
Sedm divů moderního cestování: dovolená na jedno kliknutí, set-jetting a další trendy roku 2025, které vás zvednou ze židle
Cestování je dnes ve své podstatě umění. Ať už jde o plánování, balení kufru nebo výběr správného filtru na Instagram, každý aspekt této aktivity se neustále proměňuje podle aktuálních trendů, které není leckdy snadné všechny sledovat.
Možná i proto se Expedia pokusila podívat do budoucnosti a sestavit krátký seznam klíčových cestovatelských trendů pro tento rok, abychom nemuseli příliš dlouho spekulovat nad tím, co pěkného by se mohlo vyjímat na našich sociálních sítích, nebo čím překvapit svoji drahou polovičku či rodinu.
Mimo vyšlapané cesty
Chcete si užít dovolenou bez toho, aniž byste měli neustálý výhled na selfie tyče ostatních turistů? Tzv. Detour Destinations, tedy méně známé destinace v blízkosti populárních míst, se i z tohoto důvodu dostávají letos do popředí zájmu. Například místo přeplněné a hlučné Paříže si zkuste zajet do nedaleké a neméně krásné Remeše, nebo místo Milána vyrazte do stejně okouzlující Brescie.
Kromě mnohem většího klidu a lepších možností k prozkoumání místní architektury jsou tyto destinace často o i nižších finančních nákladech. Asi jako když srovnáte Prahu a nedaleký Český Brod. Nejsou to samozřejmě tisíce ani stovky, ale při delším pobytu se všechno pěkně sečte. Navíc jsou tato menší města často obklopena nádhernou přírodou nebo historickými památkami, které taktéž zůstávají skryta širší veřejnosti.
JOMO Travel: Radost z ničeho
Znáte FOMO (Fear of Missing Out) – strach z toho, že něco promeškáte, nebo se to dokonce už stalo? Zapomeňte na něj a přivítejte JOMO (Joy of Missing Out) – radost z toho, že to neřešíte, takže můžete v klidu odpočívat. Úplně jednoduše, tento trend je čistokrevná oslava přítomného okamžiku. Chatky v horách, plážové domky nebo lázeňské resorty – to vše se může stát ideálním útočištěm pro únik od každodenního stresu a shonu.
Mnozí cestovatelé stále častěji touží po digitálním detoxu, kdy odloží telefony a zaměří se na to, co jim přináší skutečné vnitřní naplnění. Ať už jde o čtení knihy u krbu, jógu při východu slunce nebo obyčejné procházky přírodou, jakákoliv klidná a relaxační aktivita pomáhá znovu objevit kouzlo každodenních maličkostí, které jsme se až příliš snadno naučili nevnímat. Velkým lákadlem moderních resortů jsou především programy zaměřené na osobní rozvoj, wellness nebo mindfulness, což z nich činí perfektní volbu pro ty, kteří třeba plánují kompletní změnu života. Což v těchto časech není vůbec nic neobvyklého.
Kinematografie jako cestovní průvodce
Láká vás navštěva míst, kde se odehrávaly ikonické momenty z vašich oblíbených filmů nebo seriálů? Pak vás určitě nepřekvapí, že nejste sami. Fenomén známý jako set-jetting, tedy cestování za filmovými a televizními lokacemi, totiž získává na stále větší popularitě. Například reality show The Traitors (Zrádci) zvýšila zájem o dramatické scenérie Skotska, zatímco třetí série The White Lotus (Bílý lotos) přivedla nové turisty na sluncem zalité pláže Thajska.
Set-jetting však není jen o návštěvě známých míst – jde o zážitek propojený s emocemi, které lidé pociťují u sledování svého oblíbeného programu. Lidé touží nasát místní atmosféru a vnímat to, co zde vnímali herci/postavy při natáčení. Na tento trend samozřejmě velmi rychle reagují i cestovní kanceláře, které nabízí tematické zájezdy, jež zahrnují prohlídky filmových lokací, stylové večeře inspirované slavnými scénami, či dokonce možnost prožít klíčové momenty příběhu, v nichž se klienti sami stanou hlavními hrdiny.
Lokální produkty
Cestování už dávno není jen o výletech po památkách. Sociální sítě inspirovaly cestovatele i k tomu, aby vyzkoušeli tradiční lokální produkty v místě jejich původu, a ne jen koupené kdesi v hypermarketu. Ať už jde například o stále oblíbenější dubajskou čokoládu nebo kosmetiku z Koreje.
Za tímto trendem stojí také touha po jakési výjimečnosti. Přivézt si domů něco, co ostatní nemají, nebo zažít proces výroby zajímavých produktů na vlastní oči, je pro mnoho lidí skutečně velkým lákadlem. Navíc někteří obchodníci nabízejí účast na workshopech, během nichž si mohou návštěvníci vyzkoušet i samotnou výrobu vybraného produktu a výsledek si odvézt, což zvyšuje celkovou hodnotu takového zážitku.

Foto: Adobe Stock
Éra All inclusive: Návrat do resortů
All inclusive resorty, považované nějakou dobu za již přežité klišé, se opět vrací na výsluní. A je to především generace Z, která znovuobjevuje jejich kouzlo díky moderním wellness programům nebo tematickým večírkům.
Moderní resorty tak stále více přizpůsobují svou nabídku mladším cestovatelům. Do svých programů zahrnují například aktivity spojené s ekologií, propagují zdravé stravování (a také zdravá jídla servírují) nebo používají inovativní technologie, které umožňují snadnou komunikaci s personálem. Některé z nich se navíc zaměřují na udržitelnost tak, že ke svému provozu využívají pouze, nebo z větší části, obnovitelné zdroje energie.
Vzhůru za divy přírody
Ať už chcete obdivovat polární záři, která zbarvuje oblohu v zasněžené krajině Laponska, nebo sledovat velkolepou migraci zvířat na afrických pláních, kde tisíce tvorů překonávají neuvěřitelné vzdálenosti kvůli vodě a potravě, tyto zážitky vás prostě vtáhnou do divů přírody v celé její kráse. Jsou to okamžiky, které v nás všech nezanechávají jen nesmazatelné vzpomínky, ale také hlubokou pokoru před silou a nádherou naší planety.
Cestovatelé, kteří se rozhodnou pro tento typ dovolené, často touží po propojení s přírodou a nových, intenzivních a naprosto odlišných zážitcích, na které nebyl doposud v životě čas. Tento trend podporuje i růst ekologického turismu, který klade důraz na ochranu přírodního dědictví a zodpovědné cestování.
Cesta na jedno kliknutí: Pohodlí na prvním místě
V roce 2025 se cestování posune na novou úroveň také díky konceptu One-Click Trips (OCT) – balíčkům, které umožňují rychlou a jednoduchou rezervaci úplně celé dovolené prostřednictvím pouhých pár kliknutí. Tyto služby nabízejí kompletní organizaci cesty od dopravy a ubytování až po celou paletu zážitků. Díky pokročilým algoritmům platforem jako Expedia nebo Booking.com dokáží připravit nabídky šité na míru podle našich preferencí, a to doslova během několika vteřin.
OCT nejsou jen o jednoduchosti, ale také o spontánnosti – stačí kdykoliv otevřít aplikaci, zvolit destinaci vědomě, nebo náhodně, a je hotovo. Tato rychlost a jistá nepředvídatelnost přiláká spoustu cestovatelů k objevování nových míst a umožní zažít nezapomenutelnou dovolenou, aniž by se musely složitě řešit pro mnohé otravné detaily. Cestování tímto získává úplně nový rozměr, který osloví jak ostřílené dobrodruhy, tak příležitostné turisty.