„Díky složce uranu má sklo možnost v noci zářit,“ představuje František Jugvirt svou kolekci váziček a difuzérů TOY
[little ads never killed nobody] #spoluprace
Zdroj: Anna Pleslová, se svolením

„Díky složce uranu má sklo možnost v noci zářit,“ představuje František Jugvirt svou kolekci váziček a difuzérů TOY

„Za volantem trávím dlouhé hodiny, a proto je pro mě důležité, aby interiér vozu plnil zejména funkci pohodlí. U aut DS je obrovskou přidanou hodnotou luxus. Materiály a křivky, se kterými mistrovsky pracují designeři a řemeslníci DS, vás i v autě přivádějí do prostor luxusního hotelu či butiku. Ne nadarmo se říká, že věci a lidé, kteří vás obklopují, vás také formují. DS je přesně to, co mě udržuje v té správné myšlenkové i estetické lince. To, jak uvažuji o své vlastní tvorbě, se odráží i v autech značky DS,“ přibližuje svůj pohled na automobily s uměleckým přesahem mladý designér František Jungvirt, jenž je ambasadorem DS Automobiles.
Irena Piloušková Irena Piloušková Autor
4. 3. 2024

Nedávno jste světu představil kolekci Toy – včetně limitované edice DS Automobiles. Mohl byste našim čtenářům kolekci představit?

Difuzéry jsou ručně foukané do dřevěné formy skláři v severních Čechách z narůžovělého alexandritového, akvamarínového, gold smoke či uranového skla. Drobné objekty slouží jako váza či difuzér. Svým tvarem a pozitivními barvami mají evokovat dětskou hračku a vzbuzovat pocit bezstarostnosti, která k dětství patří. K dostání jsou v lesklé či matné variantě a ve více než deseti barevných alternativách.

Kde jste našel inspiraci? Jak k vám poprvé promluvil nápad, vzpomenete si?

Pro DS Automobiles jsem vytvořil speciální limitovanou edici z uranového skla.  Jde o unikátní vázu (difuzér), pro kterou mi byl inspirací příběh podivných květů. Na světě není mnoho rostlin, které otevírají své květy pouze za tmy. Takové květiny jsou opylovány nočními motýly a častokrát kvetou během jediné noci. Jedná se o kuriózní případy mezi květinami, které v nás vzbuzují otázky. Poupata, jejichž barevnou krásu nikdo nikdy neobdivoval, a vůně, kterou málokdo poznal. Pro DS Automobiles vzniklo celkem 15 limitovaných kusů.

Uranový svit. Nemohu než tento název nezmínit. Na mě z tohoto označení designového kousku dýchá nejen kreativa, ale i věda. Na jakém principu vaše zářivé kousky fungují?

Díky složce uranu má sklo charakteristické olivové až žluté zbarvení a možnost v noci zářit za pomoci ultrafialového světla. Uranové sklo se dá kombinovat s dalšími barvami skla. Jak za denního, tak nočního světla vzniká magická světelná hra odlesků a barev.

Vím, že kolekce Toy je oproti další vaší tvorbě drobnější. Co stálo za tímto rozhodnutím?

Chtěl jsem vytvořit kolekci drobnějších, dostupnějších kusů. Objekty, které budou sloužit jako difuzér či váza. Které budou dělat lidem radost. Proto také inspirace směřovala k dětem – někomu objekty mohou připomínat káču či jinou dětskou hračku. Vázičky mají pozitivní barvy. Staly se oblíbeným darovacím artiklem zejména turistů, kteří ocení velikost objektu, se kterou mohou i letecky cestovat.

Vnímáte, že prostor ve voze je podobně důležitý jako interiér domova? Přeci jen v autě nezřídka trávíme velké množství času…

Určitě ano. Za volantem trávím dlouhé hodiny, a proto je pro mě důležité, aby interiér vozu plnil zejména funkci pohodlí. U aut DS je obrovskou přidanou hodnotou luxus. Materiály a křivky, se kterými mistrovsky pracují designeři a řemeslníci DS, vás i v autě přivádějí do prostor luxusního hotelu či butiku. Ne nadarmo se říká, že věci a lidé, kteří vás obklopují, vás také formují. DS je přesně to, co mě udržuje v té správné myšlenkové i estetické lince. To, jak uvažuji o své vlastní tvorbě, se odráží i v autech značky DS. Osobně vnímám automobily DS jako luxusní, dokonale řemeslně i výtvarně zpracované, velmi elegantní a s francouzským šarmem. Šarmem, který není nabubřelý, a proto se s těmito auty a značkou tak velmi ztotožňuji. Nechtěl bych jezdit autem, které by v lidech vzbuzovalo pocit elitářství a povrchnosti.

