Norsko platí za lídra v elektromobilitě – jsou seveřané tak zodpovědní, nebo jde spíše o ekologii z donucení?
Straight friendly
Zdroj: iStock

Norsko platí za lídra v elektromobilitě – jsou seveřané tak zodpovědní, nebo jde spíše o ekologii z donucení?

Klimatická krize je tématem, které v poslední době plní titulní stránky médií. Produkce emisí je problémem, který lidstvu „přerostl přes hlavu“. Není tedy divu, že se hledají různé cesty, jak emise, resp. jejich dopad na životní prostředí, omezit. Jednou z možností, na niž se upírá poměrně značná pozornost, je pak elektromobilita – tedy celková přeměna trhu s vozidly se spalovacími motory v trh, který bude kompletně bezemisní. Lídrem v této oblasti je pak Norsko, kde se daří systémově elektromobilitu prosazovat tak, že tamní řidiči již ze tří čtvrtin jezdí v elektrovozech. Jaký je tedy norský klíč k (elektro)úspěchu?
Mirka Dobešová Mirka Dobešová Autor
15. 2. 2022

I když o změnách klimatu se hojně mluví a píše, co se týče závazných činů, je to již poněkud horší. Vzhledem ke klimatické zprávě OSN označené jako „červený kód pro lidstvo“ je ale dle některých nejvyšší čas na změnu. Není tedy divu, že rok 2022 je rokem, kdy by se vlády jednotlivých zemí z celého světa měly připojit k první osmatřicítce těch, které podepsaly deklaraci COP26 o urychlení přechodu na automobily a dodávky se stoprocentně nulovými emisemi. Dle deklarace pak všechny země budou usilovat o to, aby bezemisní byly všechny prodeje nových automobilů celosvětově nejpozději do roku 2040 a na předních trzích do roku 2035 (jen stěží lze však věřit tomu, že by v roce 2035 již neexistovala automobilka, která by neprodukovala auta se spalovacím motorem). Zatímco v řadě zemí se hlasitě ozývají odpůrci tohoto plánu, minimálně v Norsku mohou být v klidu…

<Path> Vedle nové lávky vzniká nový lounge bar. Díky venkovnímu posezení to bude v létě hit!Zdroj: Rozálie Růžičková, autorský článek

Tím, co je v jakékoliv debatě nejvýmluvnější, jsou čísla. A ta promlouvají i za Norsko. Téměř 65 % nových osobních automobilů prodaných v této severské zemi bylo v roce 2021 elektrických, dalších 22 % pak tvořily plug-in hybridy. Jinak řečeno, jen 14 % prodaných nových aut v Norsku bylo těch, která mají klasický spalovací motor. Země se pak z nuly na 65 % dopracovala během pouhé dekády (je však třeba říct, že vzhledem k tomu, že Norsko má cca 5,4 milionu obyvatel, znamená 64 % řidičů přibližně půl milionu lidí), což může být pro jiné země nepochybně pozitivním příkladem. „Norsko je zemí s největší otevřeností směrem k elektromobilům, s největším pochopením toho, co znamená řídit elektromobil, a nejpříznivější zemí, která jednoduše má alternativu,“ uvedl pro tiskovou agenturu Reuters Thomas Ingenlath, generální ředitel přidružené společnosti Volvo Polestar. Jak se něco takového ale Norsku podařilo? Že by Norové byli tolik zodpovědní, báli se klimatické změny a mysleli na životní prostředí? Možná ani ne.

Ačkoliv zájmu o elektrovozy v Norsku samozřejmě výrazně pomohla emisní omezení cílící na výrobce automobilů v mezinárodním měřítku, dle některých názorů je klíčový právě tamní speciální model zdaňování vozidel, jež znečišťují ovzduší. Totiž: aby bylo možné provést komplexní elektrifikaci vozidel, která se po silnicích prohánějí, normálně by bylo možné říci, že je třeba hlavně čas – ostatně, lidé si běžně (vlastně většinou) kupují již auta ojetá a trh se tak de facto řídí nákupními rozhodnutími těch, kteří si pořizují vozidla přímo v salonech. A toho si byla/je norská vláda vědoma – a výrazně tak zdaňuje prodej nových aut se spalovacími motory, zatímco na vozidla elektrická se daň nevztahuje vůbec. Elektromobily, které jsou jinak samozřejmě mnohem dražší vzhledem k výrobním nákladům, jsou tak díky tomu konkurenceschopné. Norský parlament zároveň rozhodl, že veškerý prodej aut a dodávek musí být do roku 2025 bezemisní. Není tedy divu, že se ozývají hlasy volající po tom, aby „norský model“ byl zaveden i v dalších zemích, byť třeba i v méně „radikální podobě“, kdy by byla zdaňována alespoň ta vozidla, která ovzduší znečišťují nejvíce. Získané finance by pak bylo možné využít na dotování podpory elektromobility.

