Proč už dávno není design auta jen o vzhledu
[little ads never killed nobody] #spoluprace
Zdroj: CUPRA / se svolením

Proč už dávno není design auta jen o vzhledu

V dnešní době je výroba a design automobilů mnohem více než jen otázkou dojetí do cíle, estetiky a dobrého pocitu při jízdě. Auto se pro mnohé prakticky stává druhým domovem, a tak je pro výrobce ba zejména tvorba designu důležitou a komplexní disciplínou, která spojuje několik disciplín dohromady. Zkoumali jste ale někdy, jakou roli hrál vzhled aut v jejich historii? A jak moc je pro řidiče důležitý? Pokud ne, pak jste tu zcela správně!
Michal Černý Autor
20. 2. 2024

Praktické či pohodlné?

Design automobilů prošel od počátků výroby vozidel pozoruhodným vývojem. Zatímco na začátku 20. století byla vozidla navrhována především s ohledem na praktické potřeby, časem se vše posunulo k většímu důrazu na estetiku, pohodlí a uživatelský komfort. Tento vývoj lze pozorovat ve změnách interiérů automobilů, které se z utilitárních a minimalistických přeměnily na sofistikované a technologicky pokročilé. Klíčové momenty vývoje zahrnují implementaci bezpečnostních prvků, jako jsou bezpečnostní pásy a airbagy, které zvýšily bezpečnost cestujících, stejně jako rozvoj digitálních palubních desek a začlenění inteligentních technologií, což výrazně obohatilo uživatelskou zkušenost.

Postupně se také změnily priority designérů a výrobců automobilů.

Zatímco dříve byl hlavní důraz kladen na funkčnost a bezpečnost, nově se stejná pozornost věnuje i emocionálnímu apelu, estetice a inovacím, které překračují tradiční hranice automobilového designu. Vývoj digitálních technologií a jejich integrace do interiérů vozidel umožnil vznik inteligentních a připojených prostředí, která nabízejí nejen vyšší míru pohodlí a bezpečnosti, ale také nové formy zábavy a interakce s vozidlem. Tyto změny reflektují širší společenské trendy a očekávání, která se neustále vyvíjejí v reakci na technologický pokrok a měnící se životní styl řidičů.

Význam designu pro automobilový průmysl

V době, kdy se trh s automobily stává stále více konkurenčním, se význam inovativního a esteticky přitažlivého designu stále více zvyšuje. Značky, které dokáží nabídnout unikátní vizuální identitu a designové prvky, se mohou účinně odlišit od svých konkurentů. Tyto vizuální rozdíly jsou klíčové pro přilákání pozornosti zákazníků, kteří hledají něco více než jen funkčnost – hledají styl a vyjádření své vlastní osobnosti.

Na druhé straně, ergonomie a funkčnost interiéru mají přímý dopad na pohodlí a spokojenost řidičů. Zejména ti profesionální tráví významnou část svého času uvnitř auta, což znamená, že interiér musí být nejen esteticky přitažlivý, ale také praktický a pohodlný. Designéři se tak musí zabývat komplexními výzvami, jak začlenit nejnovější technologie a inovace, zatímco je potřeba zachovat intuitivní rozložení a ovládání, aby zajistili, že uživatelská zkušenost bude co nejpříjemnější.

Zákazníci dnes oceňují, když automobily dokáží nabídnout rovnováhu mezi krásou a funkčností. Vizuální apel může být prvním faktorem, který přiláká zákazníky k prohlížení konkrétního modelu, ale až ergonomie, intuitivní ovládání a začlenění pokročilých technologií jsou rozhodující pro udržení jejich dlouhodobé spokojenosti. Inovace, jako jsou pokročilé informační a zábavní systémy, nejsou už dávno jen doplňkem, ale jakýmsi měřítkem modernosti.

<Path> Máte na autě škrábanec? Poradíme vám, jak ho odstranit bez návštěvy servisu!Zdroj: Pinterest

Při pohledu na vývoj designu automobilů v průběhu let je zřejmé, že se stále více klade důraz na syntézu estetiky, funkčnosti a bezpečnosti. Tento trend naznačuje, že design není jen o vzhledu; je to o vytváření celkového zážitku, který odráží hodnoty a představy značky.

