
„Drobné zdravotní potíže lze vyřešit online konzultací,“ míní MUDr. Tefr a vyzdvihuje telemedicínu. Jak funguje „lékař na telefonu“?
Samoléčba není všelék
Samozřejmě při méně závažných potížích stačí přežít víkend o teplém čaji a lécích, které najdeme doma. Pokud jde jen o rýmičku, samoléčba postačí. Ale třeba s angínou si tak snadno neporadíme. Naordinovat si laicky antibiotika zbylá z minula může mít nemilé následky v podobě rozvinutí antibiotické rezistence. A riskovat, že nám příště antibiotika nezaberou v nějaké vážnější situaci, jako je třeba operace nebo nákaza nebezpečnou infekcí, se nikomu nechce. Takže co s tím?
Využijte služby telemedicíny
V dnešní době máme více možností než čekat na to, až v pondělí náš praktický lékař otevře ordinaci, nebo strávit dlouhé hodiny v přeplněné čekárně pohotovosti. V případech, jako je ten výše popsaný, se přímo nabízí obrátit se na telemedicínu. Jak to funguje?
Online kontaktujete lékaře v telemedicínské službě a prostřednictvím zabezpečeného chatu nebo videohovoru s ním proberete svůj případ. Čepy na mandlích nebo vyrážku nemusí vidět naživo v ordinaci, určí je i přes kameru. Lékaři můžete poslat fotky a na všechno se vyptat stejně jako při osobní návštěvě. Tou hlavní výhodou telemedicíny je možnost využít konzultaci lékaře hned, jak problém nastane – večer, v noci, o víkendu.
Když na stonání není čas
„Měl jsem před sebou náročný týden, na jehož konci můj tým čekala velká prezentace u klienta. Jednalo se o tendr, který jsme opravdu chtěli vyhrát, na přípravě jsme pracovali skoro měsíc. V sobotu jsem se ale probudil s pocitem, že na mě něco nepěkně leze,“ vypráví Petr, account director z reklamní agentury. Je to klasická situace, kdy tělo po dlouhém vypětí prostě vypoví službu a zradí nás přesně ve chvíli, kdy potřebujeme fungovat na sto procent. „Nepřipadalo v úvahu, že tak důležitou prezentaci absolvuju s horečkou a zarudlýma očima. Doktor na telefonu mě zachránil, protože mi vystavil eRecept, a já jsem okamžitě zahájil léčbu. Dva dny strávené v posteli se správnými léky mě významně posunuly k uzdravení, v týdnu jsem pak zaskočil za svým obvoďákem. Ke klientovi jsem přišel už opět v reprezentativní formě,“ popisuje svou zkušenost s telemedicínou Petr.
Konec zbytečných návštěv pohotovosti
Petrův případ je klasická situace pro využití telemedicíny – nemocný člověk potřebuje okamžitě nasadit vhodnou léčbu, protože má naplánováno něco důležitého a nemůže si dovolit nebo nechce o to přijít. MUDr. Ondřej Tefr zmiňuje ještě druhý modelový příklad, kdy telemedicína umí výrazně pomoci: při rozhodování, zda je zdravotní stav akutní a je potřeba vypravit se mimo ordinační hodiny praktického lékaře na pohotovost.
Všichni víme, jak to na pohotovostech v nemocnicích vypadá. Čekárna je plná lidí, obvykle v ní strávíte několik nekonečných hodin. A známou skutečností je, že spousta případů vůbec ošetření na pohotovosti nepotřebuje, jen zbytečně zahlcuje její kapacitu. Lékař v telemedicínské službě umí poradit, zda váš zdravotní stav vyžaduje specializovaná vyšetření a odbornou léčbu, nebo zda můžete v klidu počkat na ordinační hodiny vašeho praktického lékaře.
