnit, přemýšlet a maximalizovat kreativitu.

A kromě toho se člověk po přiměřené dávce alkoholu prostě cítí dobře. To je sice stará známá pravda, ale i ta je dnes již podložena relevantními výzkumy. Již v 50. letech minulého století totiž vědci v mozku identifikovali centra odměny, když při pokusech na krysách zjistili, že stimulace určitých částí mozku dokáže podpořit produkci (návykového množství) dopaminu.  Po řadě podobných výzkumů tedy neurovědci dospěli k závěru, že lidský mozek funguje obdobně. 

A jak že je to s alkoholem? V roce 2012 bylo výzkumem potvrzeno, že alkohol způsobuje v lidském těle (potažmo mozku) zaplavení center potěšení endorfiny, tedy tzv. hormony štěstí. „To je poznatek, o kterém všichni spekulovali dlouhá desetiletí, ale u lidí nebyly až do roku 2012 tyto domněnky potvrzeny. Tehdy byl podroben zkoumání i lidský mozek a dnes tak můžeme říci, že alkohol skutečně vede k tomu, že lidé se po jeho konzumaci cítí dobře,“ shrnula Jennifer Mitchell, který se na popisovaném výzkumu v roce 2012 také podílela.

Věda je ale i za tím, proč pivo ve sprše tak nějak lépe chutná. Teplo a vlhkost totiž obecně usnadní vnímání vůní – a vůně významně prohlubuje chuťový zážitek, což v důsledku znamená, že ve sprše člověk skutečně chuť piva vnímá mnohem intenzivněji než třeba na sedačce u televize. Tento princip, mimochodem, samozřejmě platí i pro jakékoliv jiné nápoje a potraviny, nejen pro pivo.

A pak je tu ještě jeden velmi zajímavý fenomén, který je označován termínem aliestezie. To je prý typ potěšení, které člověk pocítí, když je sám rozpálený a dostane možnost pocítit zároveň něco chladného (a naopak). Podle Michela Cabanaca, který s touto myšlenkou přišel již v roce 1971, pak právě tyto protichůdné vjemy způsobují to, že se člověk následně cítí skvěle (nutně se nemusí jednat jen o kombinaci teplého a studeného, ale principiálně se skvělý pocit dostavuje vždy, když jakýkoliv vnější podnět napraví vnitřní stav nepohody, tj. např. když se hladový člověk nají).

Skvělé pití ve sprše (a vždy s mírou a rozumem)

Trend sprchového piva přitom není nijak velkou novinkou, dokonce se zrodil ještě dříve než v roce 2012, kdy bylo poprvé prokázáno, že alkohol je příčinou příjemných pocitů, které jeho konzumenti následně zažívají. První nárůst popularity sousloví „shower beer“ totiž Google ukazuje ještě o šest let dříve. A od té doby zájem o sprchové pivo již jen roste (faktem ale je, že právě až od roku 2012 masivně). Sprchové pivo se stalo takovým fenoménem, že je mu již věnováno i jedno celé rozsáhlé konverzační vlákno na Redditu, kde lidé především sdílí své selfie fotky ze sprchy s pivem.

Samozřejmě, že aby se člověk „cítil dobře“, musí pít s mírou a rozumem (ne, pokud se doslova „vylijete jako váza“, dobře vám rozhodně nebude), což ostatně potvrdil i relativně nedávný výzkum z Velké Británie. Dle něj MÍRNÉ (střídmé) pití dělá dospělé lidi šťastnějšími. Každý by však měl dokázat odhadnout, co je mírné pití. Protože důsledky zvýšené konzumace alkoholu jsou naopak velmi negativní, a to nejen na lidské tělo, ale i psychiku.