Abyste si tuto myšlenku dokázali představit v praxi, ohlédněme se zpět a připomeňme si jedny z nejslavnějších vozů historie, kde sice nebyl design to nejdůležitější, ale bezesporu hrál velikou roli v jejich úspěchu.

Tipy redakce

Těmito vozy jsou:

Model T od Fordu (1908) – první masově vyráběné auto, jenž mělo základní a funkční design, který sloužil obecně jako výchozí bod pro další inovace.

Citroën DS (1955) – revoluční design zvenku i zevnitř, průkopnický v použití hydropneumatického zavěšení, což ovlivnilo celkový komfort jízdy.

Mini Cooper (1959) – ikonický malý automobil s výrazným designem a maximálním využitím prostoru. Vcelku revoluční rozložení kabiny zvýšilo funkčnost a prostornost interiéru.

Porsche 911 (1964) – sportovní auto s ikonickým designem, jež se zaměřilo na řidičův komfort a celkovou ergonomii, což ovlivňuje design sportovních aut až dodnes.

<Path> Nejmodernější odsavače par v kuchyni na pohled vůbec nepoznáte (a ani je neuslyšíte). Jejich výkon však oceníte okamžitěZdroj:

Jak se automobilový průmysl nadále vyvíjí, design interiérů zůstává v centru inovací. U některých automobilek je to zásadnější téma, jinde zase skoro vůbec, ale nesporným faktem zůstává, že minimálně vnější vzhled je jedním z určujících faktorů, díky kterému si vůz vybíráme.

My se nyní podíváme blíže na SEAT, který se v roce 2018 rozhodl vytvořit divizi CUPRA, kde byla a je jednou z priorit právě inovace designu.

SEAT – španělský zázrak

Značka SEAT (Sociedad Española de Automóviles de Turismo) byla založena v roce 1950 s cílem motorizovat poválečné Španělsko, čili poskytovat ekonomicky výhodná a spolehlivá vozidla pro španělské domácnosti. První vůz, SEAT 1400, spatřil světlo světa v roce 1953 a zahájil éru výroby automobilů ve Španělsku. V 60. a 70. letech SEAT rozšířil svou nabídku a představil ikonické modely jako SEAT 600, který se stal symbolem španělského hospodářského zázraku. V roce 1986, když se SEAT stal součástí Volkswagen Group, prošla značka výraznou transformací, která vyzdvihla důraz právě na inovace, design a jejich kombinaci. Tato spolupráce výrazně posílila mezinárodní postavení značky a rozšířila jeho tržní dosah, kupříkladu stejně, jako se stalo na začátku 90. let s naší Škodovkou.

Divize CUPRA

CUPRA původně začala jako sportovní divize, zaměřená na vývoj výkonnějších verzí běžných modelů. CUPRA, což je jednoduše zkratka pro „Cup Racing“, byla zodpovědná za výrobu automobilů, jež kombinovaly každodenní praktičnost s výjimečným výkonem a sportovním řízením. Tato filozofie byla ztělesněna v modelech jako SEAT Ibiza CUPRA a SEAT Leon CUPRA, jež se těšily velké popularitě mezi všemi automobilovými nadšenci.

<Path> Může být užitkový vůz stylový a designový? Nová generace vozu Volkswagen Caddy dokázala, že anoZdroj: Jan Witek

Zásadní zlom přišel v roce 2018, kdy SEAT oznámil vytvoření CUPRA jako samostatné značky, čímž zdůraznil její jedinečný charakter a zaměření na vysoký výkon, design a technologii. Tento krok odrážel snahu značky oslovit specifičtější segment trhu a nabídnout exkluzivní vozidla, která vybočují z běžné nabídky. Vznik CUPRA jako nezávislé značky umožnil větší flexibilitu v designu a vývoji vozidel, což vedlo k výrobě modelů, jako je CUPRA Ateca, první model pod samostatnou vlajkou.

Modely CUPRA jsou obecně známé svým sportovním vzhledem, který je doplněn inovativními technologiemi a prvotřídním zpracováním interiéru. Výkonově orientované motory spolu s přesným ovládáním a dynamickými jízdními vlastnostmi poskytují vzrušující jízdní zážitky, zatímco neotřelé prvky designu a možnosti individuálních úprav poskytují zákazníkům vyjádřit svou individualitu.

