Elegantní, luxusní, a přitom sportovní? Vybrat si auto je snazší než najít dokonalého partnera. Vysněný vůz totiž existuje
Když přede mě poprvé přistavili DS9, na první dobrou jsem byl ohromen. Vůz mě oslovil takřka okamžitě. Opravdu to není něco, co uvidíte běžně brouzdat po českých silnicích, ale to u značky DS platí obecně. Možná i právě proto bylo DS4 vyhlášeno nejkrásnějším autem roku 2022. Vůbec se tomu nedivím. Má první zkušenost s tímhle krasavcem totiž vedla k mnoha zdviženým obočím a otázkám (samozřejmě v tom dobrém slova smyslu). A něco podobného mě čekalo i teď – u dospělejšího bratříčka DS9.
A že je dospělejší, pochopíte hned, jak jej zahlédnete. Působí sportovně, ale zároveň luxusně, a to díky stříbrným pruhem rozdělené dlouhé kapotě, lehce zkrácenému kufru a dynamicky vyhlížejícím světlometům. Ty se při otevření vozu nejen rozzáří, ale i protočí jako tři diamanty. A to jen tak – na přivítanou! Tady už nejspíš tušíte, že jste narazili na něco speciálního. Jakmile se přiblížíte k vozu, odkryjí se navíc kliky a zrcátka se sama otočí do pozoru. Efekty hodnotím za jedna!
Přestože to vypadá, že luxusní vzhled vnějšku už nelze překonat, vnitřek se rozhodně nenechal zahanbit. Možná dokonce překonal svůj plášť. Po otevření dveří odkryjete opravdu velkorysý prostor pro posádku. Auto totiž myslí nejen na svého řidiče, ale i na spolujezdce, a především pak i na pasažéry vzadu. Těm je dopřán dostatečný prostor pro nohy, vlastní ovládání klimatizace nebo třeba praktický odklápěcí pult na nápoje. Na něm pak najdete i masážní ovládání pro sedadla. A pro milovníky klasiky jsou tu i šikovné retro síťky na zadní straně předních sedadel.
Jste nyní připraveni na to nejlepší, tedy samotný prostor pro řidiče? Tak ten je v každém možném smyslu luxusní. Sedadlo poodstoupí, abyste mohli pohodlně nasednout a přisune vás, až když zapnete motor. Celá palubní deska je kožená, prošitá a vypadá opravdu elegantně. Tmavě vínový interiér tento dojem jedině podtrhuje. Tlačítko start/stop najdete v samotném středu palubní desky. Těsně nad ním se po nastartování odkrývají analogové hodiny. A možná se teď ptáte, kde se v moderním sedanu vzaly ručičkové hodiny? Odpověď je v důmyslném řešení designu: DS9 je totiž vůz, který následuje všechny aktuální trendy – ty si však přizpůsobuje a vytváří z nich precizní umělecké dílo, které se nebojí být v detailech trochu konzervativní, až staromódní. Je to jakýsi příjemný návrat na zem, který vám auto chce dopřát, protože jinak se díky němu budete cítit jak v oblacích.
DS 9 E-TENSE 4x4 RivoliFoto: Oliver Cuadra / se svolením
Panel je tvořen malými pyramidami sjednocujícími celý interiér vozidla. Celek je vždy o detailech a ty, které byly zvoleny pro DS9, dělají z vozu něco víc než jen luxusní auto. Jako byste právě řídili klenot. Doplněk, kterým se budete rádi chlubit, ale zároveň budete stále ohromováni jeho praktičností. Smysl pro dotažení drobných akcentů je pro DS charakteristický, a tak se můžete potěšit třeba i velmi vzhledně řešeným ovládáním hudby pod obrazovkou.
Všechny důležité „knoflíky“ jsou pak situovány mezi sedadly řidiče a spolujezdce. Najdete tam i ovládání okýnek, což může být matoucí, pokud často střídáte auta, ale vlastně to ničemu nevadí. Naopak – pokud stejně jako já rádi řídíte jednou rukou, je výhoda mít všechno po pravici. Všechna „tlačítka“ jsou bezdotyková – stačí lehce přejet a každé splní svůj účel. Jediný nešvar palubní desky je tedy možná pozice trojúhelníku na blikačky, který se nachází úplně na pravé straně u spolujezdce, a ne – intuitivně – někde poblíž volantu.
A teď se dostáváme k nejpodstatnější části, a to volantu. Jelikož je v permanenci, musí svému řidiči dobře sednout do ruky a být příjemný. Tady francouzští přátelé z automobilky udělali neskutečnou práci. Volant je totiž perfektně velký a celý potažený stejnou kůží jako interiér auta. Takže nejen, že hezky zapadá do celé koncepce vozu, ale nebudete se ho chtít pustit. Opět zde navíc najdete sjednocující prvky pyramid, a to na ovládání na obou stranách. Spodní část volantu je mírně seříznutá, takže nejde o pravidelný kruh. Tím vzniká jak více místa na nohy, tak také prostor pro pohodlné držení, pokud zrovna nepatříte mezi „za deset dvě“ řidiče.
Displej za volantem si můžete přizpůsobit dle libosti díky scrollovacímu tlačíku na volantu. Za zmínku určitě stojí nastavení nazvané „minimální“, které jsem si pro sebe přejmenoval na „minimalistické“. Jde o skromné zobrazení pouze rychlosti a stavu paliva, což mi jako rychlý souhrn situace úplně stačí. V jednoduchosti je prostě krása.
A co další vychytávky? Bezdotykovou nabíječku najdeme – stejně jako velkou přihrádku – pod středovým displejem a před ním držák na telefon. Škoda jen, že samotný držák telefon nenabíjí. Střechou buď můžete nechat proudit světlo skrz sklo, nebo ji úplně odklopit či zatáhnout. Kufr je pak dostatečně velký i na zavazadla pro rodinný výlet. Pokud máte v plánu lyžovačku, zadní sedačky lze odklopit a místo na dlouhé, neskladné vybavení je vyřešeno.
Co se týká samotné jízdy, vůz je velmi stabilní. Dokáže se přizpůsobit každé nerovnosti a i na dálnici drží svou stopu. V DS9 si jízdu opravdu vychutnáte jak v pozici řidiče, tak pasivního cestujícího. Nekolíbá se a jede opravdu plynule. V režimu sport dokáže navíc dost zabrat. Díky dosaženému zrychlení úplně zapomenete, že jedete v pětimetrové limuzíně. Najednou jako byste se projeli ve sporťáku, což se mi ve finále na DS9 líbí (hned po volantu) nejvíc. Nenasedl jsem do auta výlučně pro manažerské typy, ale pro prakticky kohokoliv, komu vyhovuje decentní luxus, absolutní pohodlí a sportovní vzezření. DS opět prokázalo, že dovede upoutat pozornost a přijít s něčím výjimečným.