
Kolik fotek většinou pořídí ženy, než jednu z nich zveřejní online?
Která je ta pravá?
Každý uživatel Instagramu ví, že vybrat tu správnou fotku k uveřejnění je malá odysea. Nestačí jen správné světlo – musíte mít i dokonalý outfit, líčení a... kdo tu fotku vlastně pořizuje? Má vůbec pevnou ruku? A pak katastrofa – kamarádka mrkne zrovna na té jediné fotce, na které vy vypadáte nejlépe. Můžete začít znovu od začátku.
Takové jsou zkrátka nástrahy sociálních sítí v dnešní době. Není tedy divu, že devět z deseti žen pořídí až 50 snímků, než si vybere ten pravý ke sdílení. Tato zjištění přinesl průzkum značky Dove, která se spojila se zpěvačkou Bebe Rexhou, aby upozornila na tlak spojený s pořizováním dokonalých fotek.
A nejde jen o množství pořízených záběrů – více než polovina žen přiznala, že nad rozhodnutím, zda fotku zveřejnit, sdílet nebo smazat, stráví více než 10 minut. Do toho samozřejmě patří i úpravy, jako je retuš pupínků, odstranění nechtěných postav v pozadí nebo efekt červených očí.
Šest z deseti žen nakonec přiznalo, že nezveřejnily fotky ze speciálních momentů jen proto, že se na nich necítily hezky. A každá pátá žena uvedla, že před stisknutím tlačítka „sdílet“ cítila úzkost.
Je to generační problém? Do určité míry ano. Není překvapením, že příslušnice generace Z – tedy ženy ve věku 18 až 24 let – pořizují v průměru 14 fotek, než si vyberou tu pravou. Naproti tomu generace Alfa (děti narozené po roce 2010 – ano, tak rychle rostou!) průměrně pořídí jen sedm snímků. Naznačuje to, že nastupující generace by mohla být otevřenější přirozenějšímu, méně filtrovanému sdílení.
Kampaň značky Dove chce tyto očekávání změnit a motivovat ženy, aby radost z okamžiku sdílely takovou, jaká je, prostřednictvím hashtagu #Sharethefirst (Sdílej tu první).
„Příliš mnoho žen se vyhýbá sdílení zásadních životních okamžiků na sociálních sítích jen proto, že se jim nelíbí, jak na fotce vypadají – ať už jde o promoce, svatby nebo narozeniny. Tento tlak na dokonalost zvyšuje úroveň úzkosti a Dove chce tuto situaci změnit,“ uvedla Marcela Melero, hlavní růstová ředitelka značky Dove, v prohlášení ke kampani.
„Vyzýváme naši komunitu, aby sdílela tu první fotku – tu, která zachycuje radost, ne dokonalost – a ukázala, že skutečná krása nespočívá v bezchybném záběru, ale v přijetí krásy podle vlastních pravidel.“