Nyní na trh přichází plně elektrická novinka a „posel budoucnosti“ celé této značky.

Tipy redakce

Tavascan – plně elektrická designová radost

Plně elektrický model CUPRA Tavascan představuje vizionářský směr značky, kde se snoubí dynamický design exteriéru s revolučním pojetím interiéru. David Jofré, vedoucí oddělení interiérového designu, zdůrazňuje úsilí vytvořit silné propojení mezi oběma aspekty vozu:

„Tvrdě jsme pracovali na tom, abychom vytvořili silné propojení mezi všemi částmi. Skulpturální designový styl je součástí všech prvků jak v exteriéru, tak v interiéru.“

<Path> Jak vypadá nová X4 od BMW a v čem se liší od předchozí verze?Zdroj: Foto: Jan Witek, Stratos Auto

Klíč k revolučnímu interiéru modelu CUPRA Tavascan spočívá v nové hierarchii prvků rozdělených do tří úrovní. Prvním z nich je tzv. „páteř“.

Centrální páteř propojuje ostatní prvky a nese přístrojovou desku. Páteř jsme vytvořili pomocí parametrického designu, který se rozvíjí z její základny, jako silný prvek propojující zbývající úrovně. Vznikl tak soudržný celek,“ říká David. „Druhým prvkem je měděná lišta, používající naši stěžejní barvu, která hraje ve strategii barev a materiálů pro model CUPRA Tavascan zásadní roli. Tato lišta nám pomáhá zdůraznit celkové horizontální proporce. Třetím prvkem je horní část přístrojové desky. Tato část má měkký povrch a vypadá jako křídlo, které se vznáší nad ostatními úrovněmi,“ dodává.

 „Toto uspořádání je v naprostém souladu s designovou strategií značky CUPRA zaměřenou na řidiče, také vyvažuje vnitřní prostor a hraje významnou roli pro ostatní cestující,“ doplňuje David na konec.

Cesta ke kořenům

Několik kilometrů od hranic s Francií, v oblasti impozantních Pyrenejí, leží vesnička Tavascan. Co má, kromě jména, společného s tímto novým vozem?

CUPRA Tavascan s výkonem 250 kW (340 k) je stejně ohromující jako stejnojmenná obec, v níž se nachází jedna z nejvíce nekonvenčních vodních elektráren v této oblasti. Elektrárna je umístěna 500 metrů od vesničky, hluboko v horách s vodopády, jež patří mezi nejvýznamnější v Evropě. Její výstavba zcela změnila místním život. Stejný cíl sleduje i CUPRA, která s modelem Tavascan přináší novou podobu elektrifikace a dokazuje, že elektromobily mohou poskytovat i vysoce sportovní výkony.

Vesnička Tavascan překypuje kamennými zdmi a dřevěnými střechami, čímž dokonale splývá s okolní přírodou, stejně jako Tavascan splývá s okolím, když projíždí jejími uličkami. Tým designérů se nechal při návrhu vozu inspirovat tou nejčistější přírodou.

<Path> VELKÁ RECENZE BMW X6: Dravec, který je dokonalou symbolikou lásky na první pohledZdroj: Foto: Zuzana Zavadilová, Jan Witek, BMW

Chtěli jsme dát tomuto modelu do vínku integritu pomocí základních materiálů, barev, textur a grafických prvků, které mu poskytují sofistikovanost v souladu s přírodou,“ vysvětluje Francesca Sangalliová, vedoucí konceptu a strategie v oddělení barev a materiálů ve společnosti CUPRA.

Velká část přírodního bohatství, které náleží k obci Tavascan (například více než 50 jezer) slouží k výrobě zelené elektrické energie. Toto zaměření na elektrifikaci a udržitelnost sdílí právě i CUPRA. Tavascan ovšem není jen reakcí na změnu, naopak je vozem, který ji vytváří. Nad rámec elektrického pohonu hraje pro ochranu životního prostředí významnou roli použití parametrického designu. „Umožňuje nám vytvářet lehčí konstrukce a ukazovat díly takové, jaké jsou, aniž bychom je museli zkrášlovat ozdobnými kryty. Tím zmenšujeme naši uhlíkovou stopu,“ dodává ještě Sangalliová.