Nevyhýbáte se nápadnosti. Je i váš osobní prostor podobně výrazně laděn? Je pro vás specifičnost barev a tvarů zásadním prvkem?

Myslím si, že osobnostně se snažím být spíše méně viditelným. Mám rád společnost lidí, ale nepotřebuji být jejím středem. O to více dávám prostor své práci a tvorbě. V interiérech mám rád kombinaci pastelových barev a uspořádanost. Určitě upřednostňuji barvy před strohými, bílými prostory galerijního rázu. Myslím si, že můj nový butikový prostor je pravým příkladem místa, kde se cítím dobře, kde jsem sám sebou. Hrozně mě těší zpětná vazba klientů a návštěvníků, kteří se zde cítí pozitivně a častokrát zmiňují asociaci se svým domovem a odpočinkovým obývacím prostorem. Někteří nechtějí ani odejít! (smích)

<Path> Nejsilnější model značky DS Automobiles přijíždí na český trhZdroj: DS Automobiles

V říjnu jste otevřel nový showroom/butik na Praze 5. Odpovídal od začátku i tento prostor vaší tvorbě? Snoubí se v něm prvky, které tvoří genius loci vyzařující: „Zde vystavuje František Jungvirt!“? Nebo bylo potřeba prostory zásadně doladit?

Otevření vlastního prostoru – butiku František Jungvirt – bylo jedním z mých hlavních cílů minulého roku. Vznik reprezentativního místa pro setkávání s klienty a partnery je mým splněným snem. Od začátku jsem měl jasnou představu, jak by měl butik vypadat a v jakém prostředí by se měl nacházet. Větší zásahy do rozložení interiéru zde nebyly nutné. S ohledem na mou tvorbu, jež zastupují zejména ručně foukané vázy v malosériových edicích, unikátní sběratelské objekty a produkty vytvořené na zakázku, jsem hledal místo, které se s mým autorským sklem bude perfektně doplňovat. Tím místem se stal rezidenční komplex PARVI Cibulka v ulici Naskové na Praze 5. Rozhodnutí nelituji.

Komplex s bytovými i nebytovými jednotkami vznikl transformací dřívější průmyslové budovy Meopta. Historie továrny sahá do roku 1919. Vyráběly se zde čočky do dalekohledů, tudíž i příběh této industriální budovy má co do činění se sklem. Celková podoba butiku je mým dílem – od barvy zdí přes podlahu až po nábytek a další doplňky. Vybavení je přehlídkou tuzemského a zahraničního designu, které se ztotožňuje s mou tvorbou. Butik slouží jako místo pro setkávání s klienty a partnery, ale také k představení novinek, partnerských projektů nebo pořádání společenských večerů. Návštěva je možná pouze po předchozí domluvě. DS Automobiles bylo jeho otevření v říjnu minulého roku součástí.

Tipy redakce

Co si ve vašem showroomu můžeme prohlédnout?

Práce z oblasti produktového designu – vázy, mísy a difuzéry – doplňují umělecké objekty, zejména ze série Fashion Glass vytvořené ve spolupráci s mou kamarádkou, módní designerkou Barborou Kotěšovcovou. Nepřehlédnutelné jsou i unikáty ze série Floral Creatures, jež vznikly v rámci mé diplomové práce, ale také malované vázy ze série DECAL či FLEUR. Úplnými novinkami jsou broušené sběratelské unikáty, které vznikly ve spolupráci s mistrem brusičem Jiřím Štenclem. Ale také vázy s modelovanými skleněnými zvířaty, jež realizovala dílna skláře Martina Štefánka.

Pokud se nedostaneme zrovna na Prahu 5, kde ještě můžeme vaši tvorbu navštívit?

V souvislosti s otevřením butiku byl představen i nový vizuál mého e-shopu, který je sladěn do modré a meruňkové. Vedle butiku a e-shopu lze má díla vidět a zakoupit také v kamenných galeriích, debut storech a buticích v centru Prahy (Preciosa Flagship Store, Artisème, Czechdesign, Deelive, Design shop Kunsthalle, Glassimo, Vermont home atd.)  i mimo ni. Má díla jsou zastoupena například i ve stálých sbírkách muzeí a galerií (Uměleckoprůmyslové museum v Praze, Moravská galerie v Brně, Muzeum skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou, Sklářské muzeum Kamenický Šenov, Sklářské muzeum Nový Bor atd.). Obdivovat mé vázy můžete ale i při návštěvě butikové prodejny DS Automobiles v Praze.