„I takové konzultace lze při online spojení s lékařem spolehlivě absolvovat. Například během mé služby v neděli odpoledne se ozval pacient, kterého začalo bolet v bedrech, pálilo ho při močení a moč měl narůžovělou, zpěněnou. Přidala se horečka 38,6 stupně Celsia, jednou i zvracel a měl zimnici,“ popsal MUDr. Ondřej Tefr konkrétní případ z praxe. Podle jeho instrukcí si pacient provedl vyšetření poklepem v bederní oblasti a zaznamenal bolest na levé straně. Při hovoru působil zpoceně a schváceně. „Stanovil jsem podezření na akutní zánět levé ledviny. Ke zhodnocení zdravotního stavu bylo nutné pacienta fyzicky dovyšetřit, provést sono břicha a laboratorní rozbory. Proto jsem ho poslal na pohotovost do nemocnice,“ vysvětluje MUDr. Ondřej Tefr.
Popsané potíže se jen málo liší od poměrně běžné infekce močových cest, kterou v nekomplikovaných případech stačí přeléčit antibiotiky a dostatkem tekutin v podobě urologického čaje. Takový člověk by zbytečně zatěžoval pohotovost a trávil tam čas čekáním, místo aby byl raději doma v klidu a teple. „Řadu drobných zdravotních potíží lze zdárně vyřešit online konzultací,“ říká MUDr. Tefr a zároveň upozorňuje, že telemedicína není náhradou zdravotnické záchranné služby. Pokud se děje něco opravdu akutního s rychlým zhoršováním zdravotního stavu, na spojení přes telemedicínskou službu nečekejte. Volejte přímo záchranku.
Telemedicína v Česku roste
I když někteří praktičtí lékaři už poskytují i telemedicínské služby, nejspíš se online spojíte s jiným lékařem než s vaším obvoďákem. To není žádný problém, funguje to stejně jako na nemocniční pohotovosti, kde vám zdravotní péči taky poskytne jiný lékař než váš obvoďák. Při telemedicínské konzultaci může vystavit e-Recept a připraví vám lékařskou zprávu. Tu byste pak měli předat svému praktikovi, u kterého jste zaregistrovaní, aby ji zanesl do vaší zdravotní dokumentace.
Telemedicína se značně rozjela během covidu, kdy se lékaři snažili pečovat o své pacienty na dálku v různě improvizovaných podmínkách. Dnes, za normální situace, má telemedicína svá pravidla – především musí probíhat v zabezpečených komunikačních kanálech, aby nehrozil únik citlivých informací o vašem zdravotním stavu. Zdravotní pojišťovny dokonce začaly telemedicínské služby hradit, ale pouze v případě, že vám je poskytuje váš praktický lékař, který vás zná a má vás v pravidelné péči. Případy, o nichž jsme hovořili výše, probíhaly u soukromých poskytovatelů telemedicíny, kde si konzultaci zatím hradíte jako samoplátce. Ovšem všichni známe situace, kdy se investovat pár stovek do rychlé konzultace s lékařem rozhodně vyplatí. Nejznámější poskytovatelé telemedicínských služeb jsou například Medi hub, Euc nebo Ulekare.cz.
Lékaře na telefonu už mají i zdravotní pojišťovny
S rozvojem digitalizace se bude v nejbližších letech telemedicína rychle rozvíjet. Znamená to, že k lékaři budeme běhat méně a řadu ukazatelů o našem zdraví s ním budeme sdílet na dálku prostřednictvím různých aplikací. Na tuto vlnu už nastupují i české zdravotní pojišťovny. Některé z nich již dnes svým pojištěncům nabízejí asistenční službu nebo lékaře na telefonu, který se ozve do několika hodin. To se hodí v případech, kdy v ruce držíte svou lékařskou zprávu a vůbec netušíte, co se se v ní vlastně píše, protože vás lékař vypoklonkoval z ordinace dřív, než jste se stihli pořádně vyptat. Stejně tak vám pojišťovna například blíže vysvětlí výhody a rizika různých terapií, mezi nimiž se máte rozhodnout, ale moc si nevíte rady. Podívejte se do appky vaší zdravotní pojišťovny a prozkoumejte, jaké služby vám v této oblasti nabízí. Začněme si zvykat na to, že vedle osobní zdravotní péče můžeme začít využívat i ordinace virtuální.