Je však třeba vidět i všechny další aspekty související s norskou praxí – daňové úlevy zaměřené na podporu prodeje vozů na alternativní pohon sice pomáhají snižovat emise skleníkových plynů, ale pro zemi jen v loňském roce znamenaly ušlý příjem ve výši 30 miliard norských korun. Vládnoucí středolevá koalice tak plánuje od roku 2023 postupně začít zdaňovat alespoň nejdražší elektrovozy, již letos by pak měly začít růst daně na benzin, naftu a vozidla hybridní.

<Path> „Vezmeš si mě?“ aneb zásnubní tradice: Ve kterém koutě světa se plní úkoly jako v pohádkách a kde se namísto prstenu nabízí zlato?Zdroj: theheartbandits.com, sbs.com.au, scotsman.com, harsanik.com, claddaghdesign.com, frenchbedroomcompany.co.uk, culturalindia.net, bangkokcondofinder.com

Cesta správným směrem?

I když je ale Norsko všeobecně prezentováno jako jeden z lídrů v elektromobilitě, pravdou je, že v některých zemích se daří zájem o elektrovozy zvyšovat ještě rychleji. Zatímco v Norsku tak zvýšení tržního podílu elektrovozů ze 2 na 10 % trvalo dva a půl roku, Velká Británie totéž zvládla za rok a půl, Německo pak dokonce za rok. Asi bychom se mohli inspirovat. Jen je otázkou, nakolik by zrovna českou společností rezonovala jakákoliv „donucovací metoda“ vedoucí k prosazení elektromobility a omezení trhu s vozy s motory spalovacími. Nemluvě o tom, že právě v prosazování elektrovozidel je stále ještě celá řada neznámých. Co s nimi, když přestanou jezdit a když nová baterie stojí více než nové auto? I na to mají na severu odpověď. Fin Tuomas Katainen tak svou osm let starou elektrickou Teslu S prostě vyhodil do povětří za užití 30 kg dynamitu. Kolik emisí u toho vzniklo, však známo není… (celou akci zachycuje skutečně působivé video, na které se můžete podívat níže).

 

Zdroj: news.un.org, gov.uk, reuters.com, electrify.hesotec.de, elbil.no, time.com, people.com, youtube.com

Populární
články

Podle učitelky žákovské kolektivy odlišnosti zvládají zpracovat
LIDÉ

„Místo výuky dětí o homosexualitě a trans lidech je učme o sexu,“ vyzývá učitelka a přidává i překvapivé zkušenosti s trans žáky

Autor: Mirka Dobešová
Vyčerpání, neschopnost čehokoliv, kompletní závislost na pomoci druhých, i tak mohou vypadat projevy long covidu
LIDÉ

„Vyčerpá mě mluvení i cesta na toaletu. Byl jsem akční chlap, teď potřebuju péči jako malé dítě,“ popisuje Jan. A doufá v zázrak

Autor: Mirka Dobešová
Štěpán Ježek alias DJ Tokátko a Matyáš Sichrovský – duo, které se posledních několik měsíců snaží dát Radosti FX novou tvář
KULTURA

„Aby k nám lidi chodili jen proto, že jde o Radost, to je musíme zase naučit. Tentokrát chceme jít spíše komunitní cestou,“ shodují se majitel hudebního klubu Radost FX Matyáš Sichrovský a produkční Štěpán Ježek

Autor: Michal Černý
Ikonické boty, které se pro mnohé staly životním stylem
STYL

Měsíc hrdosti je vždy bohatý na nové kolekce, ani výrobce ikonických tenisek letos nezahálel

Autor: Michal Černý
Suvenýry si na dovolené raději kupte...
SUMMER VIBES

Bačkory, župan, fén či ručníky – co si lze při odjezdu z dovolené vzít z hotelového pokoje a co je už přes čáru?

Autor: Mirka Dobešová
Příprava koktejlu Geranium
TRENDY

„Opičí bar“ v centru Prahy slibuje nejen skvělý gin, ale i koktejly, které osloví každého – včetně abstinentů a veganů

Autor: Mirka Dobešová
Batoh z řady Thule Subterra 2 je stylový a praktický
LUXURY TRAVEL

Nejlepší parťáci na cesty? Jeden je malý, skladný a má čtyři kolečka a druhý se vám „usadí“ na zádech, aniž byste si všimli

Autor: Mirka Dobešová
V rámci festivalu se představí i španělská primabalerína Cristina Aguilera
KULTURA

Co má společného Morava s iberoamerickou kulturou? Víc, než byste mysleli. Dokazuje to již 21. ročník festivalu Ibérica!

Autor: Redakce
"Islám pro Evropu není nebezpečený, jeho stoupenci zde volí pro-demokratické strany," tvrdí Šoth
AKTUALITY

„Muslimové žijící v Evropě mohou mít problém s LGBT+ lidmi, přesto ve většině volí sociálně demokratické strany prosazující rovnost mezi všemi občany,“ tvrdí evropský gay diplomat

Autor: Jakub Starý
Jaký je rozdíl mezi gayem, buzerantem a buznou? Někteří v tom mají zcela „jasno“
OČIMA HETERÁKA

„Jsou gayové, buzny a buzeranti. A ty buzny, to jsou ti v plavkách,“ vysvětluje gay influencer Martin Hranáč

Autor: Michal Černý

E-Shop