
70 % diváků si přeje vidět v kině a televizi větší diverzitu. Nová studie boří představy, že jinakost „tlačí“ do médií pouze menšiny
Rozmanitost? Na obrazovce i mezi tvůrci
Společnost Deloitte si pro účely online průzkumu najala nezávislou firmu – a data sesbíraná v říjnu 2023 od více než 3500 amerických spotřebitelů byla následně vážena podle posledního sčítání lidu, aby skutečně poskytla reprezentativní obrázek o americké společnosti.
Ze studie mimo jiné vyplynulo, že LGBTQIA+ respondenti ve srovnání s ostatními spotřebiteli častěji očekávají, že se rozmanitost skutečného světa projeví i na obrazovce (62 % oproti 45 %), vyhledávají pořady a filmy, které vyprávějí příběhy o nedostatečně zastoupených skupinách (53 % oproti 32 %), a zastávají názor, že je důležité, aby za televizními pořady a filmy stály rozmanité tvůrčí týmy (66 % oproti 45 %).
Když jdou sociální sítě příkladem
S trochou nadsázky se dá říct, že by si zábavní průmysl mohl vzít příklad z TikToku nebo Instagramu – plných 55 % příslušníků LGBTQIA+ komunity má dojem, že na sociálních sítích vidí větší rozmanitost než v televizních show a filmech.
Podle Centra Deloitte pro technologie, média a telekomunikace je právě schopnost oslovovat publikum v celé jeho rozmanitosti důležitým faktorem pro budoucí komerční úspěch – a nutno dodat, že inkluzivitě médií a zábavního průmyslu v současnosti věří méně než třetina dotázaných spotřebitelů.
V současném mediálním ekosystému, kde diváci pomalu nevědí, které streamovací platformě věnovat pozornost (a pravidelnou měsíční částku) dříve, firmy ze zábavního průmyslu skutečně potřebují chápat, koho oslovují.
I „průměrnost“ se v čase mění
„Společnosti působící v oblasti médií a zábavy by měly zvážit investice do toho, aby splnily očekávání stále rozmanitější populace, a tím si pomohly k získání podílu na trhu a k udržení si spotřebitele,“ doporučuje na základě dat společnost Deloitte, podle které mileniálové i příslušníci generace Z mění definici průměrného amerického konzumenta.
Příslušníci generace Z a mileniálové vykazují v rámci americké společnosti čím dál větší rozmanitost – a očekává se, že v trendu rostoucí diverzity bude pokračovat nejen generace alfa (narozená mezi lety 2010 a 2024, tedy do všední reality všudypřítomných dotykových obrazovek), ale i kohorty, které budou teprve následovat.
„U mladších generací je nejen vyšší pravděpodobnost rasové a etnické rozmanitosti, ale také vyšší pravděpodobnost, že se dotyční budou identifikovat jako členové komunity LGBTQIA+ nebo budou neurodivergentní (což znamená, že vnímají svět kolem sebe jiným způsobem a mohou mít diagnózu, jako je porucha autistického spektra, ADHD nebo porucha učení),“ připomíná Deloitte, že i sama diverzita na sebe bere velmi rozmanitou podobu – což ostatně patří k lidské přirozenosti.
Soudě podle popsaného trendu mají společnosti, které se nenechají strhnout současným odklonem od tzv. DEI programů a budou se i nadále držet přesvědčení, že diverzita obohacuje celou společnost, mnohem vyšší šanci, že se trefí do vkusu současného publika. A to včetně mladé generace, která patří mezi tzv. early adopters, tedy mezi aktivní spotřebitele, co se nebojí držet prst na tepu doby, zkoušet nové věci a případně je i doporučit ostatním, váhavějším zákazníkům. Ostatně – kde jinde než v kreativní sféře filmové a televizní zábavy bychom měli vítat pestrost, jinakost a rozmanitost?