Cupra Born – zrozena pro nevšední zážitek z jízdy
Recenze
Zdroj: Foto: se souhlasem Alexandry Šnaid

Cupra Born – zrozena pro nevšední zážitek z jízdy

Automobilka Cupra v poslední době překvapuje jedním zajímavým modelem za druhým. Po velmi úspěšném modelu Formentor představuje svůj první ryze elektrický automobil Born, jehož přednostmi jsou nevšední dravý vzhled a skvělé jízdní vlastnosti, které prostě musíte zažít na vlastní kůži. Takže jakmile dočtete tohle představení, neváhejte si rezervovat testovací jízdu!
Jan Witek Witek Jan Witek Witek Autor
12. 4. 2022

Ačkoliv Cupra Born tak trochu vychází z modelu ID.3 od Volkswagenu, jelikož se vyrábí na stejné lince ve Cvikově, jde de facto o zcela odlišný vůz. Svým vzhledem je mnohem méně konzervativní a potěší tak všechny naplno žijící duše, které od automobilu očekávají trochu více než jen cestu z bodu „a“ do bodu „b“.

Atraktivní a nepřehlédnutelný design

Designově zajímavými a nevšedními modely je značka Cupra známá. Osobně se mi moc líbí použití „měděných“ prvků, které našly využití i u mnou testovaného modelu Born. Tyto prvky i po vizuální stránce podporují sportovní výkon vozu. Skvěle vypadají přední Full LED světlomety a těšit se můžete na příjemnou světelnou animaci, kterou vás Born pokaždé přivítá. Designéři si pohráli i se spodními otvory pro přívod vzduchu k chladiči. I zde se objevil rámeček v měděném odstínu. Pokud se pozorně zadíváte na horní část kapoty, možná vám tak trochu bude připomínat žraloka (přesněji řečeno žraločí nos), což není náhoda, jelikož designéři tím chtěli docílit agresivnějšího vzhledu.

Velmi zajímavé je, jak se designérům podařilo zkombinovat sportovní a elegantní vzhled, což z modelu Born dělá opravdový unikát. Z bočního pohledu ještě více zaujmou ostré linie či výrazný sklon A sloupku, který napomáhá i snižování aerodynamického odporu, což se u elektromobilu vzhledem k šetření energie hodí. Váš pohled však pravděpodobně zaujme především C sloupek se zajímavou trojrozměrnou texturou, který vozu dodává ještě více energie. Podobnou texturu najdete také v interiéru a vůz tak působí jako celistvé umělecké dílo.

Měděné prvky najdete i na kolech z lehkých slitin, jež jsou vybavena aerodynamickými prvky, které zlepšují spotřebu vozu. Mimo předních světlometů zaujmou i ty zadní, které jsou spojeny světelnou linkou a po setmění vypadají úchvatně.

Stanete-li se majitelem Cupry Born, je potřeba počítat s tím, že pozornosti neutečete
Foto: se souhlasem Alexandry Šnaid

Držte si klobouky i čepice!

Cupra Born je stoprocentní elektromobil s náhonem na zadní kola, což ještě více odráží sportovního ducha vozu. Do rukou jsem dostal verzi s výkonem 150 kW (204 k) a točivým momentem 310 Nm, což je pro tohle auto naprosto dostatečný výkon. Za volantem se rozhodně nudit nebudete, ale pokud byste chtěli ještě větší dávku výkonu, můžete se těšit na sportovní paket e-Boost, který Cupra uvede během letošního roku. Tento paket navýší výkon na 170 kW (231 k) a z 0 na 100 km/h díky tomu vystřelíte za 6,6 sekundy. Nicméně i bez tohoto výkonového boostu se máte na co těšit.

Mnou testovaný kousek byl vybaven kapalinou chlazeným lithium-iontovým akumulátorem o kapacitě 58 kWh, který umí zařídit dojezd až 427 km (podle WLTP), a brzy by měla být dostupná také baterie s vyšší kapacitou, čímž se dojezd navýší nad 500 km. S menší baterkou jsem však během testu dosáhl spotřeby zhruba okolo 19 kWh na 100 km, a tedy dojezdu okolo 300 km na jedno nabití, což platí pro zimní období. Zároveň se musím přiznat, že jsem vůz moc nešetřil.

<Path> CUPRA Formentor – umělecký kousek, který ohromí svou dynamikou. Už jste jej zaregistrovali?Zdroj: Jan Witek, Cupra

Dojezd však zákazníky nemusí moc trápit, jelikož díky rychlému nabíjení (až 120 kW) je možné doplnit energii z 5 na 80 % za zhruba 30 minut. Při využití 11kW palubní nabíječky pak Born dobijete do plna za zhruba 5,5 hodiny.

