6 z 10 mladých můžu ovlivňují „influenceři maskulinity“, varuje nová studie
Straight friendly
Zdroj: Adobe Stock

6 z 10 mladých můžu ovlivňují „influenceři maskulinity“, varuje nová studie

Nová studie charitativní organizace Movember, která se zaměřuje na duševní zdraví mužů, zjistila, že 61 % mužů ve Velké Británii pravidelně sleduje influencery maskulinity, což potvrzuje rostoucí obavy z vlivu osobností, jako je Andrew Tate.
Veronika Košťálková Autor
26. 4. 2025

Z okraje do mainstreamu

Do studie, kterou vedl Movember ve spolupráci se strategickým studiem The Good Side, se zapojilo více než 3 000 mladých mužů ve věku 16 až 25 let ze Spojených států, Velké Británie a Austrálie. Její zjištění potvrzují, že manosféra – oblast internetu, která učí muže misogynii a odmítá feminismus – „se přesunula z okraje společnosti do mainstreamu“, uvedl mluvčí.

Manosféra se stala v poslední době žhavým tématem i díky úspěchu, jaká Netflix slaví se seriálem Adolescence, který sleduje fiktivní příběh chlapce, jenž je dohnán k vraždě spolužačky, částečně kvůli škodlivým online lekcím maskulinity. Seriál jmenuje influencery, jako je Andrew Tate, coby klíčové postavy manosféry.

Ačkoliv tento obsah rezonuje napříč různými příjmovými skupinami, věkovými kategoriemi (16-25 let) a nehledě na etnický původ, výzkumníci uvedli, že je nejúčinnější u jedné skupiny mužů: a nejsou to mladíci z dělnické třídy ze severní Anglie, jak je zobrazeno v seriálu Adolescence.

Tipy redakce

Koho svádí Andrew Tate?

To přilévá olej do ohně nedávné debaty, kterou v deníku The Times odstartoval hudebník Sam Fender, když tvrdil, že jsou mladíci z dělnické třídy sváděni lidmi jako Andrew Tate kvůli třídním rozdílům. „To je velká část důvodu, proč jsou mladí kluci sváděni demagogy a psychopaty jako Andrew Tate,“ řekl The Times.

„Jsou neustále zostuzováni a tlačeni do pocitu, že oni jsou ten problém. Je to ten narativ, který se vypráví bílým klukům z bezvýznamných měst. Někdo káže dítěti z hornického města v Durhamu, které nemá vůbec nic, že je privilegované? Načež mu Tate řekne, že má nějakou hodnotu? To je svůdné.“

Ukazuje se ale, že to nejsou kluci z bezvýznamných měst. Podle studie jsou tito influenceři maskulinity nejpopulárnější mezi bílými, staršími, plně zaměstnanými, vysokoškolsky vzdělanými mladými muži z domácností s vysokými příjmy.

<Path> Pro více než třetinu mladých LGBT lidí jsou vánoční svátky utrpením. Hlavní příčinou je nepochopení jejich identity ze strany rodinyZdroj: thetrevorproject.org, gaytimes.com, pmc.ncbi.nlm.nih.gov, belongto.org

Živitelé, co si neřeknou o pomoc

Mladí muži, kteří pravidelně sledují tyto influencery, mají častěji restriktivní názory na maskulinitu a roli mužů. Studie zjistila, že 53 % mladých mužů ve Velké Británii, kteří sledují influencery, věří, že muži by si měli své problémy řešit sami a neměli by žádat o pomoc, a 83 % věří, že muži musí být živitelé, ve srovnání s 62 % těch, kteří influencery nesledují.

Mají také omezenější postoj ženám než ti, kteří influencery nesledují: 70 % mladých mužů sledujících influencery věří, že ženy to mají jednodušší než muži, oproti 45 % nesledujících. Muži sledující influencery také častěji věří, že ženy používají feminismus k tomu, aby muže utlačovaly – s tímto tvrzením souhlasí 67 %, oproti 50 % nesledujících mužů.

Zábavná, nebo seriózní podívaná?

Čím je to tedy přitažlivé? Studie zjistila, že 50 % mladých mužů ve Velké Británii, kteří pravidelně sledují influencery maskulinity, považuje tento obsah za zábavný, 47 % za motivující a 43 % oceňuje, že je influenceři nutí k zamyšlení.

Tito muži se však vždy necítí pobaveně a motivovaně. Mladí muži, kteří sledují influencery, častěji zažívají emoční distres než ti, kteří je nesledují, i když jsou rozdíly malé. Výzkum ukazuje, že 27 % mladých mužů ve Velké Británii, kteří sledují influencery, uvádí, že se v posledních 30 dnech většinu času nebo stále cítili neklidní (oproti 24 % nesledujících), 24 % se cítilo smutně (oproti 20 % nesledujících) a 25 % se cítilo bezcenně (oproti 22 % nesledujících).

„Tento aktuální výzkum identifikuje jak pozitivní, tak negativní dopady, které má na mladé muže online obsah,“ říká Sarah Sternberg, ředitelka Global Reimagining Masculinities Initiative v Movemberu. „Ale je to také o tom, abychom rozpoznali potřeby mladých mužů a naslouchali jim. Říkají nám, že chtějí vedení, inspiraci a skutečné rozhovory o tom, co dnes znamená být mužem. Je naší odpovědností zajistit, aby měli přístup k různorodým pohledům, které podporují – a ne poškozují – jejich duševní a fyzickou pohodu.“

© The Standard Ltd

Zdroj: standard.co.uk, dazeddigital.com, independent.co.uk

Populární
články

E-Shop