Exkluzivní rozhovor a fashion story s hercem a modelem Vojtěchem Babištou a stylistou Mirem Romanivem

Oblíbená švédská značka H&M uvádí další pánskou kolekci z konceptu EDITION BY. Ta zaujme svým nápaditým designem, nenuceností i použitím recyklovaných či organických materiálů. Co na kousky, které jsou již od dnešního dne k mání online i ve vybraných prodejnách, říkají herec a model Vojtěch Babišta a stylista Miro Romaniv? Jaký vůbec mají vztah k udržitelnému oblečení a bez čeho se na jaře neobejdou? Oba jsme vyzpovídali v exkluzivním rozhovoru.

Kdy jindy než právě na jaře můžete v módě tak dobře skloubit ležérnost a pohodlí s odvážným experimentováním? Toho si je moc dobře vědoma i nová kolekce H&M EDITION BY, která se zaměřuje na progresivní praktický design. Ten oblečení dodává jak výraznou estetickou hodnotu, tak podtrhuje důležitost funkčnosti jednotlivých kousků. Kolekce kombinuje prvky pracovních oděvů, streetwearu a znát je i vliv takzvaného gorpcore, tedy outdoorového oblečení, které se z extrémních venkovních podmínek zabydlelo ve skříni každého milovníka módy.

Mužská budoucnost je jasná – a hladká. Odstraňování tělesného ochlupení se stává povinností. Přijdou muži s chlupy i o mužnost?28. 2. 2022

Síla osobního vyjádření, na které značka klade důraz, ale nespočívá jen v originálním designu. Zásadní je i téma udržitelnosti a propojení s přírodou. „Jedním z klíčových momentů této sezony bylo, že jsme naplno využili přírodní a rostlinné techniky barvení,“ popsal Ross Lyndon, vedoucí oddělení pánského designu H&M. 

Barevná paleta je definována použitím inovativních rostlinných barviv. Jedná se o inovativní techniku, při níž jsou tkaniny ošetřeny rostlinnými výtažky, přírodním jílem, bio-pryskyřicemi a přírodními enzymy. Ty umožňují vytvářet krásné organické barvy bez použití agresivních chemikálií.

A jak kolekci hodnotí styloví Češi? Herec a model Vojtěch Babišta a stylista Miro Romaniv si oblečení z aktuální EDITION BY vyzkoušeli jako první a tohle nám prozradili.

Co vás na kolekci nejvíc zaujalo a které kousky vám hned padly do oka?

Vojta: Tato kolekce mě zaujala i tím, že přináší uvolnění, ale zároveň umožňuje vypadat zajímavě. Je tam víc prvků najednou – je tam ležérnost, která mě vystihuje. Pak také abstraktnost, a jsou tam i barvy, což se mi zamlouvá, protože doma mám hodně barevné obrazy, které mi toto oblečení hodně připomínají. Mám taky rád oranžovou, která je novodobým trendem a – jak se říká – nová černá.

Miro: Celkově se mi velmi líbí především barevná paleta a rovné střihy. Co se týče konkrétních kousků, tak mě baví červená větrovka a béžový denimový komplet. 

Nejen do kolekcí H&M se čím dál častěji dostává udržitelnost. Co pro vás tenhle pojem znamená? 

Vojta: Na udržitelnost dbám nejen proto, že šetří životní prostředí, ale i proto, že jsem typ člověka, který si všech svých věcí váží. Je jedno, jestli jde o módu, nebo o jídlo – všechno se snažím maximálně využít a ničím zbytečně neplýtvám.

Miro: Rád cituji návrháře Henrika Vibskova, se kterým jsem dělal rozhovor. Říká, že kdyby byla stoprocentní udržitelnost a neměl vznikat další odpad, tak bychom si nemohli nic kupovat. Má pravdu, ale přiznejme si, že v praxi je to nereálné. Co ale můžeme udělat pro dosažení aspoň částečné udržitelnosti, je recyklování. A taky nakupování v second handech a vintage shopech a podporování lokálních návrhářů. Staré oblečení, které už nenosíme, zase můžeme poslat dál – buď ho prodat, nebo darovat. Ale rozhodně nevyhazovat.

Snažíte se takhle koncipovat i svůj šatník?

Vojta: Určitě. Co se týče oblečení nebo bot, nechodím každý měsíc kupovat nové. Až teď, po osmi letech, budu muset nahradit oblíbené džíny, které se mi bohužel dřou. Je mi to strašně líto, ale s rozmyslem si koupím takové, které mi zase vydrží, a když si je obléknu, tak to prostě budu já. Ten příběh, styl, ke kterému se můžu vracet, a určitá symbolika jsou pro mě důležité i v případě spoluprací.

Miro: Jsem rád, když značky pracují se starým oblečením nebo recyklovanými materiály. Můj šatník se částečně skládá z věcí ze second handů, od lokálních návrhářů, a také z nových kousků, které získávám v rámci spoluprací. Jednou za půl roku se šatník snažím protřídit a oblečení, které už nenosím, prodávám na charitativním bazaru, nebo ho daruji rodině a kamarádům.

Jak jsou na tom podle vás s udržitelnou módou čeští muži? 

Vojta: Řekl bych, že muži v zahraničí udržitelnost pořád vnímají víc než tady u nás. Mám ale pocit, že už se situace lepší, i když ten proces asi ještě chvíli potrvá. Není nic špatného na tom chodit v jednom a tom samém jako třeba Steve Jobs, protože se z toho může stát i taková osobitá a autentická charakteristika. Poslední dobou na sobě pozoruji, že podobnému přístupu holduji také. 

Miro: Myslím, že si vedeme docela dobře. Čeští muži, nebo alespoň ti, které znám, rádi podporují české značky a vyhledávají funkčnost materiálů, aby jim oblečení vydrželo déle než jenom pár sezon.

Co vystihuje váš typický jarní outfit?

Vojta: Jaro je nádherné období, kdy se ze zimy přechází do tepla. Pro mě osobně je dokonce lepší než léto, které je trochu jednotvárné, protože pořád nosíme to samé. Na jaře je možné se pořádně vyřádit. Můžete mít kalhoty, oblek, dlouhé tričko, košili, lehčí bundu, kabát – dá se s tím zkrátka vyhrát.

Miro: Pro mě jaro znamená trenčkot a odhalené kotníky. Po dlouhé zimě je to konečně úleva.

Na závěr se, Miro, ještě musím zeptat, které trendy vlastně letos na jaře frčí nejvíc?

Miro: Oproti loňskému roku, který se nesl v duchu leisure wear a přírodních tónů, se můžeme pro změnu těšit i na zářivé barvy. V kolekcích po boku tlumených a pastelových odstínů dominují i výrazná oranžová, růžová, fialová nebo zelená. Mně osobně vyhovují propínací svetry a monochromatické kombinace, tedy outfit v jednom barevném odstínu.

Zdroj: H&M, Vojtěch Babišta, Miro Romaniv/spolupráce