Jízdní vlastnosti Cupry Born jsou opravdu skvělé. Vůz reaguje rychle a odpověď na jakýkoliv pokyn řidiče je okamžitá. K vyvážené a přesné jízdě pomáhá i uložení akumulátorů mezi nápravami, díky čemuž je hmotnost soustředěna vespod vozidla v poměru 50:50, díky kterému vůz nabídne vysokou agilitu i na technicky náročných úsecích. K pohodlné jízdě přispívá i systém adaptivních tlumičů DCC (Dynamic Chassis Control), který skvěle spolupracuje s podvozkem. Reakce na pokyny řidiče jsou díky tomu okamžité ve všech jízdních režimech – Range, Comfort, Performance nebo Individual.

Emocím se neubráníte

Zmiňoval jsem příjemný světelný podpis vozu, který vás bude provázet i při nástupu do interiéru. Jakmile otevřete dveře, na zem se vám promítne světelné logo značky Cupra a uvnitř váš zrak upoutá příjemné ambientní osvětlení. Hlavním prvkem interiéru je však plovoucí 12“ dotykový displej, který je mírně orientován směrem k řidiči. Další, menší displej najdete za volantem a můžete si na něm zobrazit nejdůležitější informace v jednoduchém uspořádání.

Cupra Born je aktuálně jedním z nejzajímavějších elektromobilů na trhu
Foto: se souhlasem Alexandry Šnaid

Nutno zmínit, že si designéři na interiéru Cupry Born dali opravdu záležet. Ať už si všimnete kontrastního prošívání na palubní desce či sportovních sedačkách, nebo použitých materiálů, vše působí velmi prémiově. Ani uvnitř se nevyhnete příjemným „měděným“ prvkům. A jak už bylo zmíněno, ve výplni dveří nebo na ozdobné liště před spolujezdcem se objevuje trojúhelníková textura identická s tou na C sloupku.

I když zvenku může vůz působit jako velmi malý, uvnitř je dostatek místa. Ani se svou výškou 193 cm jsem neměl problém najít si pohodlnou polohu. Najdete zde také dostatek prostoru pro ukládání vašich věcí. Za zmínku stojí například velký odkládací prostor pod přední loketní opěrkou, který bez problémů pojme i lahev objemu 1,5 l. Najdete zde i odkládací plochu na telefon s indukčním nabíjením, jež se bude hodit na připojení telefonu skrze bezdrátové technologie Apple CarPlay či Android Auto, které ještě více rozšíří možnosti infotainmentu. Ten by si jen zasloužil trochu zrychlit, jelikož po nastartování mu chvíli trvá, než se probudí. Pro každý případ však uvnitř najdete i další 4 USB-C porty, aby svá zařízení mohl nabíjet úplně každý. V interiéru nemám tomuto vozu zkrátka co vytknout.

Na tyto tvary zkrátka nezapomenete
Foto: se souhlasem Alexandry Šnaid

Čtvrté výročí značky a ambiciózní vize CUPRA2

Cupra nikdy nepřestane posouvat své emocionální zážitky na ještě vyšší úroveň a pro nadcházející rok představila unikátní vizi CUPRA2. Do již rozšiřované produktové řady přibudou další dva nové modely a kromě toho Cupra přenese své emocionální zážitky do zcela nové dimenze spuštěním nové kooperativní platformy Metahype v metaversu.

Naše 4. výročí je mimořádně významné. Naše plány pro rok 2022 zahrnují záměr zdvojnásobit naše prodeje, dvojnásobně zvýšit naše výnosy z prodeje a rozšířit naši prodejní síť na dvojnásobek. Proto naši ambici nazýváme CUPRA2,“ řekl Wayne Griffiths, předseda představenstva značky Cupra. „Před čtyřmi roky o nás hodně lidí pochybovalo, my jsme však o sobě žádné pochyby neměli. Letos znovu potvrdíme, že nic nedokáže zadržet náš nezastavitelný impulz.“

<Path> Harmonie mezi výkonem a elegancí. Na trh vstupuje nový model CUPRA Leon, který slibuje jedinečný zážitek na poli sportovní jízdyZdroj: cupraofficial.cz, konfigurator.cupraofficial.cz

Jádrem značky CUPRA jsou jedinečné emoce a v průběhu letošního roku začnou její emocionální zážitky existovat ve zcela novém prostoru, protože Cupra vstoupí do metaversu. „Metahype je naší interpretací tohoto nového vesmíru. Je to prostor založený na spolupráci. Značky, startupy a tvůrci obsahů v něm mohou pořádat rozmanitou škálu akcí a zážitků pro jednotlivce, vytvářet tak kulturu a sdílet ji,“ dodal Griffiths. „Vstupem značky CUPRA do metaversu znovu potvrzujeme, že jsme značkou, která přesahuje hranice automobilového průmyslu.“

