Naši domácí mazlíčci přestávají být psy a kočkami. Stávají se plnohodnotnými členy domácnosti s vlastním křeslem a možná i televizí
Češi milují psy a neváhají za ně utrácet
Doby, kdy pes žil v dřevěné psí boudě u domu, jsou dávno pryč. I když stále existují tzv. bouďáci, většina páníčků si svoje pejsky nastěhovala k sobě domů. Možná nejdřív měli předsevzetí, že pes nebude smět na sedačku/do ložnice/do postele, ale tyto představy často vezmou za své, jakmile se na člověka upřou dvě psí oči. S trochou nadsázky můžeme říct, že většina psů si myslí, že byt či dům je jejich vlastní boudou a přítomnost lidské rodiny v něm tolerují z dobré vůle.
Česko je láskou ke psům proslulé. Podle nedávného průzkumu agentury Nielsen Admosphere pro společnost PROFI CREDIT má v Česku domácího mazlíčka 64 % obyvatel. Psa vlastní přes 2,5 milionu lidí, kočku asi 2,4 milionu, ale oblíbení jsou i králíci a morčata. Pejskaři za svého chlupáče podle zjištění průzkumu utrácí průměrně 16 tisíc korun ročně, z toho 10 tisíc stojí krmení, tři tisíce jdou na pamlsky a hračky. Přihlaste se, kdo jste právě zjistili, že investice do vašeho mazlíčka jsou s ohledem na tato data velmi nadprůměrné…
Plnohodnotný člen domácnosti s ocasem
Přestože psi mají v české společnosti výsadní postavení, žijí v domácnostech zařízených primárně pro potřeby lidské rodiny. I když se po pořízení štěněte musí udělat řada úprav a cennější majetek raději bezpečně zavřít do skříní, psí výbava ve smyslu pelíšek – miska – věšák na vodítka se jednoduše někam vměstná. Je-li možnost, tak do chodby. Zvíře prostě přichází do bytu, kde lidští členové rodiny už mají rozebrané pokoje, mají svá oblíbená místa, svá oblíbená křesla. Zvíře se prostě musí vejít mezi to.
Jenže poté, co nám naši čtyřnozí mazlíčci posloužili jako psychoterapeuti během lockdownů a my se naučili cenit si psychické pohody, nastává změna. Status psů a koček v poslední době vzrostl, stávají se zcela plnohodnotnými členy rodiny. Lidé mají potřebu poskytnout jim stejné pohodlí a stejný prostor jako lidským obyvatelům domácnosti. Psí pelech v koutě je prostě málo. A tak nastává velké přestavování bytů a změna koncepce zařizování místností tak, aby přítomnost zvířecího přítele byla plně zohledněna. Myšlení se z dřívějšího „žijeme tu čtyři a pes“ mění v současné „žije nás tu pět“.
Jak se vůbec mohlo stát, že Maxík nemá u televize svoje vlastní křeslo? Proč jsme obývákovou stěnu nesestavili tak, aby byla dokonalou prolézačkou pro Mícu? Proč tu ještě pořád máme supermoderní monsteru, která je ale jedovatá pro kočky? Nahraďme ji pralesem šanty! Rozmazlování chlupáčů pamlsky a mazlením už nestačí, naši drahoušci si zaslouží víc. Pinterest hlásí nárůst vyhledávání klíčových slov „luxury dog room“ v posledních měsících o 115 procent.
Bouda nestačí, chlupáči potřebují vlastní pokoj
Mezi majiteli domácích mazlíčků nastává skutečné šílenství. Psi a kočky dostávají vlastní pokoje, architektura bytů a domů se mění v barkitecture (bark – anglicky štěkat) – architektonický styl, který přítomnost kočky nebo psa a jejich potřeby zohledňuje od prvního stavebního kamene. Tento trend samozřejmě razí zejména starší ročníky – boomeři a generace X – které díky pandemii zjistily, že život není jen práce a že by bylo dobré pěstovat taky nějaké koníčky. Umět si udělat volný čas a užít si ho.
Někteří páníčci se vrhají do nákupů nového vybavení a nábytku, který promění dosud lidský byt v hrací park pro jejich kočku nebo psa. Trh s produkty pro domácí mazlíčky je na to připraven a dokáže nabídnout všechno od pelíšků s ortopedickou matrací až po psí smartphone, jímž může pes kdykoli zavolat svému páníčkovi a uskutečnit s ním videohovor. Kutilové vyrábějí pelíšky, které jsou menší verzí jejich vlastní postele nebo které se stylově hodí k nábytku v místnosti. Ti zručnější se pouštějí do stavby luxusní psí boudy, která má styl venkovského sídla nebo barokního zámku. Je pravda, že pes má mít svoje vlastní místo, kam se může uchýlit, když chce klid. Dosud to bývala třeba obyčejná klec. Odteď je to vlastní pokoj s pohovkou, milionem plyšáků a možná i televizí, na níž běží psí kanál z Youtube.
Fakt, že v domě bydlí domácí mazlíček, by se neměl poznat jen podle misky v rohu, případně pachu kočičího záchodu. Drahoušek by měl být brán v úvahu i při výběru dekorací. Nemáme tím na mysli kýčovitého sádrového pejska, ale sochu zpodobňující vašeho vlastního psa! Oblíbené jsou taky historizující obrazy mazlíčků.
Návrat k pečení vlastních pamlsků
Trh je plný sofistikovaných krmiv pro psy a kočky od granulí přes konzervy po BARF, což je návrat k původní přírodní stravě. Dnešní páníček může vybírat taky z milionu pamlsků. Obyčejné piškoty už mazlíčkovi dáte jen za trest, nyní tu jsou antistresové pamlsky, energizující pamlsky s přídavkem hmyzu, pamlsky pro štíhlou linii... Přesto spousta pejskařů bude letos svým chlupáčům vyrábět mňamky doma. Koupit hotový produkt by totiž znamenalo, že pro miláčka neudělali maximum.
Součástí výbavy moderní kuchyně se tedy stávají silikonové formy pro pečení výcvikových pamlsků nebo psích sušenek. Co na tom, že profesionální výrobci je umí připravit s vyváženějším složením a lepší strukturou, která se nedrolí. Dřívější filozofie „dejte svému psovi možnost být psem“ je zkrátka passé. Nabízí se otázka, zda toto nové opečovávání děláme kvůli pohodlí milovaného zvířete, nebo spíš sami kvůli sobě. Snad svoje miláčky neumoříme láskou, než tento trend zase opadne.