Kidcore není jen bláznivý módní trend, který dospělé vrací do dětství, ale i životní styl, jenž nabízí bezstarostnost v těžké době

Během pandemie se událo mnohé, a to i ve světě módy. Klasický business styl byl nahrazen teplákovkami a módou, pro niž byla hlavním kritériem výběru pohodlnost. A zatímco tepláky si oblíbili muži i ženy stejnou měrou, zejména v pánské módě je nyní na vzestupu další poměrně „ulítlá“ novinka, tedy styl označovaný jako kidcore. Ano, to je styl, jehož prostřednictvím se lidé vrací zpět do časů svého mládí…

Kidcore, jakkoliv to zní bizarně, v sobě vlastně také zrcadlí pandemický (teplákový) čas – ostatně teenageři, k nimž tento módní styl odkazuje, také běžně nenosí košile s límečkem, kravaty a nažehlené kalhoty. Kidcore se tedy stal hitem již v roce uplynulém – britská společnost Lyst, jež sleduje chování více jako 150 milionů online nakupujících, tak označila kidcore za jeden z hlavních trendů roku 2021. „Spousta lidí v tu dobu hledala především pohodlí a něco, co je jim známé,“ vysvětlil pak Pierre Lavenir, specialita Lyst. Ovšem nárůst popularity kidcore dokládají i jiné zdroje mapující zájem o určité prodejní položky, jež je jako součást kidcore možné označit. Ačkoliv totiž první zmínky o kidcore existují už v roce 2015 a pojí se specificky k mileniálům, až nyní se tomuto módnímu stylu (a to díky generaci Z, jež je svou láskou k nostalgii známá) dostává náležité pozornosti. Jaký význam ale kidcore má a jak v praxi vypadá?

Dělat chyby je poučné a motivující. Nebojte se ani náležitě politovat – vědci zaručují, že mozek vám zabrání udělat tutéž chybu znovu31. 10. 2022

Když nejde jen o módu

Móda je oborem velmi proměnlivým, který prakticky nikdy nepřestane překvapovat. Zatímco některé trendy se objevují jako blesk z čistého nebe, jiné jsou naopak inspirovány tím, co má již své časy na výsluní dávno za sebou. A kidcore je příkladem, kdy se móda vrací zpět do minulosti a opětovně vyvolává radost z dětství. Podle zprávy společnosti Trend Hunter je pak kidcore zajímavým kulturním posunem pramenícím z věkové regrese. A důvodem je prý reakce na hypersexualizaci světa módy a také přijetí kultury mládeže ze strany starších generací – díky tomu se pak konkrétně mileniálové více zaměřují na pohodlí, funkčnost a také jednoduchý design. I když ale estetika samozřejmě v tomto případě sehrává důležitou roli, kidcore není jen o ní. Nostalgie po mládí v sobě odráží i touhu po časech, kdy bylo vše jednodušší a lidé si užívali období zcela bezstarostné.

Kidcore tedy klade důraz na lehkost, a to nejen tu fyzickou, ale i psychickou, a je vlastně způsobem, jak obrazně řečeno obejmout své vnitřní dítě skrze oblečení (ale vlastně i životní styl). Ostatně – pokud byste kidcore chtěli nejen nosit, ale i žít, v praktické rovině to znamená, že se naladíte na optimismus a dětskou neohroženost. Vrátíte se také do časů před tím, než sociální sítě ovládly svět.  

Jak kidcore vypadá?

Stačí si vzpomenout, jak oblékaní jsme chodili v časech dospívání – z kidcore tak doslova sálá barevná estetika dětství, která do světa módy pronikla v devadesátých letech a na počátku nového tisíciletí. Co tehdy letělo? Vzorované šortky a overaly, zábavné barevné vzory a motivy, hravé obrázky. A samozřejmě si téměř každý užíval kousky s vyobrazenými oblíbenými postavičkami z animovaných filmů apod.

Není tedy nijak překvapivé, že ti, co se rozhodnou s kidcore pracovat, si pořizují oblečení s nostalgickými vzory, trička s kreslenými postavami (třeba s Pokémony, postavami z Disneyovek, ale i se Sponge Bobem ad.), ale také kousky, které odkazují ještě o nějakou tu dekádu dál – tedy k časům tzv. květinových dětí. A ačkoliv kidcore je nejčastěji spojován s generací Z (není divu, právě její příslušníci/e mají k dětství tak nějak nejblíže), rozhodně to neznamená, že by tento styl byl lidem starším zapovězen. Kidcore totiž příznačně nezapomíná ani na inkluzivitu, takže na výběr má opravdu v podstatě každý.

Kidcore jako regulérní móda

Dokonce se zdá, že vlna zájmu o tento módní styl je natolik inspirativní, že jej ve svém fashion brandu  zohledňuje i Kanye West, ten ostatně nedávno prohlásil, že se chce co nejvíce oblékat jako dítě. I když se zrovna v jeho řadě oděvů neobjevují příliš jasné barvy, na které si většina těch, co na dětství s chutí vzpomínají, potrpí, rozhodně jí neschází uvolněná estetika devadesátek, pro niž je příznačné pohodlí za každých okolností. Barevnou, hravou a dětskou estetiku si pak vypůjčily i jiné módní značky – např. BLVUCCI, která na trh uvedla řadu CozyKids plnou pastelových větrovek, triček a tepláků.

Jak ušetřit, a přitom ohromit aneb první rande „pro chudý“. Inspirujte se třemi tipy na skvělou schůzku, která nestojí ani haléř!26. 10. 2022

I když móda je nezřídka pojímána jako byznys, v případě kidcore tak nějak platí, že z tohoto stylu se stal i únik před stávajícím děním – a tak vlastně není divu, že obloukem se z něj opět stává byznys a řada společností se svým zákazníkům snaží nabídnout kousky mimořádně barevné a z hlediska estetického i chaotické. Kidcore je prý dokonce možné považovat i za módní prohlášení, které na jedné straně sice poutá pozornost, na straně druhé ale všechny své nositele vrací do nevinnější doby, kdy nikdo z nich nebyl vystresován světovými událostmi a ani tlaky vlastního každodenního života. A tak – i když kidcore je nejvíce spojován s generací Z – je vlastně možné říci, že nějaké to tričko s Mickey Mousem bychom si měli pořídit všichni…

Zdroj: aesthetics.fandom.com, wsj.com, voxburner.com, trendhunter.com, screenshot-media.com, adultist.org, nylon.com, papermagcom,, blvucci.com, nytimes.com