Diverzita jako strategická hodnota. Automobilová značka CUPRA roste závodní rychlostí – a stejně tak i její podpora LGBTI+ komunity
Závazek, který v čase sílí a roste
Diverzita nás posouvá dál – a někdy nás dokonce i žene kupředu. Toto cenné poselství se skrývá za mottem Diversity Takes Us Further, jímž se řídí společnost CUPRA. Ta na automobilový trh vnáší španělský temperament, sportovní výkon a inovativní design už od roku 2018, kdy CUPRA vznikla jakožto samostatná značka v rámci skupiny SEAT S.A. / Volkswagen Group.
Skupina SEAT S.A., jež působí ve více než 70 zemích světa, letos v dubnu oficiálně schválila a podepsala dokument zvaný Diversity Plan (Plán diverzity), čímž znovu potvrdila, že myslí na queer komunitu a že se i nadále bude chovat inkluzivně. Jedná se o veřejný závazek nejen vůči LGBTI+ zaměstnancům a dodavatelům společnosti CUPRA, ale i vůči celému západnímu světu, kde LGBTI+ menšina v poslední době čelí nepříjemným tlakům a rostoucímu minoritnímu stresu.
Z pozice společnosti SEAT S.A. nepředstavuje Diversity Plan žádnou novinku – první Equality Plan (Plán rovnosti) skupina podepsala už v roce 2012, čímž se zařadila mezi průkopníky v podporování rozmanitosti, jakožto strategické firemní hodnoty.
Pracoviště? Safe space pro každého
„Rozmanitost a inkluze jsou pro SEAT S.A. základními pilíři. Abychom zajistili skutečnou rovnost příležitostí, každý den usilujeme o to, aby naše společnost byla bezpečným místem pro všechny – včetně LGBTI+ komunity. Plán diverzity toto všechno reflektuje a naše společnost je na výsledek nesmírně hrdá,“ uvedla Laura Carnicero, výkonná viceprezidentka pro lidské zdroje a organizaci ve společnosti SEAT S.A., u příležitosti podpisu aktualizovaného plánu diverzity.
V současném politickém klimatu se jasně ukazuje, které firmy staví své podnikání na neochvějných hodnotách a zůstávají jim věrné i v nelehkých časech. V loňském a letošním roce totiž – ke zklamání řady LGBTI+ zákazníků, zaměstnanců i obchodních partnerů – plejáda populárních značek upustila od svých (leckdy i dlouholetých) iniciativ na podporu diverzity, rovnosti a inkluze. O to nadějnější signál nyní vysílá do světa španělská automobilka CUPRA, která zůstává v otázkách diverzity pevná, transparentní a maximálně podporující.
Ať žije rozmanitost (dodavatelů i zaměstnanců)
„Nacházíme se v době historické transformace, která s sebou přináší i kulturní proměnu – a v jejím centru vždy stojí lidé,“ nechala se ve svém projevu slyšet Laura Carnicero. A k čemu má Diversity Plan vlastně sloužit? „Jeho pomocí chceme posílit naši cestu k rovnosti a diverzitě a znovu potvrdit náš závazek budovat rozmanitější, inkluzivnější a ohleduplnější pracovní prostředí.“
Celkem bylo v rámci vnitropodnikového plánu zavedeno 69 opatření, která mají podpořit LGBTI+ komunitu, se zvláštním důrazem na trans osoby a jejich blízké. Na konečném znění plánu spolupracoval management se zákonnými zástupci zaměstnanců, podpis je tedy výsledkem společného jednání a úsilí, což hezky ilustruje, jak CUPRA žije své hodnoty ve firemní praxi.
Vedle osvětových aktivit a preventivních školení se CUPRA mimo jiné zavázala, že se zasadí o to, aby v portfoliu dodavatelů figurovaly i podniky vedené LGBTI+ lidmi. Diversity Plan nabízí i zcela konkrétní podpůrné kroky – součástí náboru nových zaměstnanců je například sdílení aktuálních nabídek práce s organizacemi, jež podporují začleňování trans osob na trh práce.
Příručka inkluzivní komunikace i jízda hrdosti
SEAT S.A. se obecně snaží „držet prst na tepu dobu“ i v rámci vnitropodnikových dokumentů. Interní protokol o sexuálním a genderovém obtěžování společnost rozšířila tak, aby zahrnoval i obtěžování a diskriminaci vůči LGBTI+ osobám. Vytvořila také příručku inkluzivní komunikace se zvláštním důrazem na LGBTI+ témata.
Navenek se SEAT S.A. angažuje v podpoře diverzity dlouhodobě a velmi kreativně: vytváří osvětové kampaně, účastní se barcelonského průvodu hrdosti, který navíc i štědře sponzoruje, a navíc aktivně zvyšuje vizibilitu lidí, jenž čelí stigmatizaci nebo diskriminaci. Nevědomé předsudky se také snaží odbourávat prostřednictvím workshopů a zážitkových programů, jenž podněcují větší empatii.
Diverzita jako hnací motor úspěchu
Mohlo by se zdát, že osvětová, preventivní a podpůrná opatření, jaká nejnovější Diversity Plan garantuje, spadají hlavně do sféry společenské odpovědnosti, skupina SEAT S.A. však podporu rozmanitosti otevřeně prezentuje jako svoji strategickou hodnotu. Není divu – mimořádné obchodní úspěchy značky CUPRA dokazují, že se podpora diverzity a rovných pracovních příležitostí osvědčuje i jako výborný hnací motor podnikání.
Do roku 2024 stihla CUPRA doručit zákazníkům přes 800 000 vozů, čímž se zařadila mezi nejrychleji rostoucí automobilové brandy na evropském trhu. Svou odvážnou image, která nestaví jen na slovech, ale na reálných činech, si CUPRA nezískala zákazníky jen v domovském Španělsku – silnými prodeji se může pochlubit i v Německu a Velké Británii.
Navzdory komplikované době, i v letošním roce oblíbená automobilka jasně deklaruje, že ve svých týmech plně podporuje inkluzi a že se k LGBTI+ menšině rozhodně neobrátí zády, protože vnímá jinakost jako přínosnou. Svým respektujícím (a současně odvážným) přístupem může jít CUPRA příkladem – mnoha firmám i celé západní společnosti.