Zelená politika je již pasé, štafetu v zájmu o udržitelnost přebírají „azuroví zákazníci“. Jaké jsou jejich priority?
Straight friendly
Zdroj: iStock

Zelená politika je již pasé, štafetu v zájmu o udržitelnost přebírají „azuroví zákazníci“. Jaké jsou jejich priority?

To, že udržitelnost, ekologie a obecně zodpovědný přístup k přírodě a zdrojům jsou témata, která oslovují čím dál více lidí, asi není nutné zdůrazňovat. Ruku v ruce s tím pak vznikají také nové trendy, které tyto „zákaznické preference“ zohledňují. A přesně tak vznikl i nejnovější koncept tzv. „azurového zákazníka“. Kdo to je a jaké životní priority má?
Mirka Dobešová Mirka Dobešová Autor
3. 2. 2022

I když názor na udržitelnost a obecně na postupy, které k ní přispívají, se samozřejmě různí – stejně jako se proměňuje ochota lidí chovat se pro-ekologicky – rozličné průzkumy naznačují, že změna sice nenastane ze dne na den, ale minimálně jsme již na správné cestě. Ostatně, dle jedné z mnoha studií považuje více než polovina (59 %) nakupujících za svou prioritu žít ekologičtěji, přičemž čtyři z deseti lidí se nyní zajímají o udržitelnost více než před pandemií. Ačkoliv to však znamená, že na straně spotřebitelů již mnozí začínají smýšlet trošku jinak, stejně se jedná jen o „půlku příběhu“ – svou část odpovědnosti za životní prostředí totiž mají i obchodníci.

<Path> Zachraňte Zemi – přidejte se k ekosexuálům! Jejich „myšlenky“ uvádí do praxe i sám Miloš Zeman!Zdroj:

Dnešní zákazníci tak v podstatě očekávají (dle materiálů Retail Industry Leaders Association až v 93 % případů!), že značky, jejichž produkty užívají, berou v potaz místní společenské a environmentální problémy. Za to jsou dokonce i ochotni více připlatit – a tak jsou různé udržitelné produkty, a to včetně rozličných veganských alternativ masa, ale i výrobků pro osobní péči apod., na vzestupu. Klíčem pro každou společnost, jež chce na tomto novém a více etickém trhu uspět, jsou tak inovace a zbrusu nový přístup ke spotřebě jako takové. A pokud platí staré známé pořekadlo: „náš zákazník, náš pán“, tím prvním „pánem“, jehož priority a potřeby je aktuálně třeba vzít v potaz, jsou tzv. azuroví zákazníci.

Zapomeňte na zelenou

Obrázky mořských živočichů zamotaných do igelitových tašek, ale také snímky hromad plastového opadu na pobřežích – to jsou materiály, které se v médiích objevují stále častěji. Není divu – vždyť z odpadu v moři vznikl již dokonce i ostrov! Ovšem nejen oceány (a živočichové v nich) dnes kvůli aktivitám člověka trpí jako nikdy dříve. Lidstvo zvládá ničit i pralesy a lesní porost. Není tedy divu, že právě tento rozsáhlý ekologický zájem je i tím, nač se zaměřují právě azuroví zákazníci (název pak vznikl právě z toho, že oceán je modrý a lesy zelené – výsledkem kombinace těchto barev je tedy azurová) a co čím dál více ovlivňuje jejich nákupní rozhodnutí. „Dnešní spotřebitel již uvažuje o všech aspektech svého života – od toho, kolik uhlíku vyprodukuje při cestování, až po to, zda bankovní instituce investují jeho peníze eticky,“ shrnuje pak odborný britský portál The Grocer s tím, že v podstatě není nijak překvapivé, že zákazníci aktivně vyhledávají značky šetrné k životnímu prostředí a pečlivě analyzují ekologické vlastnosti produktů, které kupují.

Pozor na greenwashing

Pokud tedy donedávna mediálním prostorem kolovaly fráze o „zelené politice“ a rozličných „zelených řešeních“, dnes je třeba tento jednostranný přístup přehodnotit. Jen a pouze ochrana přírody (ať už jsou zohledněny nejen lesy, ale i oceány ad.) totiž rozhodně není tím, nač je třeba se soustředit – právě udržitelnost ve všech svých perspektivách by naopak měla být metou, k jejímuž dosažení má smysl směřovat.

