Zapomeňte na sáňky samochodky. V rámci rozmachu mikromobility vás svezou třeba elektrické brusle, a dokonce i Nimbus
Straight friendly
Zdroj: AdobeStock

Zapomeňte na sáňky samochodky. V rámci rozmachu mikromobility vás svezou třeba elektrické brusle, a dokonce i Nimbus

Jezdíte po městě MHD, autem, nebo chodíte pěšky? Ať už je to jakkoliv, právě způsoby pohybu obyvatel po městech jsou stále palčivější otázkou, jelikož mnozí dominantně volí vlastní auta. Doprava houstne. Životní prostředí trpí… A nakolik by nám reálně mohl pomoci rozvoj klasické elektromobility, je spíš otázkou k plamenné diskusi. Než se ale dočkáme odpovědi, zajímavé možnosti může nabídnout i jiná, alternativní forma přepravy. Mikromobilita.
Mirka Dobešová Mirka Dobešová Autor
19. 2. 2025

Kde se vzala mikromobilita?

Pokud jste se s termínem mikromobilita ještě nesetkali, vězte, že ve zcela obecné rovině se vztahuje k malým, lehkým dopravním prostředkům/vozidlům pro individuální použití v městských oblastech. Oficiální definice pak naznačují, že kategorizace vozidel považovaných za součást mikromobility je skutečně rozmanitá a může být vymezena také váhou (obvykle se pohybující mezi 230-350 kg) a maximální rychlostí (dosahující k cca 48-50 km/hod). Podle SAE International jsou však vyloučena vozidla s čistě lidským pohonem, což de facto zdůrazňuje rostoucí vliv elektricky poháněných dopravních prostředků v sektoru mikromobility.

Mikromobilita ještě donedávna příliš zájmu nebudila. Explozivní růst přišel až bezprostředně po koronavirové pandemii, když lidé ještě mohli pracovat častěji z domova a firmy zvažovaly, jak naložit s nově zavedeným modelem home office. Elektrická kola, skútry či mopedy se právě v této době staly populárnějšími než kdy dřív. A důvodů je řada. „Lidé chtějí čerstvý vzduch. Díky tomu, že mnohá evropská města výrazně investovala do budování infrastruktury pro mikromobilitu, zejména do cyklostezek, tento způsob přepravy se posunul na zcela novou úroveň. Je mnohem pohodlnější, rychlejší a také bezpečnější,“ objasňuje Kersten Heineke, jenž stojí v čele německého Centra pro budoucnost mobility.

Tipy redakce

Prostředky mikromobility ale mají i další výhody. Jsou kompaktní (a to znamená, že je snazší je zaparkovat – nemluvě o tom, že nezabírají tolik městského prostoru), jejich pořizovací náklady jsou výrazně nižší než v případě automobilu, totéž pak platí pro náklady provozní. A v jistém slova smyslu bonusem je výrazně nižší dopad na životní prostředí. Pokud jsou navíc tyto dopravní prostředky sdílené, jejich využití se maximalizuje.

Futuristická mikromobilita

Elektrické kolo, moped či skútr – to jsou dopravní prostředky, které vlastně nejsou extra novinkou. Mikromobilita jde ale mnohem dál. Pokud si tedy vzpomenete na legendární pohádkové „sáňky samochodky“, můžete si být jistí, že díky technologickému pokroku dnes může „samo jezdit“ prakticky cokoliv (a bez použití trikových efektů). V elektropodobě tak lze kromě (ve městech již rozšířených a proklínaných) koloběžek pořídit také pojízdné balanční desky, ale dokonce i dobíjecí elektrobrusle (takové brusle jsou schopné jet rychlostí až 29 km/hod. a na jedno nabití zvládnou zdolat vzdálenost až 26 km). A pokud by vám i toto bylo málo, můžete si pořídit Nimbus. Ne, nemáme na mysli létající koště z příběhů o Harrym Potterovi, ale futuristickou elektrotříkolku, která je kompaktní, snadno s ní zaparkujete, ale zároveň poskytuje cestovatelský komfort hned dvěma pasažérům (a dokonce je prý klimatizovaná).

Zdroj: Giphy

Prostředky mikromobility mají přitom docela široké využití – zatímco někteří začali drobné dopravní prostředky využívat k cestám do práce a z práce, jiní je volí spíše v rámci volnočasového vyžití. Samozřejmě se nejedná a plnou náhradu auta, ale může se v určitých případech jednat o velmi efektivní alternativu. „Pro většinu lidí je mikromobilita doplňujícím trendem, který může v některých případech osobní vozidlo nahradit,“ shrnul Heineke.

