Proč už dávno není design auta jen o vzhledu
[little ads never killed nobody] #spoluprace
Zdroj: CUPRA / se svolením

Proč už dávno není design auta jen o vzhledu

V dnešní době je výroba a design automobilů mnohem více než jen otázkou dojetí do cíle, estetiky a dobrého pocitu při jízdě. Auto se pro mnohé prakticky stává druhým domovem, a tak je pro výrobce ba zejména tvorba designu důležitou a komplexní disciplínou, která spojuje několik disciplín dohromady. Zkoumali jste ale někdy, jakou roli hrál vzhled aut v jejich historii? A jak moc je pro řidiče důležitý? Pokud ne, pak jste tu zcela správně!
Michal Černý Autor
20. 2. 2024

Praktické či pohodlné?

Design automobilů prošel od počátků výroby vozidel pozoruhodným vývojem. Zatímco na začátku 20. století byla vozidla navrhována především s ohledem na praktické potřeby, časem se vše posunulo k většímu důrazu na estetiku, pohodlí a uživatelský komfort. Tento vývoj lze pozorovat ve změnách interiérů automobilů, které se z utilitárních a minimalistických přeměnily na sofistikované a technologicky pokročilé. Klíčové momenty vývoje zahrnují implementaci bezpečnostních prvků, jako jsou bezpečnostní pásy a airbagy, které zvýšily bezpečnost cestujících, stejně jako rozvoj digitálních palubních desek a začlenění inteligentních technologií, což výrazně obohatilo uživatelskou zkušenost.

Postupně se také změnily priority designérů a výrobců automobilů.

Zatímco dříve byl hlavní důraz kladen na funkčnost a bezpečnost, nově se stejná pozornost věnuje i emocionálnímu apelu, estetice a inovacím, které překračují tradiční hranice automobilového designu. Vývoj digitálních technologií a jejich integrace do interiérů vozidel umožnil vznik inteligentních a připojených prostředí, která nabízejí nejen vyšší míru pohodlí a bezpečnosti, ale také nové formy zábavy a interakce s vozidlem. Tyto změny reflektují širší společenské trendy a očekávání, která se neustále vyvíjejí v reakci na technologický pokrok a měnící se životní styl řidičů.

Význam designu pro automobilový průmysl

V době, kdy se trh s automobily stává stále více konkurenčním, se význam inovativního a esteticky přitažlivého designu stále více zvyšuje. Značky, které dokáží nabídnout unikátní vizuální identitu a designové prvky, se mohou účinně odlišit od svých konkurentů. Tyto vizuální rozdíly jsou klíčové pro přilákání pozornosti zákazníků, kteří hledají něco více než jen funkčnost – hledají styl a vyjádření své vlastní osobnosti.

Na druhé straně, ergonomie a funkčnost interiéru mají přímý dopad na pohodlí a spokojenost řidičů. Zejména ti profesionální tráví významnou část svého času uvnitř auta, což znamená, že interiér musí být nejen esteticky přitažlivý, ale také praktický a pohodlný. Designéři se tak musí zabývat komplexními výzvami, jak začlenit nejnovější technologie a inovace, zatímco je potřeba zachovat intuitivní rozložení a ovládání, aby zajistili, že uživatelská zkušenost bude co nejpříjemnější.

Zákazníci dnes oceňují, když automobily dokáží nabídnout rovnováhu mezi krásou a funkčností. Vizuální apel může být prvním faktorem, který přiláká zákazníky k prohlížení konkrétního modelu, ale až ergonomie, intuitivní ovládání a začlenění pokročilých technologií jsou rozhodující pro udržení jejich dlouhodobé spokojenosti. Inovace, jako jsou pokročilé informační a zábavní systémy, nejsou už dávno jen doplňkem, ale jakýmsi měřítkem modernosti.

<Path> Usedli jsme za volant nové Toyoty RAV4. Jak se nám s tímto nejprodávanějším SUV na světě jezdilo?Zdroj: JW

Při pohledu na vývoj designu automobilů v průběhu let je zřejmé, že se stále více klade důraz na syntézu estetiky, funkčnosti a bezpečnosti. Tento trend naznačuje, že design není jen o vzhledu; je to o vytváření celkového zážitku, který odráží hodnoty a představy značky.