<Path> Pivo je skvělé nejen k pití. To, které lidé kvůli koronaviru nevypili, nyní slouží k ekologické výrobě elektřinyZdroj:

Je ale možná docela překvapivé, že „udržitelnost“ rozhodně není nijak novým konceptem, jen se změnil jeho význam. Zatímco do 80. let minulého století termín „udržitelnost“ užívali obchodní lídři pro označení schopnosti firmy neustále zvyšovat své příjmy, v roce 1987 jeho význam redefinovala ve zprávě OSN norská premiérka, a to jako „uspokojování potřeb současnosti, aniž by byla ohrožena schopnost budoucích generací uspokojovat své vlastní potřeby.“ Od této doby, kdy začalo být o udržitelnosti pojednáváno ve smyslu, v jakém ji vnímáme dnes, ale došlo i k tomu, že je možné říci: „není udržitelnost jako udržitelnost“. Zatímco totiž někteří k této problematice přistupují skutečně zodpovědně, jiní se chovají udržitelně vlastně jen tak naoko. Pro tuto praxi se zejména v poslední době vžilo označení „greenwashing“ (volně přeloženo „zelené vymývání“), jež odkazuje k tomu, že se (především firma/společnost) usilovně snaží o udržitelnosti komunikovat, reálně se o ni však vlastně nezasazuje.

To, že někdo více mluví, než by konal, ale dnešní zákazníci, a zejména ti azuroví, již dokážou spolehlivě odhalit – je tedy v zájmu všech podnikatelských subjektů, aby byly ve svém eko-úsilí transparentní a dostatečně aktivní. A pokud zájem a pozornost spotřebitelů o udržitelná řešení přetrvá i do budoucna, snad jsou před námi ty známé „světlé“ (azurové) zítřky…

Zdroj: acosta.com, foodbusinessnews.net, forbes.com, progressivegrocer.com, springwise.com, nationalgeographic.org, thegrocer.co.uk, ewellix.com, sustainablejungle.com

Populární
články

Je-li čištění intenzivní, může pastu i nahradit
TĚLO & MYSL

Je zubní pasta pro zdraví chrupu nezbytná? Podle odborníků ne – a vznikla jen kvůli zisku výrobců. Zdravé zuby lze zajistit i jinak

Autor: Mirka Dobešová
Dokážete bez opory vstát?
TĚLO & MYSL

Zvednete se ze země bez pomoci rukou? Udržíte rovnováhu? Otestujte svou kondici a zjistěte, zda stárnete zdravě

Autor: Redakce
Vzhledem k tomu, že výstup na horu i pohyb v jejím okolí je je zakázán, moc fotek odtamtud neexistuje
CESTOVÁNÍ

Poznejte Gangkhar Puensum, nejvyšší nezdolanou horu na světě, na kterou již 30 let platí zákaz vstupu

Autor: Michal Černý
Sprcha ráno, nebo večer? To je otázka...
TĚLO & MYSL

Sprcha ráno, nebo večer? Odborníci bádali nad tím, co je správně. Jejich zjištění asi nikoho moc nepotěší

Autor: Mirka Dobešová
Emerald Kaia se vydá na první plavbu v dubnu 2026
LUXURY TRAVEL

Nahlédněte za oponu luxusního cestování. Jak probíhá plavba jednou z nejexkluzivnějších jachet současnosti?

Autor: Redakce
Krása Dolomit láká na idylickou glamsport dovolenou
LUXURY TRAVEL

Nový trend „glamsport“ láká na spojení aktivní dovolené s luxusem. Vyzkoušet jej můžete třeba s kolem v italských Dolomitech

Autor: Redakce
V rámci festivalu se představí i španělská primabalerína Cristina Aguilera
KULTURA

Co má společného Morava s iberoamerickou kulturou? Víc, než byste mysleli. Dokazuje to již 21. ročník festivalu Ibérica!

Autor: Redakce
Součástí vzrušení může být i dominantní postavení muže, kderý kompliment „uděluje“
HOT!

„Miliony žen“ mají v posteli úchylku, o které většina mužů ani netuší. Provazy ani důtky k tomu přitom nejsou potřeba

Autor: Martin Lyko
Kariéra sexu a peněz vypadá možná lákavě, může být ale pěkně temná
HOT!

5 bývalých pornoherců se svěřilo, jak skutečně probíhá práce před kamerou

Autor: Martin Lyko
Nebinarita představuje výzvu jak pro jednotlivce, kteří se s ní identifikují, tak pro zdravotnický systém, který musí najít způsoby, jak jim poskytovat vhodnou péči.
AKTUALITY

„Na nebinaritu nevěřím a vlastně jí ani nerozumím,“ říká přední česká sexuoložka, která se specializuje na trans pacienty

Autor: Michal Černý

E-Shop