70 % diváků si přeje vidět v kině a televizi větší diverzitu. Nová studie boří představy, že jinakost „tlačí“ do médií pouze menšiny
LGBT+
Zdroj: Adobe Stock

70 % diváků si přeje vidět v kině a televizi větší diverzitu. Nová studie boří představy, že jinakost „tlačí“ do médií pouze menšiny

Současné americké publikum chce vidět v médiích větší diverzitu – vyplývá to z nezávislého online průzkumu, jehož výsledky minulý týden publikovala společnost Deloitte. Důvod je prostý: profil průměrného konzumenta mediálního obsahu se mění, rozmanitost společnosti roste a lidé přirozeně preferují obsah, který reflektuje okolní svět. Ale pozor, mezi fanoušky pestrého zastoupení různých lidí na obrazovkách a filmových plátnech se neřadí jen LGBT diváci a příslušníci dalších menšin, u kterých by se dalo předpokládat, že se lépe ztotožní se sobě podobnými protagonisty. Solidních 70 % publika – nehledě na věk, rasu, genderovou identitu nebo sexuální orientaci – si dle svých slov užívá, když prostřednictvím filmů a televizních pořadů nahlédne do odlišných kultur. Diverzitu tedy vítá většina – a firmy, které podnikají ve sféře zábavy, by s tím měly počítat i do budoucna.
Veronika Košťálková Autor
25. 3. 2025

Rozmanitost? Na obrazovce i mezi tvůrci

Společnost Deloitte si pro účely online průzkumu najala nezávislou firmu – a data sesbíraná v říjnu 2023 od více než 3500 amerických spotřebitelů byla následně vážena podle posledního sčítání lidu, aby skutečně poskytla reprezentativní obrázek o americké společnosti.

Ze studie mimo jiné vyplynulo, že LGBTQIA+ respondenti ve srovnání s ostatními spotřebiteli častěji očekávají, že se rozmanitost skutečného světa projeví i na obrazovce (62 % oproti 45 %), vyhledávají pořady a filmy, které vyprávějí příběhy o nedostatečně zastoupených skupinách (53 % oproti 32 %), a zastávají názor, že je důležité, aby za televizními pořady a filmy stály rozmanité tvůrčí týmy (66 % oproti 45 %).

Když jdou sociální sítě příkladem

S trochou nadsázky se dá říct, že by si zábavní průmysl mohl vzít příklad z TikToku nebo Instagramu – plných 55 % příslušníků LGBTQIA+ komunity má dojem, že na sociálních sítích vidí větší rozmanitost než v televizních show a filmech.

Tipy redakce

Podle Centra Deloitte pro technologie, média a telekomunikace je právě schopnost oslovovat publikum v celé jeho rozmanitosti důležitým faktorem pro budoucí komerční úspěch – a nutno dodat, že inkluzivitě médií a zábavního průmyslu v současnosti věří méně než třetina dotázaných spotřebitelů.

V současném mediálním ekosystému, kde diváci pomalu nevědí, které streamovací platformě věnovat pozornost (a pravidelnou měsíční částku) dříve, firmy ze zábavního průmyslu skutečně potřebují chápat, koho oslovují.

<Path> „Pestrost a různorodost u nás přichází zcela přirozeně,“ popisuje přístup k diverzitě Jana Hradecká z designové školy IntermezzoZdroj:

I „průměrnost“ se v čase mění

„Společnosti působící v oblasti médií a zábavy by měly zvážit investice do toho, aby splnily očekávání stále rozmanitější populace, a tím si pomohly k získání podílu na trhu a k udržení si spotřebitele,“ doporučuje na základě dat společnost Deloitte, podle které mileniálové i příslušníci generace Z mění definici průměrného amerického konzumenta.

Příslušníci generace Z a mileniálové vykazují v rámci americké společnosti čím dál větší rozmanitost – a očekává se, že v trendu rostoucí diverzity bude pokračovat nejen generace alfa (narozená mezi lety 2010 a 2024, tedy do všední reality všudypřítomných dotykových obrazovek), ale i kohorty, které budou teprve následovat.

