Levná „rychlá móda“ škodí, udržitelné oblečení je ale stále dostupnější. Šaty z ananasového „odpadu“ můžete mít i vy!
Nejen eliminace plastů a zdravé stravování dnes hýbe světem. Eko-friendly, zodpovědný či „uvědomělý“ přístup lidé čím dál častěji volí také v souvislosti s módou. Ostatně, jak říká i Luboš Kulíšek ve videu výše, spoustu věcí vyhazujeme úplně zbytečně, přitom by mohly posloužit přinejmenším ještě někomu dalšímu...Tzv. rychlá móda, pro kterou je charakteristická nekvalita, ale zároveň lákavě nízké ceny, se postupně stává pro mnohé nepřijatelnou. „Udržitelná móda“ však rozhodně není jen moderním buzzwordem…
My nakupujeme, příroda trpí
To, že na udržitelnost je třeba myslet také v oděvním průmyslu, si již mnohé nadnárodní firmy uvědomují. Dopady masové produkce oděvů na životní prostředí jsou totiž fatální – pomineme-li klasicky zmiňované uvolňování emisí skleníkových plynů, tak i průmyslové pěstování bavlny využívá 24 % z celkového množství užitých syntetických pesticidů ročně, o veškerém odpadu, který míří do řek a oceánů, ani nemluvě.
Jaké principy by tedy měly naplňovat značky, které se rozhodnou produkovat udržitelnou „slow“ módu? Dle kritérii konceptu obchodu Freshlabels, který se na vyhledávání udržitelné módy i dalších eko produktů na českém trhu zaměřuje již od roku 2006, by mělo být základem užití recyklovaných či biologicky odbouratelných materiálů, organické bavlny či dalších alternativ (např. banánová vlákna, konopí ad.), stejně jako zajištění férových pracovních podmínek – tj. v případě Evropy výroba buď v EU nebo v kontrolovaných továrnách, kdy by však měl být zároveň dodržen radius výrobního procesu do vzdálenosti 5 000 km. Firmy by se také měly zapojovat do projektů zaměřených na ochranu životního prostředí.
Stylová eko-móda…
I s ohledem na stále hlasitější volání po větší ohleduplnosti vůči životnímu prostředí se tak na trhu pozvolna začínají objevovat nejen jednotlivé kousky udržitelného oblečení, ale i celé kolekce. Ničím neobvyklým pak již nejsou ani firmy, které se zaměřují na výhradní produkci eko-oblečení. Je však třeba upozornit, že udržitelná móda rozhodně neznamená jen vlající batikované hábity a variaci na tzv. kristusky ideálně přivázané k noze pomocí jutového provázku nebo stébla trávy...
Udržitelnost totiž pronika i do sféry haute couture. Do jisté míry průkopnicí je v této oblasti návrhářka Stella McCartney, která např. před nedávnem uvedla na trh boty, při jejichž výrobě nebylo použito vůbec žádné lepidlo. Kromě toho právě McCartney, jež je nadšenou vegetariánkou, byla jednou z prvních návrhářek, která při výrobě svých modelů od počátku nevyužívala kůže ani srst a rozhodně se nebojí ani protestovat proti jejich nošení. Třeba Madonnu přímo vyzvala, aby přestala nosit kabát z činčil…K trendu, který nastavila právě dcera legendárního hudebníka Paula McCartneyho, se nakonec v roce 2017 přihlásil i módní dům Gucci (žádné pravé kožešiny!) či Burberry. Ne každý má ovšem desetisíce na „bezlepidlové boty“ nebo umělou a udržitelnou Gucci „chlupatinu“…
…dostupná pro každého
I proto se jako ideální řešení mohou zdát právě zmiňované kolekce udržitelného oblečení, které postupně pronikají i do naprosto běžných obchodních řetězců. Příkladem může být např. H&M, jedna z největších světových značek, která se zároveň zavázala do roku 2030 kompletně přejít na principy cirkulární ekonomiky (což je základní součást koncepce udržitelného rozvoje stavící na ochraně životního prostředí skrze efektivnější produkci). Právě H&M nyní uvádí limitovanou jarní kolekci udržitelné módy Conscious Exclusive, která byla slavnostně představena v polské Varšavě. Jak celá událost probíhala, se můžete podívat níže na videu, v němž se také ve zkratce o kolekci dozvíte vše podstatné. A ještě si užijete krásy Varšavy. A Luboše ;-).
Kolekce H&M Conscious Exclusive je k dostání již od první půlky dubna také na pultech H&M v pražské Nákupní Galerii Myslbek. A v čem je tedy tak unikátní? Jednotlivé modely jsou vyrobené např. z odpadních pomerančových či ananasových složek, ze kterých je extrahovaná celulóza. Vzniklé materiály již dokonce našly uplatnění i v produkci světových návrhářských značek…
Cirkulární ekonomika jako naděje budoucnosti
Strategie udržitelného rozvoje si již vydobyla své místo na slunci také v České republice. Institut Cirkulární Ekonomiky se zaměřuje na inovativní environmentální management a jednoduše řečeno, snaží se do praxe uvádět veškeré principy ohleduplnosti k přírodě. A jelikož poskytuje odborné poradenství také firmám a podnikatelským subjektům, ke spolupráci jej oslovili i zástupci českého H&M. „Chceme, aby udržitelná móda a design byly dostupné všem, ne pouze vybraným jedincům. Naším dalším cílem je podporovat šíření informací a vzdělávat veřejnost v oblasti cirkulární ekonomiky,“ upřesnila Slavomíra Barnová, Communication Manager H&M pro ČR. V rámci těchto aktivit tak H&M připravilo také sérii veřejnosti otevřených přednášek, workshopů a diskusí, které by měly nastartovat změnu přístupu k módě z lineárního textilního průmyslu na cirkulární.