Abyste si tuto myšlenku dokázali představit v praxi, ohlédněme se zpět a připomeňme si jedny z nejslavnějších vozů historie, kde sice nebyl design to nejdůležitější, ale bezesporu hrál velikou roli v jejich úspěchu.

Tipy redakce

Těmito vozy jsou:

Model T od Fordu (1908) – první masově vyráběné auto, jenž mělo základní a funkční design, který sloužil obecně jako výchozí bod pro další inovace.

Citroën DS (1955) – revoluční design zvenku i zevnitř, průkopnický v použití hydropneumatického zavěšení, což ovlivnilo celkový komfort jízdy.

Mini Cooper (1959) – ikonický malý automobil s výrazným designem a maximálním využitím prostoru. Vcelku revoluční rozložení kabiny zvýšilo funkčnost a prostornost interiéru.

Porsche 911 (1964) – sportovní auto s ikonickým designem, jež se zaměřilo na řidičův komfort a celkovou ergonomii, což ovlivňuje design sportovních aut až dodnes.

<Path> Jak automobilový průmysl formuje mužství? Novým maskulinním ideálem je prý „Tesla muž“. Kdo to je a co je pro něj typické?Zdroj: usa.streetsblog.org, hemmings.com, researchgate.net, huffpost.com, theguardian.com, journals.sagepub.com, NBC/youtube.com, sasatimes.com,

Jak se automobilový průmysl nadále vyvíjí, design interiérů zůstává v centru inovací. U některých automobilek je to zásadnější téma, jinde zase skoro vůbec, ale nesporným faktem zůstává, že minimálně vnější vzhled je jedním z určujících faktorů, díky kterému si vůz vybíráme.

My se nyní podíváme blíže na SEAT, který se v roce 2018 rozhodl vytvořit divizi CUPRA, kde byla a je jednou z priorit právě inovace designu.

SEAT – španělský zázrak

Značka SEAT (Sociedad Española de Automóviles de Turismo) byla založena v roce 1950 s cílem motorizovat poválečné Španělsko, čili poskytovat ekonomicky výhodná a spolehlivá vozidla pro španělské domácnosti. První vůz, SEAT 1400, spatřil světlo světa v roce 1953 a zahájil éru výroby automobilů ve Španělsku. V 60. a 70. letech SEAT rozšířil svou nabídku a představil ikonické modely jako SEAT 600, který se stal symbolem španělského hospodářského zázraku. V roce 1986, když se SEAT stal součástí Volkswagen Group, prošla značka výraznou transformací, která vyzdvihla důraz právě na inovace, design a jejich kombinaci. Tato spolupráce výrazně posílila mezinárodní postavení značky a rozšířila jeho tržní dosah, kupříkladu stejně, jako se stalo na začátku 90. let s naší Škodovkou.

Divize CUPRA

CUPRA původně začala jako sportovní divize, zaměřená na vývoj výkonnějších verzí běžných modelů. CUPRA, což je jednoduše zkratka pro „Cup Racing“, byla zodpovědná za výrobu automobilů, jež kombinovaly každodenní praktičnost s výjimečným výkonem a sportovním řízením. Tato filozofie byla ztělesněna v modelech jako SEAT Ibiza CUPRA a SEAT Leon CUPRA, jež se těšily velké popularitě mezi všemi automobilovými nadšenci.

<Path> Kia e-Soul aneb Vůz, který svůj název nedostal náhodou. Překvapí především dynamickou jízdou a kvalitním soundsystémemZdroj: Jan Witek

Zásadní zlom přišel v roce 2018, kdy SEAT oznámil vytvoření CUPRA jako samostatné značky, čímž zdůraznil její jedinečný charakter a zaměření na vysoký výkon, design a technologii. Tento krok odrážel snahu značky oslovit specifičtější segment trhu a nabídnout exkluzivní vozidla, která vybočují z běžné nabídky. Vznik CUPRA jako nezávislé značky umožnil větší flexibilitu v designu a vývoji vozidel, což vedlo k výrobě modelů, jako je CUPRA Ateca, první model pod samostatnou vlajkou.