„U mladších generací je nejen vyšší pravděpodobnost rasové a etnické rozmanitosti, ale také vyšší pravděpodobnost, že se dotyční budou identifikovat jako členové komunity LGBTQIA+ nebo budou neurodivergentní (což znamená, že vnímají svět kolem sebe jiným způsobem a mohou mít diagnózu, jako je porucha autistického spektra, ADHD nebo porucha učení),“ připomíná Deloitte, že i sama diverzita na sebe bere velmi rozmanitou podobu – což ostatně patří k lidské přirozenosti.

Soudě podle popsaného trendu mají společnosti, které se nenechají strhnout současným odklonem od tzv. DEI programů a budou se i nadále držet přesvědčení, že diverzita obohacuje celou společnost, mnohem vyšší šanci, že se trefí do vkusu současného publika. A to včetně mladé generace, která patří mezi tzv. early adopters, tedy mezi aktivní spotřebitele, co se nebojí držet prst na tepu doby, zkoušet nové věci a případně je i doporučit ostatním, váhavějším zákazníkům. Ostatně – kde jinde než v kreativní sféře filmové a televizní zábavy bychom měli vítat pestrost, jinakost a rozmanitost?

Zdroj: deloitte.com, atypmagazin.cz, heyfomo.cz

Populární
články

Tomio Okamura si ze spontánní brněnské debaty se skupinou mladých lidí s duhovými vlajkami pořídil video na své sociální sítě
AKTUALITY

„Můj bratr je homosexuál,“ vyprávěl LGBT aktivistům Okamura. „Navrhoval jsem rozšíření partnerství, ale média to schválně umlčela“

Autor: Veronika Košťálková
„Nikdy bych nečekal, že se z běžné návštěvy očního rozjede takové kolečko,“ vypráví muž
LIDÉ

„Nikdy bych nečekal, že se z běžné návštěvy očního rozjede takové kolečko,“ vypráví muž. „Tělo se mi mstí. Nenávist se projeví,“ varuje

Autor: Irena Piloušková
Život v kvantovém světě začal stejně jako u tisíců dalších lidí, tedy zvýšeným zájmem o matematiku a fyziku
LUI BALANCE

„To, čím v životě procházíme, jsou lekce. Když je zvládneme, dosáhneme vnitřní harmonie a nekonečné lásky,“ říká kvantový fyzik Jan Rak

Autor: Michal Černý
Buranské a nevkusné? Záleží na úhlu pohledu...
STYL

Z „módního pekla“ na výsluní: (Bílé) ponožky do sandálů prý patří a historie to potvrzuje

Autor: Mirka Dobešová
Andrew Tate a jemu podobní influenceři jsou nejpopulárnější mezi mladými muži s vysokoškolským vzděláním, kteří finančně nijak nestrádají
TRENDY

6 z 10 mladých můžu ovlivňují „influenceři maskulinity“, varuje nová studie

Autor: Veronika Košťálková
Michaela Mrázková odhalila tajemství léčivého úklidu – méně věcí v domácnosti znamená menší chaos. A to jak doma, tak celkově v životě.
LUI BALANCE

„Zkroťte svou přeplněnou šatní skříň! Tento malý krok může podpořit větší životní změnu,“ říká autorka projektu Léčivý úklid

Autor: Bohdana Rambousková
Umělci začínají otevřeně kritizovat, že pod pódiem pravidelně vidí statický „les“ mobilních telefonů
TRENDY

„Děláte si srandu?!“ Umělci vytýkají generaci Z, že je mizerné publikum. Bude nutné zakázat mobily na koncertech?

Autor: Veronika Košťálková
Eva Kadlecová nově vede česko-slovenskou zmrzlinovou divizi The Magnum Ice Cream Company
LIDÉ

Zmrzlinový boj o rovnost: „Zisk z prodeje příchutě Bohemian Raspberry jde do Mercuryho nadace,“ říká šéfka česko-slovenského zmrzlinového byznysu

Autor: Mirka Dobešová
Observatoře na Roque de Los Muchachos
CESTOVÁNÍ

Jak jsme se na La Palmě „prošli“ po Mléčné dráze a zažili blízké setkání třetího druhu aneb Astroturistika v praxi i pro úplné laiky

Autor: Mirka Dobešová
Volvo XC90 okouzlí stejně jako známý most
STYL

S Volvem XC90 přes ikonický most Öresund aneb Severská preciznost v praxi, bezpečí pro každého a malé nahlédnutí „za oponu“

Autor: Mirka Dobešová

E-Shop