Platforma Metahype je ve všech ohledech zaměřena na spolupráci. Cupra se spojí s partnery z mnoha oblastí, aby inspirovala novou generaci. Prvním krokem budou partnerství se značkami ze světa hudby a zábavy, jako jsou Primavera Sound nebo UBEAT. Griffiths v rozhovoru s celosvětově uznávanou futuristkou a generální ředitelkou společnosti Metaverse Cathy Hacklovou uvedl, že značky i jednotlivci budou moci prostřednictvím platformy Metahype prezentovat umělecká díla, například nezaměnitelné tokeny NFT, předvádět digitální a fyzické produkty a vysílat různé multimediální obsahy. Cupra bude mít na této platformě vlastní centrum – místo, kde může vytvářet nové ohromující zážitky pro Kmen CUPRA v různých bodech zákaznické cesty.

Cupra Born za sebou nezanechává pouze stín, ale i nespoutané emoce
Foto: se souhlasem Alexandry Šnaid

BORN THIS WAY

Trávit čas s modelem Born byla úžasná zábava a rozhodně to nebylo pouze o rychlosti, ale také o nádherném a propracovaném designu, který vás obklopuje během jízdy. Pokud máte rádi moderní a extravagantní věci, tohle je vůz přesně pro vás. Základní cena Cupry Born s baterií o kapacitě 58 kWh a výkonem 150 kW je 1 094 900 Kč, což na bohatě vybavený elektromobil vůbec není závratná částka. Teď už nezbývá nic jiného než nasednout, pustit si song „Born This Way“ od Lady Gaga a vydat se za dobrodružstvím.

Zdroj: Jan Witek, Alexandra Šnaid

Populární
články

V současnosti působí Daniela Špinar jako režisérka na volné noze. Cestuje mezi scénami v Brně, Plzni, Olomouci a Ostravě
LIDÉ

„Tranzici je dobré nemytizovat,“ myslí si režisérka Daniela Špinar. „Mám silné mužské vlastnosti – a nepotlačuju je,“ říká o své identitě trans ženy

Autor: Veronika Košťálková
Kibler trpí pohybovými problémy, diagnostikována mu totiž byla mj. dětská mozková obrna. Podle lékařů se měl dožít maximálně 4 let a nikdy neměl chodit.
LIDÉ

Narodil se jako HIV+, navíc s těžkým postižením. Americký herec ale boří jedno stigma za druhým, s partnerkou nyní čeká zdravé dítě

Autor: Mirka Dobešová
Těhotný muž je pro mnohé absurdní představa, nicméně i s takovým obrázkem se dnes můžeme setkat poměrně snadno
LIDÉ

Trans muž porodil dítě a své zkušenosti sepsal do dětské knihy. Konzervativci burcují k odporu

Autor: Michal Černý
„Žít odděleně, ale společně“ je způsob soužití, který bychom spíše očekávali od mladší generace, avšak mnohem více výhod z něj čerpají starší generace
TĚLO & MYSL

Starším párům, které žijí v oddělených domácnostech, se podle nové studie žije mnohem lépe

Autor: Michal Černý
„Řekla mi, že z duše závidí své kamarádce snachu,“ vypráví Luboš o bolestné komunikaci s matkou, zatímco jeho otec bojuje s rakovinou
LIDÉ

„Řekla mi, že z duše závidí své kamarádce snachu,“ vypráví Luboš o bolestné komunikaci s matkou, zatímco jeho otec bojuje s rakovinou

Autor: Irena Piloušková
Někdy vám život změní jedna jediná nabídka od naprosto neznámého člověka
LIDÉ

Měl vést rodinný cirkus, ale skončil jako bezdomovec. Dnes je Marek spolumajitelem malé IT firmy a příkladem pro ty, kteří se cítí na dně

Autor: Michal Černý
Hledání životního partnera je pro řadu gayů velmi obtížné
LIDÉ

Sebestřednost většiny duhové komunity vs. hledání životního partnera v ní

Autor: Redakce LUI
Není konsent jako konsent. Pokud si chceme být jistí, že protějšek po sexu opravdu touží, měli bychom počkat na „nadšený“ souhlas
HOT!

Stačí k sexu „obyčejný“ souhlas? Podle odborníků byste měli chtít „nadšené“ svolení – jinak riskujete „zdvořilostní“ hrátky

Autor: Veronika Košťálková
Robertův život se za patnáct let změnil ve všech směrech
LIDÉ

Ohlédnutí Roberta Paulata: Co se změnilo v jeho životě za posledních patnáct let a kam směřuje dál?

Autor: Irena Piloušková
Některá díla skrývají otázky, na které nemáme šanci získat odpověď
KULTURA

155 let starý obraz nutí všechny gaye klást si stejnou otázku: Byl jeho autor jedním z nás?

Autor: Michal Černý

E-Shop