Modely CUPRA jsou obecně známé svým sportovním vzhledem, který je doplněn inovativními technologiemi a prvotřídním zpracováním interiéru. Výkonově orientované motory spolu s přesným ovládáním a dynamickými jízdními vlastnostmi poskytují vzrušující jízdní zážitky, zatímco neotřelé prvky designu a možnosti individuálních úprav poskytují zákazníkům vyjádřit svou individualitu.

Nyní na trh přichází plně elektrická novinka a „posel budoucnosti“ celé této značky.

Tipy redakce

Tavascan – plně elektrická designová radost

Plně elektrický model CUPRA Tavascan představuje vizionářský směr značky, kde se snoubí dynamický design exteriéru s revolučním pojetím interiéru. David Jofré, vedoucí oddělení interiérového designu, zdůrazňuje úsilí vytvořit silné propojení mezi oběma aspekty vozu:

„Tvrdě jsme pracovali na tom, abychom vytvořili silné propojení mezi všemi částmi. Skulpturální designový styl je součástí všech prvků jak v exteriéru, tak v interiéru.“

<Path> „Chceme-li něco změnit, nemůžeme čekat, až to udělají ostatní,“ popisuje přístup k začleňování LGBT zaměstnanců ředitel společnosti SEATZdroj: Spolupráce

Klíč k revolučnímu interiéru modelu CUPRA Tavascan spočívá v nové hierarchii prvků rozdělených do tří úrovní. Prvním z nich je tzv. „páteř“.

Centrální páteř propojuje ostatní prvky a nese přístrojovou desku. Páteř jsme vytvořili pomocí parametrického designu, který se rozvíjí z její základny, jako silný prvek propojující zbývající úrovně. Vznikl tak soudržný celek,“ říká David. „Druhým prvkem je měděná lišta, používající naši stěžejní barvu, která hraje ve strategii barev a materiálů pro model CUPRA Tavascan zásadní roli. Tato lišta nám pomáhá zdůraznit celkové horizontální proporce. Třetím prvkem je horní část přístrojové desky. Tato část má měkký povrch a vypadá jako křídlo, které se vznáší nad ostatními úrovněmi,“ dodává.

 „Toto uspořádání je v naprostém souladu s designovou strategií značky CUPRA zaměřenou na řidiče, také vyvažuje vnitřní prostor a hraje významnou roli pro ostatní cestující,“ doplňuje David na konec.

Cesta ke kořenům

Několik kilometrů od hranic s Francií, v oblasti impozantních Pyrenejí, leží vesnička Tavascan. Co má, kromě jména, společného s tímto novým vozem?

CUPRA Tavascan s výkonem 250 kW (340 k) je stejně ohromující jako stejnojmenná obec, v níž se nachází jedna z nejvíce nekonvenčních vodních elektráren v této oblasti. Elektrárna je umístěna 500 metrů od vesničky, hluboko v horách s vodopády, jež patří mezi nejvýznamnější v Evropě. Její výstavba zcela změnila místním život. Stejný cíl sleduje i CUPRA, která s modelem Tavascan přináší novou podobu elektrifikace a dokazuje, že elektromobily mohou poskytovat i vysoce sportovní výkony.

Vesnička Tavascan překypuje kamennými zdmi a dřevěnými střechami, čímž dokonale splývá s okolní přírodou, stejně jako Tavascan splývá s okolím, když projíždí jejími uličkami. Tým designérů se nechal při návrhu vozu inspirovat tou nejčistější přírodou.

<Path> Navštivte zajímavé budovy a stavby, které jsou jinak veřejnosti nepřístupné - to vše díky festivalu Open House PrahaZdroj: Jan Witek, Open House

Chtěli jsme dát tomuto modelu do vínku integritu pomocí základních materiálů, barev, textur a grafických prvků, které mu poskytují sofistikovanost v souladu s přírodou,“ vysvětluje Francesca Sangalliová, vedoucí konceptu a strategie v oddělení barev a materiálů ve společnosti CUPRA.

Velká část přírodního bohatství, které náleží k obci Tavascan (například více než 50 jezer) slouží k výrobě zelené elektrické energie. Toto zaměření na elektrifikaci a udržitelnost sdílí právě i CUPRA. Tavascan ovšem není jen reakcí na změnu, naopak je vozem, který ji vytváří. Nad rámec elektrického pohonu hraje pro ochranu životního prostředí významnou roli použití parametrického designu. „Umožňuje nám vytvářet lehčí konstrukce a ukazovat díly takové, jaké jsou, aniž bychom je museli zkrášlovat ozdobnými kryty. Tím zmenšujeme naši uhlíkovou stopu,“ dodává ještě Sangalliová.