Tavascan zapadne do přírody stejně dobře jako do města
Foto: CUPRA / se svolením

Pokud si to celé shrneme, CUPRA Tavascan je prvním protagonistou nové éry, symbolizující spojení mezi tradicí a inovací, mezi přírodou a nejnovějšími technologiemi. Vyniká svým futuristickým a dynamickým designem, který je doplněn inovativními technologiemi a prvotřídním zpracováním interiéru.

Výkonově orientované elektromotory, spolu s přesným ovládáním a dynamickými jízdními vlastnostmi, poskytují vzrušující jízdní zážitky, zatímco exkluzivní prvky designu a možnosti personalizace umožňují zákazníkům vyjádřit svou individualitu. Tento model tedy není jen důkazem snahy o ekologickou udržitelnost, ale také představuje závazek značky CUPRA k poskytování výjimečných výkonů a inovativního designu.

 

 

 

Zdroj: cupraofficial.cz, YT kanál CUPRA Česká republika

Populární
články

Sprcha ráno, nebo večer? To je otázka...
TĚLO & MYSL

Sprcha ráno, nebo večer? Odborníci bádali nad tím, co je správně. Jejich zjištění asi nikoho moc nepotěší

Autor: Mirka Dobešová
Nebinarita představuje výzvu jak pro jednotlivce, kteří se s ní identifikují, tak pro zdravotnický systém, který musí najít způsoby, jak jim poskytovat vhodnou péči.
AKTUALITY

„Na nebinaritu nevěřím a vlastně jí ani nerozumím,“ říká přední česká sexuoložka, která se specializuje na trans pacienty

Autor: Michal Černý
Vztahy s otcem nejsou po coming outu ideální
LIDÉ

„O tom, že jsem gay, mám podle mámy raději mlčet. Podle táty je moje orientace nepřirozená,“ popisuje mladík svůj coming out

Autor: Redakce
Vzhledem k tomu, že výstup na horu i pohyb v jejím okolí je je zakázán, moc fotek odtamtud neexistuje
CESTOVÁNÍ

Poznejte Gangkhar Puensum, nejvyšší nezdolanou horu na světě, na kterou již 30 let platí zákaz vstupu

Autor: Michal Černý
Trápí-li vás dlouhodobě neobvyklý zápach moči, rozhodně nic nepodceňujte a okamžitě zajděte k lékaři
TĚLO & MYSL

Neobvyklý zápach moči: Co může znamenat a proč byste jej neměli brát na lehkou váhu?

Autor: Redakce
Je-li čištění intenzivní, může pastu i nahradit
TĚLO & MYSL

Je zubní pasta pro zdraví chrupu nezbytná? Podle odborníků ne – a vznikla jen kvůli zisku výrobců. Zdravé zuby lze zajistit i jinak

Autor: Mirka Dobešová
Součástí vzrušení může být i dominantní postavení muže, kderý kompliment „uděluje“
HOT!

„Miliony žen“ mají v posteli úchylku, o které většina mužů ani netuší. Provazy ani důtky k tomu přitom nejsou potřeba

Autor: Martin Lyko
Misionářská poloha není jen pro heteráky
HOT!

Jak mají gayové sex? Povědomí, které mají heteráci, je přinejlepším zkreslené. Kdo si dovádění mezi muži vyzkoušel, zná rozdíl

Autor: Martin Lyko
Kariéra sexu a peněz vypadá možná lákavě, může být ale pěkně temná
HOT!

5 bývalých pornoherců se svěřilo, jak skutečně probíhá práce před kamerou

Autor: Martin Lyko
Zážitek z porna může být natolik intenzivní, že ho můžeme začít vnímat jako realitu a být zklamaní z toho, že to pak ve skutečnosti funguje úplně jinak
TĚLO & MYSL

Přestaňte si ničit sebevědomí i tělo na základě toho, co vidíte v pornu. Jeho obsah slouží čistě pro zábavu, není to vzdělávací dokument

Autor: Redakce

E-Shop