
Generace Z výrazně mění pracovní kulturu aneb Rovnocennost, smysluplnost a flexibilita na prvním místě
Řekni, kde ty lidi jsou...
V Česku dnes tvoří generace Z zhruba 20 % populace, což je asi polovina počtu příslušníků starší generace tzv. baby boomerů. Díky tomu si mladí lidé mohou vybírat ze širší nabídky pracovních míst, zatímco firmy musí bojovat o jejich přízeň. Podle průzkumu Talent Shortage 2025 společnosti ManpowerGroup se 66 % českých zaměstnavatelů již třetí rok po sobě potýká s nedostatkem talentů při obsazování pracovních pozic.
„Generace Z, která nastupuje na pracovní trh, do budoucna představuje velmi důležitý zdroj pracovní síly, o který se zaměstnavatelé budou přetahovat. Firmy se budou muset naučit s generací Z pracovat a pochopit, co je v práci motivuje, v jakém prostředí chtějí pracovat a co od zaměstnavatele očekávají,“ říká Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka společnosti ManpowerGroup Česká republika.
Generace Z přináší nové hodnoty a požadavky ovlivněné událostmi, jako byla například nedávná pandemie. Až 88 % mladých zaměstnanců uvádí, že právě tyto zkušenosti formovaly jejich představy o ideálním pracovním prostředí. „Tato generace je samostatná, rychle se učí a preferuje flexibilní pracovní prostředí. Přináší do pracovního prostředí čerstvé pohledy a inovace. Jsou skvělými týmovými hráči, pokud vidí smysl ve své práci. Příklady z praxe ukazují, že firmy, které se přizpůsobily potřebám generace Z, zaznamenaly zvýšenou produktivitu a nové přístupy,“ dodává Rezlerová.
Podle ManpowerGroup index trhu práce Q2 2025 uvedlo 28 % světových zaměstnavatelů, že nábor a zvyšování kvalifikace a rekvalifikace pracovníků generace Z je jejich hlavní prioritou. „Generace Z je pro nás klíčová. Přináší nové nápady a energii, které jsou pro naši firmu neocenitelné. Abychom je přilákali, sázíme na upřímnost, inovace a příběhy, které mají smysl. Chceme vytvořit prostředí, kde se mladí lidé cítí oceněni a mají možnost rozvíjet svůj talent,“ říká Michaela Roško, Group HR Director společnosti Wikov Industry a.s.
Jedním z hlavních trendů generace Z je tzv. conscious unbossing, tedy odmítání tradičních hierarchických struktur. Mladí zaměstnanci chtějí své vedoucí vnímat spíše jako mentory, nikoliv jako „dokonalé“ autority. „Šéfa chtějí vnímat a brát spíše jako mentora, který jim poradí, když budou potřebovat, ale nebude jim nic nařizovat ani je přehnaně kontrolovat. Ukazuje se stále více, že pro mladé je důležité, aby byli vnímáni jako rovnocenní partneři, než aby vykonávali jen to, co se jim řekne,“ vysvětluje Jaroslava Rezlerová.
Více než 75 % respondentů klade při výběru zaměstnavatele důraz na firemní hodnoty a kulturu. „Během pohovorů vnímáme, že generace Z klade velký důraz na možnost kariérního růstu a ESG aktivity. Transparentnost, společenská odpovědnost a udržitelnost jsou pro ně klíčové,“ potvrzuje Gabriela Kahounová, Group People & Culture Director v HOPI HOLDING a.s. Průzkum společnosti Deloitte navíc ukazuje, že 69 % mladých Čechů očekává od firem více aktivit v oblasti udržitelnosti.
Alarmující je fakt, že téměř polovina (47 %) zaměstnanců generace Z plánuje do šesti měsíců opustit současnou pracovní pozici, především kvůli nespokojenosti a stresu. Dále 76 % zaměstnavatelů zlepšuje technologické nástroje, 73 % nabízí flexibilní pracovní dobu, 73 % zvyšuje odměny a 73 % nabízí kariérní rozvoj. „Pro zaměstnavatele je důležité mladým lidem porozumět a najít klíč k jejich potřebám v oblasti pracovních podmínek nebo firemní kultury. Některé firmy již pochopily, že bez zásahů do firemní kultury, nabídky benefitů, jako například práce z domu, nebo investování do lepších technologických nástrojů to nepůjde,“ říká Rezlerová.
„Také v HOPI HOLDING vnímáme potřeby mladé generace, která preferuje práci na dálku, chce profesně růst a cítit se v práci dobře. Proto se snažíme rozvíjet naši e-learningovou platformu, kde zaměstnanci najdou zajímavá školení, letos otevíráme Talent program a důležité je pro nás i roční hodnocení zaměstnanců. Pravidelná zpětná vazba pomáhá nejen zaměstnancům, ale i celé společnosti k neustálému zlepšování,“ přibližuje strategii Gabriela Kahounová.