Tavascan zapadne do přírody stejně dobře jako do města
Foto: CUPRA / se svolením

Pokud si to celé shrneme, CUPRA Tavascan je prvním protagonistou nové éry, symbolizující spojení mezi tradicí a inovací, mezi přírodou a nejnovějšími technologiemi. Vyniká svým futuristickým a dynamickým designem, který je doplněn inovativními technologiemi a prvotřídním zpracováním interiéru.

Výkonově orientované elektromotory, spolu s přesným ovládáním a dynamickými jízdními vlastnostmi, poskytují vzrušující jízdní zážitky, zatímco exkluzivní prvky designu a možnosti personalizace umožňují zákazníkům vyjádřit svou individualitu. Tento model tedy není jen důkazem snahy o ekologickou udržitelnost, ale také představuje závazek značky CUPRA k poskytování výjimečných výkonů a inovativního designu.

 

 

 

Zdroj: cupraofficial.cz, YT kanál CUPRA Česká republika

Populární
články

Celý život se hnát kupředu a pak ani nemít čas na drobné radosti? To dnešní mladí lidé nechtějí
LIDÉ

Mileniálové odmítají žít jako „křečci v kole“. Jejich řešením nesmyslnosti tvrdé práce je „měkký život“, jenž se vrací k dávným hodnotám

Autor: Mirka Dobešová
Budou roušky opět „v kurzu“?
LIDÉ

Jak bude vypadat příští pandemie? Přijít může dřív, než si myslíme, varují vědci

Autor: Martin Lyko
Semeno sice jako mlíčko trochu vypadá, konzumace mléka se na jeho chuti ovšem podepisuje negativně
HOT!

Slané, hořké, nasládlé: Na chuť semene má vliv strava, ale taky nemoci. Experimenty zkušených dokazují, co se na šmaku podepisuje nejvíc

Autor: Martin Lyko
Učitelka mu nejen nepomohla situaci zvládnout, ještě přilila olej do ohně
LIDÉ

„Doufám, že jednou naše školství dojde do bodu, kdy učitelé budou umět pracovat s dětmi, jako jsem byl já. Mám trauma,“ říká mladík

Autor: Irena Piloušková
Zásnuby jsou sice romantická záležitost, na sociální sítě ale informace o vašem vztahu nepatří
STYL

Proč nepatří milostný status na sociální sítě aneb 8 věcí, které byste podle expertů neměli sdílet online

Autor: Martin Lyko
Udělat si sem tam nějaký rituál nebo meditaci ničemu neškodí, pozor byste si měli dát ale na to, když vás někdo přesvědčuje o vaší důležitosti pro celý svět
TĚLO & MYSL

Esoterika je jako droga. Při výjimečném použití vás nakopne, dlouhodobé „užívání“ vám ale může zničit život

Autor: Michal Černý
Elektro-sex? Co dříve patřilo drsnějším povahám, je dnes už rozšířenou praktikou, která navzdory mýtům může být i velmi romantická
HOT!

Elektrosex? Co dříve patřilo drsnějším povahám, je dnes už rozšířenou praktikou, která navzdory mýtům může být i velmi romantická

Autor: Irena Piloušková
Součástí vzrušení může být i dominantní postavení muže, kderý kompliment „uděluje“
HOT!

„Miliony žen“ mají v posteli úchylku, o které většina mužů ani netuší. Provazy ani důtky k tomu přitom nejsou potřeba

Autor: Martin Lyko
Řada mužů trpí duševními problémy, ale z mnoha důvodů nevyhledá pomoc
LIDÉ

„Muži se bojí projevit slabost. Než jsem šel na terapii, 10 let jsem trpěl,“ popisuje Adam. Obával se i nálepky „cvoka“

Autor: Mirka Dobešová
Misionářská poloha není jen pro heteráky
HOT!

Jak mají gayové sex? Povědomí, které mají heteráci, je přinejlepším zkreslené. Kdo si dovádění mezi muži vyzkoušel, zná rozdíl

Autor: Martin Lyko

E-Shop