<Path> 5 důvodů, proč v roce 2024 přestat pít alkohol. Nejlepší z nich je, že zhubnete prakticky okamžitěZdroj: health.umms.org, sleepfoundation.org, who.int, oecd-ilibrary.org, ourworldindata.org, healthline.com

Každopádně sprchové pivo je rozhodně trend, který má velký potenciál, a to zejména v zemi, která se považuje za pivařskou velmoc. Je tak s podivem, že žádný český pivovar ještě nenapadlo nic takového jako jeden z pivovarů ve Švédsku. Ten se totiž myšlenkou „sprchového piva“ dokonce inspiroval natolik, že vyprodukoval speciální šestiuncové pivo, které je ve sprše možné vypít přesně třemi doušky. A ty prý člověku poskytují ideální časový rozptyl na adekvátně dlouhou sprchu (faktem ale je, že ač se jedná o pivo určené specificky ke konzumaci do sprchy, nikoho nenapadlo zamyslet se nad tím, že skleněná lahev není zrovna geniální obalové řešení…). Rozhodně to ale neznamená, že by sprchové pivo bylo nutné právě takto omezovat, každý tedy klidně může zvolit objem přesně dle vlastní chuti a nálady…

Zdroj: thedailybeast.com, fatherly.com, theatlantic.com, neuwritewest.org, livescience.com, en.wikipedia.org, sciencedirect.com, pangpangbrewery.se

Populární
články

Jan a Michaela jsou velmi sympatický pár, jehož radostná energie se přenese na každého návštěvníka
LIDÉ

„Radiátor jsme vyrobili z odřezků trubek, místo skleniček máme kádinky,“ popisují Jan a Michaela, jak k životu přivedli Loft v podhůří

Autor: Michal Černý
Je vaše přirození "dokonalé"?
TĚLO & MYSL

Vědci určili vzhled ideálního přirození. Srovnejte to vaše se stanovenými parametry, jež poslouží trans mužům při tzv. faloplastice

Autor: Mirka Dobešová
Ne vždy jsou vztahy mezi partnery jasné
LIDÉ

„Pro kamarádku jsem se jako gay stal užitečným dárcem spermatu,“ vzpomíná David. Kde je konec jeho dítěti, bohužel neví

Autor: Mirka Dobešová
„Tátu zajímalo hlavně to, abych byl ‚chlap‘. Děsí mě, že tohle bude můj život napořád,“ říká Michail, který se obává coming outu
LIDÉ

„Tátu zajímalo hlavně to, abych byl ‚chlap‘. Děsí mě, že tohle bude můj život napořád,“ říká Michail, který se obává coming outu

Autor: Irena Piloušková
Mladí konzervativci z MotorGenu se obouvají do LGBT+ „propagandy“ už ve svém zakládacím manifestu
AKTUALITY

Na českou scénu přijíždí MotorGen: mladí odpůrci LGBT+ osvěty. Při náboru dělí nováčky do tří kategorií: muž, žena a psychická porucha

Autor: Veronika Košťálková
Kudy kam?
LUXURY TRAVEL

Karlovarský výletní průvodce pro lenochy s tipem, jak nezabloudit u Bludné a objevit „filmovou lokalitu“

Autor: Redakce
Takzvaná generace sněhových vloček volá po citlivosti, v reakcích jejich odpůrců zase můžeme pozorovat efekt sněhové koule
AKTUALITY

Nejdřív snowflakes, potom snowballs. Od (domnělého) zákazu obrázkových značek ve školkách až k (ne)korektně rozdělenému Česku

Autor: Veronika Košťálková
Pro většinu lidí je odkládání úkolů běžnou součástí života, ale jen málokdo tuší, že za tím může stát něco mnohem hlubšího než jen obyčejná nuda
TĚLO & MYSL

Berete prokrastinaci jen jako nevinné odkládání úkolů na vhodnější chvíli? Dejte si pozor, může být i znakem vážné duševní poruchy

Autor: Redakce
Součástí vzrušení může být i dominantní postavení muže, kderý kompliment „uděluje“
HOT!

„Miliony žen“ mají v posteli úchylku, o které většina mužů ani netuší. Provazy ani důtky k tomu přitom nejsou potřeba

Autor: Martin Lyko
Recyklační obchody jsou stále oblíbenější, a tak už prvek něčeho nového a neviděného k propagaci dávno nestačí
TRENDY

Udržitelnost v praxi: Navštívili jsme obchod, kde použité věci či květiny mají druhou šanci. Výhodně je zde koupíte i odložíte

Autor: Michal Černý

E-Shop