
„Děláte si srandu?!“ Umělci vytýkají generaci Z, že je mizerné publikum. Bude nutné zakázat mobily na koncertech?
Místo pohybu nehybný dav „kameramanů“
Kaytranada je známý svým jedinečným, hravým stylem elektronického R&B a tento dvouhodinový koncert sliboval, že na konci budou po zdech Ally Pally stékat kapky potu. Když ten okamžik přišel, během Kaytranadova kultovního remixu písně „Be Your Girl“ od Teedry Moses z roku 2013, pyrotechnika a konfety explodovaly nad převážně nehybným davem, z něhož 90 % mělo telefony namířené na pódium a zůstávalo zcela bez hnutí (pravděpodobně aby si nezkazili záběr).
Turné, které podporuje Kaytranadovo album Timeless z roku 2024, už měsíce boduje na TikToku. Jeho přitažlivost pro majitele mobilních kamer neunikla ani samotnému DJovi, který se o této věci zmínil poté, co si fanoušci minulý víkend stěžovali na nehybnost publika během jeho londýnských koncertů. „Myslím, že jsme se dostali do doby, kdy se každý snaží zachytit okamžik pro své sociální sítě,“ napsal na platformu X. „Vyjadřují tím své uznání místo toho, aby tančili a užívali si koncerty jako dřív. Z mého pohledu to vypadá šíleně divně – vnímám sice jejich uznání, ale musíme se vrátit tam, kde jsme byli. Když už máte vytažený telefon, aspoň hýbejte boky!“
Jsou na vině drahé vstupenky?
I další umělci v poslední době vyjadřují, jak frustrovaní jsou z publika – když publikum postrádalo nadšení při jejím hitu I Love It, Charli XCX se na svém koncertě v Los Angeles zeptala: „Děláte si srandu?“ Podobná kritika zazněla i na letošní Coachelle, během níž se na Redditu objevil populární příspěvek: „Dívám se na Missy Elliott na Coachelle a publikum vykazuje nulové nadšení. Je to tím, že ji neznají a čekají na Lady Gaga? Je to americký styl? Protože Britové na Glastonbury tančí jako o život.“
Jde o poměrně běžnou stížnost na publikum Coachelly, ale co když už ani Britové netančí jako o život? Mladí už to zřejmě nedělají. Tohoto trendu si všiml i Nick Dann, londýnský organizátor akcí, který ročně pořádá a navštěvuje nespočet eventů. S jedním okem neustále na davu si Dann všímá, že telefony jsou dnes jedním z hlavních důvodů mrtvé atmosféry. „Je to zajímavé, protože mi přijde hezké, že si lidé chtějí uchovat vzpomínku na důležitý moment, a vzhledem k vysokým cenám vstupenek – kvůli rostoucím honorářům umělců – chápu, proč to chtějí mít zdokumentované,“ říká. Jen si vzpomeňme na donekonečna dokumentované turné Eras Taylor Swift, kde byli fanoušci kritizováni za to, že si natáčeli celé části koncertu, aby vytěžili maximum ze vstupenky za 206 liber (průměrná cena dle Barclays).
„Ale věřím, že to je na škodu samotným návštěvníkům, protože když se soustředí na pořizování obsahu a spojení s online přáteli, pravděpodobně přicházejí o možnost propojit se s lidmi kolem sebe a užít si hudbu a produkci v daném okamžiku,“ říká Dann.
Střízlivost odvázanému publiku nepřeje
Kromě používání mobilů může nedostatek tance na koncertech vysvětlovat i rostoucí obliba střízlivosti u generace Z. Podle výzkumu, který v roce 2021 provedla charitativní organizace Drinkaware, bylo u mladých dospělých nejpravděpodobnější (28 %), že nebudou pít alkohol, zatímco u starších dospělých bylo nejméně pravděpodobné, že alkohol nepijí (15 %). Forbes loni uvedl, že 13 % britských příslušníků generace Z s alkoholem skoncovalo úplně.
Pokud jde o užívání drog, oficiální údaje ONS z roku 2024 ukazují pokles užívání tzv. drog třídy A (patří sem např. kokain, heroin, extáze nebo crack) mezi mladými lidmi (16–24 let) od roku 2018. Před sedmi lety uvedlo 8,7 % mladých, že v uplynulém roce užili drogy třídy A, zatímco v roce 2024 to bylo 5,5 %. Procento mladých, kteří se považují za časté uživatele drog (více než jednou měsíčně), je také nižší – v roce 2024 to bylo 2,5 % oproti 4,7 % v roce 2023.
Ve skutečnosti se mladí lidé v užívání drog nikdy tolik nepřiblížili starším (25 až 59 let) jako dnes. Grafy, které dříve ukazovaly propast mezi nejmladšími a nejstaršími skupinami, dnes připomínají spíš skromnou říčku.
Zakázat smartphony na akcích? Generace Z je proti
Celkově je dnes méně pravděpodobné, že v davu uvidíte mladého člověka, jak se odvazuje, vlní nebo vyznává lásku kamarádům. Ale generaci Z přesto uvidíte: podle dat YouGov z roku 2022 jsou nejčastějšími návštěvníky koncertů ve Spojeném království lidé ve věku 18–24 let, což znamená, že se nejspíš budete mačkat v davu právě s někým z generace Z (v závislosti na vkusu a preferencích). A samozřejmě neříkáme, že na koncertě můžete tančit a bavit se jen opilí nebo pod vlivem drog, ale kde je generace Z, tam jsou i telefony. V průzkumu YouGov z roku 2022 s názvem „Podporovali byste zákaz používání mobilů k natáčení na koncertech, nebo byste byli proti?“ se generace Z ze všech nejvýrazněji stavila jasně proti zákazu. Opilí nebo střízliví, potřeba dokumentovat koncerty zřejmě nevede k divoké, bezstarostné atmosféře. Když na vás může kdykoli někdo namířit mobil jako pistoli, těžko se budete odvazovat, že?
Berlínský Berghain může jít příkladem
Ale když si i umělci jako Kaytranada, který věkově jen trochu přesahuje hranici generace Z, začínají stěžovat na své vlastní publikum, jak dlouho může taková vlažná koncertní atmosféra ještě trvat? Bad Bunny nechvalně proslul tím, že v roce 2025 pro předprodej vstupenek na své rezidenční koncerty v Portoriku zavedl krátký kvíz, aby odradil falešné fanoušky a překupníky. Producent elektronické hudby Lane 8 zase letos v únoru oznámil zákaz natáčení a focení na svých koncertech, aby podpořil větší „lidské propojení“.
Možná, že tudy vede cesta. Stále více britských klubů přebírá metodu Berghainu a žádá návštěvníky, aby si přelepili kamery na mobilech samolepkami, což zlepšuje zážitek z klubu a zvyšuje soukromí na tanečním parketu. Vzhledem k tomu, že oddělit generaci Z od jejich mobilů by bylo téměř nemožné a pro kluby by šlo o logistickou noční můru, přelepování kamer se může stát budoucností dobrých koncertních zážitků po roce 2020. Do té doby si užijte velké momenty s cizím mobilem v zorném poli. Moc na výběr nemáte.
© The Standard Ltd