
„Chci si jen popovídat, ale vyskočí na mě reklama.“ Grindr frustruje queer komunitu. Uživatelé se cítí jako rukojmí aplikace, kterou kdysi milovali
Filip, 25letý grafik z Prahy, je jedním z mnoha uživatelů, kteří se cítí být „uvězněni“ v aplikaci, kterou milují i nenávidí zároveň. „Každý den se přihlásím s nadějí, že potkám někoho zajímavého, ale místo toho mě přivítá reklama na mobilní hru nebo doplněk stravy," říká Filip a vzpomíná na dobu, kdy Grindr byl jednoduchý a efektivní nástroj pro seznamování. Dnes je však jeho zkušenost narušována neustálými reklamami, které se objevují i během psaní zpráv.
„Je to frustrující. Chci si jen popovídat, ale místo toho musím čekat, až skončí reklama, případně aplikaci zavřít a znova otevřít,“ dodává.
Podle zprávy serveru Queerty uživatelé Grindru čelí nárůstu vyskakovacích reklam a omezení funkcí, které byly dříve zdarma, jako jsou „taps“ nebo možnost vidět, kdo si prohlížel jejich profil. Tato omezení jsou nyní dostupná pouze pro platící uživatele, což vyvolává vlnu nevole.
Na Redditu se objevují stížnosti uživatelů, kteří popisují, jak reklamy narušují jejich zkušenost s aplikací. Jeden z uživatelů uvedl: „Nemůžu ani napsat zprávu, aniž by se objevila reklama. Aplikace je téměř nepoužitelná.“
Konec Grindru?
V reakci na tyto problémy se někteří uživatelé obracejí k alternativním aplikacím, jako jsou Scruff nebo Sniffies, které zatím nenabízejí tak agresivní reklamní model.
Filip zvažuje přechod na jinou aplikaci, ale přiznává, že Grindr má stále největší uživatelskou základnu. „Je to jako být ve vztahu, který vás už netěší, ale bojíte se odejít, protože nevíte, co vás čeká jinde,“ uzavírá Filip.
S více než 14,5 miliony aktivních uživatelů měsíčně a přítomností ve 190 zemích a teritoriích si Grindr upevnil svou pozici jako největší queer seznamovací aplikace na světě. Mnozí uživatelé ho vnímají jako základní nástroj každodenní queer existence, a to zejména v regionech, kde je LGBTQ+ komunita stále marginalizována. Skrze iniciativu Grindr for Equality se aplikace od roku 2015 angažuje také v oblasti lidských práv, zdraví a bezpečnosti ve spolupráci s lokálními organizacemi po celém světě.
Když to chceš teď, tak to chceš teď
Grindr nedávno rozšířil svou nabídku o novou funkci s názvem Right Now, která přináší revoluční způsob, jak se okamžitě spojit s lidmi, kteří právě teď hledají to samé. Tato funkce, oddělená od hlavního feedu, umožňuje uživatelům zveřejňovat krátké zprávy nebo fotky na dobu jedné hodiny a jasně tak dát najevo, co aktuálně hledají – ať už jde o rychlé rande, kávu nebo něco intimnějšího. Jak říká produktový ředitel Grindru AJ Balance: „Right Now umožňuje našim uživatelům najít přesně to, co chtějí, kdy to chtějí – bez dohadů.“ Funkce byla původně testována v Austrálii a Washingtonu, a díky pozitivní odezvě došlo k jejímu celosvětovému spuštění dříve, než se plánovalo.
Right Now je dostupná všem uživatelům na iOS i Androidu a přístupná přímo z hlavní obrazovky nebo přes profil. Každý uživatel dostane několik bezplatných relací týdně, další jsou dostupné formou placeného rozšíření. Funkce reaguje na dlouhodobou poptávku komunity po rychlé, záměrové komunikaci bez zbytečného zdržování – jednoduše řečeno: když to chceš, chceš to teď.
Zda se aplikace rozhodne naslouchat své komunitě a najít rovnováhu mezi ziskem a uživatelskou zkušeností, ukáže čas. Do té doby budou uživatelé jako Filip pokračovat v hledání lásky a spojení v digitálním světě plném reklamních překážek.