Máte za sebou nejednu krásnou spolupráci. Kromě DS Automobiles nelze opomenout třeba CZECH DESIGN WEEK. Máte vlastní butik/showroom. To je spousta úspěchů. Jaké jsou další mety? Co vás čeká dál, prozradíte?

Všech spoluprací si moc vážím. Ukazují důvěru ve mne a mou značku. Právě díky účasti na festivalu Czech Design Week vznikla má spolupráce s DS Automobiles. Našli jsme společné hodnoty a cestu, jak spolupracovat. Jsem moc vděčný všem, kteří se snaží český design a uměleckou scénu podporovat. Momentálně se rýsuje několik nových spoluprací. Například připravuji sběratelskou edici váz pro francouzskou kosmetickou značku Sisley a její butikovou prodejnu v Praze. Těším se na nové projekty se značkou DS.

Nedávno jsme s malířkou Alžbětou Josefy otevřeli společnou výstavu LUMINANCE v Go Green Gallery ve Švýcarsku. Na přelomu března a dubna budu křtít svůj nový katalog a představovat novou kolekci sběratelských unikátů. Tento rok věnuji rozvoji své značky a větší expanzi do zahraničí, tak mi držte palce!

Zdroj: František Jungvirt, frantisekjungvirt.com, dsautomobiles.cz, IG: @frantisekjungvirt a @ds_cesko

Populární
články

Celý život se hnát kupředu a pak ani nemít čas na drobné radosti? To dnešní mladí lidé nechtějí
LIDÉ

Mileniálové odmítají žít jako „křečci v kole“. Jejich řešením nesmyslnosti tvrdé práce je „měkký život“, jenž se vrací k dávným hodnotám

Autor: Mirka Dobešová
Budou roušky opět „v kurzu“?
LIDÉ

Jak bude vypadat příští pandemie? Přijít může dřív, než si myslíme, varují vědci

Autor: Martin Lyko
Semeno sice jako mlíčko trochu vypadá, konzumace mléka se na jeho chuti ovšem podepisuje negativně
HOT!

Slané, hořké, nasládlé: Na chuť semene má vliv strava, ale taky nemoci. Experimenty zkušených dokazují, co se na šmaku podepisuje nejvíc

Autor: Martin Lyko
Učitelka mu nejen nepomohla situaci zvládnout, ještě přilila olej do ohně
LIDÉ

„Doufám, že jednou naše školství dojde do bodu, kdy učitelé budou umět pracovat s dětmi, jako jsem byl já. Mám trauma,“ říká mladík

Autor: Irena Piloušková
Zásnuby jsou sice romantická záležitost, na sociální sítě ale informace o vašem vztahu nepatří
STYL

Proč nepatří milostný status na sociální sítě aneb 8 věcí, které byste podle expertů neměli sdílet online

Autor: Martin Lyko
Udělat si sem tam nějaký rituál nebo meditaci ničemu neškodí, pozor byste si měli dát ale na to, když vás někdo přesvědčuje o vaší důležitosti pro celý svět
TĚLO & MYSL

Esoterika je jako droga. Při výjimečném použití vás nakopne, dlouhodobé „užívání“ vám ale může zničit život

Autor: Michal Černý
Elektro-sex? Co dříve patřilo drsnějším povahám, je dnes už rozšířenou praktikou, která navzdory mýtům může být i velmi romantická
HOT!

Elektrosex? Co dříve patřilo drsnějším povahám, je dnes už rozšířenou praktikou, která navzdory mýtům může být i velmi romantická

Autor: Irena Piloušková
Součástí vzrušení může být i dominantní postavení muže, kderý kompliment „uděluje“
HOT!

„Miliony žen“ mají v posteli úchylku, o které většina mužů ani netuší. Provazy ani důtky k tomu přitom nejsou potřeba

Autor: Martin Lyko
Řada mužů trpí duševními problémy, ale z mnoha důvodů nevyhledá pomoc
LIDÉ

„Muži se bojí projevit slabost. Než jsem šel na terapii, 10 let jsem trpěl,“ popisuje Adam. Obával se i nálepky „cvoka“

Autor: Mirka Dobešová
Misionářská poloha není jen pro heteráky
HOT!

Jak mají gayové sex? Povědomí, které mají heteráci, je přinejlepším zkreslené. Kdo si dovádění mezi muži vyzkoušel, zná rozdíl

Autor: Martin Lyko

E-Shop