
Lze se zbavit nemoci díky radám influencerů? Dejte si pozor, sociální sítě jsou plné nebezpečných „zdravotních“ doporučení
Zázraky sociálních sítí
„Když mi bylo 15, mylně mi diagnostikovali anorexii, ale ve 20 zjistili, že to byla rakovina. Pak mě podvedla žena, která tvrdila, že mě vyléčí zelenými šťávami. A teď o tom vyšel dokument i seriál na Netflixu.“
Tento popisek u videa Belly Johnston – která se na TikToku popisuje jako „hot girl, co přežila rakovinu a ráda dělá různé věci“ – se rychle stal virálním a nasbíral více než 5 milionů zhlédnutí. Johnston odkazovala na Belle Gibson, australskou „wellness“ influencerku, která před deseti lety tvrdila, že si vyléčila rakovinu mozku pomocí alternativních terapií a zdravé stravy.
Gibson si vybudovala velké publikum na Instagramu, spustila oceňovanou aplikaci, vydala bestsellerovou kuchařku – a pak se zjistilo, že nikdy žádnou smrtelnou nemoc neměla. Tento příběh se po letech vrací do veřejných diskuzí díky úspěšnému seriálu na Netflixu „Apple Cider Vinegar“ s Kaitlyn Dever jako Belle v hlavní roli.
V době, kdy byla Gibson na vrcholu slávy, byla Johnston skutečnou teenagerkou bojující s rakovinou. Podstoupila radioterapii a náročnou operaci jícnové trubice, po které jí zůstaly trvalé jizvy. Byla neustále vyčerpaná a nemocná, a tak se nemohla ubránit srovnání s Gibson – její dokonalé selfies na Instagramu ji přiměly pochybovat, zda není trestána za to, že se rozhodla pro konvenční medicínu namísto šťávových detoxů a superpotravin.
„Ani nedokážu popsat, jak šíleně jsem se cítila, když jsem sledovala její příspěvky,“ říká Johnston v dalším videu. „Proč jsem byla tak unavená? Proč jsem vypadala tak hrozně? Brala jsem si to osobně, protože jsem věřila, že jsem si to zavinila tím, že jsem se rozhodla pro běžnou léčbu.“
Z dnešního pohledu se může zdát zřejmé, že Gibson byla podvodnice. Ale Johnston, jako zoufalá pacientka, chtěla věřit, že vyléčení rakoviny pouze skrze pití zelených šťáv je možné. Když se pak dozvěděla pravdu, byla pochopitelně rozhořčená.
Mohlo by se zdát, že takové věci se už nemohou opakovat. Ale průzkumy ukazují, že jsme dnes ještě více náchylní podlehnout zdravotnickým radám neznámých tváří na TikToku. Podle nové studie hledá 61 % Britů wellness rady na sociálních sítích, u Generace Z je to dokonce 91 %. Módními trendy jsou v současnosti očisty od parazitů, pití olivového oleje nalačno, jablečné octové shoty nebo konzumace mořského mechu a vody z hlávkového salátu. Ačkoliv většina těchto metod je neúčinná, jedna čtvrtina lidí hlásí nežádoucí účinky.
Ještě znepokojivější je, že 20 % mladých lidí by dalo na radu ze sociálních sítí raději než na doktora. Na 28 % Britů se dokonce se zdravotními problémy obrací na umělou inteligenci, jako je ChatGPT, i když AI často generuje nepravdivé informace.
Největší riziko však představují takzvaní wellness influenceři, kteří mnohdy propagují nesmyslné zdravotní testy a neprověřené léčby. Podle studie Univerzity v Sydney z února 2024 je většina takových příspěvků zavádějících a obsahuje osobní příběhy místo skutečných vědeckých dat. V 68 % případů navíc autoři videí měli finanční zájem na propagaci těchto testů.
Nejhorší je, že sociální sítě proti těmto dezinformacím nic nedělají. Meta (Facebook, Instagram) oznámila, že v USA ruší nezávislé ověřovatele faktů. Znamená to, že wellness podvodníci mohou dál prosperovat. Možná nadešel čas, abychom svou důvěru vkládali spíše do lékařů než do anonymních tváří na internetu.