<Path> Stále více mužů si „užívá“ s AI sexboty. „Podvádí“ vás i ten váš? A jak vnímat nevěru v digitální éře?Zdroj: futurism.com, rollingstone.com, theguardian.com, reddit.com, thestar.com, getreading.co.uk

Infrastruktura a bezpečnost

Ačkoliv dnešní perspektivou se může zdát jen stěží uvěřitelné, že by v brzké budoucnosti brázdili městské křižovatky lidé na elektrobruslích a v Nimbusech, predikce situace je docela jasná: městské infrastruktury budou muset začít na změnu chování obyvatel reagovat, ba co víc – v alternativních způsobech přepravy je podpořit. Budování jízdních pruhů pro cyklisty, které mnozí již známe nejen z Prahy, se tak stane běžnou praxí (a tyto pruhy zdaleka nebudou vymezeny jen pro jízdu na kole).

Pokud jste ale někdy v blízkosti těchto cyklopruhů jeli autem, jistě jste přemítali také o bezpečnosti těch, kdo je využívají. I v tomto ohledu by se v dohledné době mělo mnohé změnit. Společnosti, které se zabývají vývojem a výrobou dopravních prostředků spadajících do kategorie mikromobility, již hojně užívají různé typy kamer, senzorů, pracují s inteligentními palubními deskami, GPS a samozřejmě i s umělou inteligencí. To vše za účelem zvýšení bezpečnosti a předcházení nehodám. Kromě toho již dokonce vznikají také speciální online kurzy bezpečnosti pro ty, kdo drobné dopravní prostředky využívají. Zda k uvažované dopravní revoluci skutečně dojde do roku 2030, jak uvádějí nekteré predikce, to lze jen těžko odhadnout. Kažopádně nyní před sebou máme dopravní pětiletku, během níž si některé z novinek klidně můžeme alespoň vyzkoušet...

Zdroj: sae.org, mckinsey.com, rsm.global, rinnovabili.net, futuretransport-news.com, star.global, zagdaily.com

Populární
články

Spekulace, jestli Musk nevybírá embrya tak, aby mezi jeho dětmi převládali chlapci, se v médiích objevily už v roce 2022
LIDÉ

Platí si Elon Musk speciální IVF, aby měl hlavně syny? Muskova „mrtvá“ trans dcera tvrdí, že si pohlaví jejího embrya „koupil jako zboží“

Autor: Veronika Košťálková
Růžově trojúhelníky jsou zpět...
AKTUALITY

Komentář Filipa Titlbacha: Tleskáte-li Trumpovi (s růžovým trojúhelníkem), tleskáte taky jednomu z nejděsivějších utrpení v dějinách lidstva

Autor: Filip Titlbach
Queer Ball 2025 Underworld
LIDÉ

FOTOREPORT: Zdeněk Hřib, trans aktivistka Lenka Králová a další známé tváře zářily na duhovém plese Queer Ball 2025, který v Praze moderoval Vladimír Polívka

Autor: Redakce LUI
Prezidentský pár na únorovém plesu guvernátora zaujal sladěnými obleky. Melania v outfitu nezapře inspiraci pánskou módou
LIDÉ

⁠První dáma Melania je nově „posedlá“ maskulinní módou. Co to znamená pro Trumpovu administrativu?

Autor: Veronika Košťálková
Internet praská ve švech pod náporem informační laviny, kterou denně tvoří miliardy vstupů od lidí po celé planetě. Bohužel, podstatná část těchto informací má za cíl nastolení jiného státního režimu
LIDÉ

Jak rozvrátit společnost bez jediného výstřelu? Bývalý agent KGB tento proces popsal už v roce 1984. Nic hezkého nás (asi) nečeká

Autor: Michal Černý
„Cítil jsem, že můžu být v ohrožení,“ vypráví o své druhé ztrátě nevinnosti Jarek. „Pokud na vás někdo tlačí, nemyslí to dobře,“ dodává
LIDÉ

„Cítil jsem, že můžu být v ohrožení,“ vypráví o své druhé ztrátě nevinnosti Jarek. „Pokud na vás někdo tlačí, nemyslí to dobře,“ dodává

Autor: Irena Piloušková
TikTok i další sociální sítě nabízejí kvanta online testů k „sebediagnostikování“ autismu i ADHD. Podle studií ale mnohé obsahují zavádějící informace
TĚLO & MYSL

⁠Denní snění i společenská „nešikovnost“. Také už vám internet diagnostikoval ADHD nebo autismus?

Autor: Veronika Košťálková
Vystoupení Elona Muska na Trumpově inauguraci inspirovalo jeho odpůrce nejen ke vzniku spousty memů, ale i k londýnské outdoorové antikampani
AKTUALITY

Tesla jako „svastikára“, co vás dopraví do roku 1939. Londýn zaplavila kampaň proti Muskovi, podle autorů „všichni nesnáší Elona“

Autor: Veronika Košťálková
Letoun se svojí posádkou, hlavní pilot Paul Tibbetts se nachází přesně uprostřed
AKTUALITY

Trumpův boj proti queer lidem dotažen do absurdna: Armáda z archivů smazala fotky významného letounu Enola Gay

Autor: Michal Černý
Volvo XC90 okouzlí stejně jako známý most
STYL

S Volvem XC90 přes ikonický most Öresund aneb Severská preciznost v praxi, bezpečí pro každého a malé nahlédnutí „za oponu“

Autor: Mirka Dobešová

E-Shop