Módní hodinková revoluce aneb Jak hodinky Swatch dobyly svět

11. 11. 2018 07:00 Vánoční tipy 2018
Módní hodinková revoluce aneb Jak hodinky Swatch dobyly svět

Zatímco mnozí dnes sledují čas výhradně na mobilních telefonech, jiní nedají na analogové hodinky dopustit. Ačkoliv mít na zápěstí klasické hodinky mohou fanoušci technologií považovat za poměrně „old school“, faktem je, že právě hodinky mohou být také projevem určitého sociálního statusu. Ovšem na druhou stranu není třeba utrácet desetitisíce či klidně i statisíce za výrobky věhlasných firem, abyste ukázali, „kým jste“. Na to totiž může bohatě postačit i neotřelý design! A právě ten je (samozřejmě vedle kvality zpracování) také hlavním prodejním artiklem světoznámé společnosti Swatch. Ta si může dokonce připisovat rozpoutání jedné velké revoluce v celém odvětví. Ostatně, neexistuje snad jiná firma, která prodala limitovanou kolekci hodinek, na kterých byla vejce se slaninou, okurka a chilly, za tři hodiny…Čím jsou tedy hodinky Swatch tak zajímavé? A jaké jsou trendy v oblasti hodinek pro nadcházející období?

7. 12. 2018Nízká hladina testosteronu v těle a co jste o ní nevěděli

„Převlékněte“ si hodinky

Když se v 70. letech poprvé na trhu s hodinkami objevila technologie, která při konstrukci strojku využívala krystalů křemíku, hovořilo se o tom, že se jedná o revoluci v celém hodinkářském oboru. Jednou věcí je však technologie, druhou móda. Proto se naopak o letech osmdesátých a devadesátých mluví jako o období módní revoluce, v jejímž čele stály společnosti Swatch, Fossil a Guess. Změnila se základní filozofie uvažování o hodinkách, zmiňované firmy totiž vytvořily zcela novou tržní kategorii – módní hodinky. U nich již nebylo stěžejním faktorem to, co je uvnitř, ale naopak to, co bylo vidět na první pohled – design. Křemíková technologie – ačkoliv zajistí, že se hodinky zpozdí maximálně o 1 vteřinu za 100 let – je prostě pro marketing docela „nudná“. To, co z hodinek dělá skvělý prodejní artikl, je originalita zpracování a celkový vzhled (kvalita strojku je v takových případech samozřejmostí). Vždyť dokonce vznikl specifický fenomén „hodinkového šatníku“ – kdy lidé při různých příležitostech mění své hodinky podle aktuálního outfitu!

Revoluce Swatch

A konkrétně firma Swatch (ačkoliv i před jejím vstupem na trh bylo designové hodinky také možné zakoupit) je spojována i s jednou specifickou revolucí v oblasti náramkových hodinek – vytvořila totiž poměrně finančně dostupné, kvalitní, ale hlavně designově neotřelé hodinky z plastu, které se staly hitem. Právě vzhled a nízká cena byla hlavní lákadla pro nové zákazníky – vždyť i jeden ze sloganů Swatch v minulosti hlásal „Swatch na jednu sezonu, ne hodinky na celý rok“. A Max Imgrüth, který byl strůjcem úspěchu Swatch hodinek na americkém trhu, již v roce 1986 poznamenal, že hodinky Swatch jsou „mnohem více životní styl než jen něco, co tiká…“

Plastová hodinková revoluce

„Inovace, provokace, zábava – navždy“ byla pak základní mantra generálního ředitele společnosti SMH – jak se dříve firma Swatch jmenovala. A od chvíle, kdy byly hodinky Swatch v roce 1983 poprvé uvedeny na trh, tuto mantru neopustily. I dnes totiž tyto mladistvě vypadající hodinky hýří barvami a vtipnými a drzými návrhy, podoba celého číselníku je plně v rukou umělců a designérů, kteří nejsou vázáni žádnými pravidly. Ostatně i proto se na pulty obchodů dostala např. již zmiňovaná limitovaná kolekce, kterou tvořily troje hodinky – jedny s obrázkem okurky, jedny s chilly papričkou a jedny s vejcem a slaninou. Z pultů prodejen s potravinami, kam byly distribuovány, zmizely všechny „potravinové Swatchky“ během tří hodin…

10. 12. 2018Co by se stalo, kdyby došlo k erupci smrtícího vulkánu, který se nachází pod Yellowstonem?

Zářivý Swatch podzim

A nejinak je tomu dnes. Hravost, barevnost, nápaditost, to jsou hodinky Swatch i v kolekci podzim/zima 2018. Emotikony, graffiti vzory, originální tvary – to vše dominuje kolekci Think Fun. Naopak opulentnost je pak charakteristická pro kolekci Deep Wonder, hodinky, které do ní byly zařazeny, jsou vyrobeny z prémiových materiálů, navíc díky jiskřivým krystalům oslnivě září…Bez ohledu na to, které si vyberete, jistě zazáříte taky.

Zdroj: Swatch
Mirka Dobešová

Autor

Mirka Dobešová

Díky travesti sudičkám, s nimiž si je vzájemně stále v patách (a ráda si od nich půjčuje nejen kosmetiku, ale i šaty), miluje všechno trans a queer. Určitou obsesi má pro Londýn, Costu, West End a hlavně Priscillu, královnu pouště.

E-shop