
Jak se z populárního online bazaru stalo nejchaotičtější místo na internetu
Komplikovaně jednoduchá realita
Dnes je Vinted něco jako moderní verze eBay – místo, kde můžete s cizími lidmi obchodovat s obnošeným oblečením a doplňky. Zní to jednoduše, ale realita je daleko komplikovanější.
Každý, kdo tuto aplikaci používá, má nejspíš aspoň jednu absurdní historku – třeba o špercích doručených v lahvi od džusu nebo o balíku, který prodávající neodeslal, protože byl příliš rozrušený z rozchodu influencerky Molly-Mae Hague a jejího přítele Tommyho Furyho. Někteří dokonce narazili na použité ponožky za zhruba 150 korun kus.
Pasivní agresivita, drzost a podvody jako denní rutina
Když jsem platformu začala v roce 2022 používat, nadchlo mě, že si – na rozdíl od konkurence – nestrhává provizi z prodeje. Od té doby jsem vydělala přes 1000 liber (zhruba 30 000 korun) a většinou mám pozitivní zkušenosti. Oproti eBay nebo Depopu je používání tohoto bazaru snadnější – sama vygeneruje štítek pro dopravu a automaticky vypočítá poštovné, které platí kupující. V poslední době jsem si ale všimla, že s etikou to jde prudce z kopce. Běžné normy slušnosti a společenské hranice se z aplikace pomalu vytrácejí.
Dostala jsem například pasivně agresivní zprávu psanou VELKÝMI PÍSMENY od kupujícího, který zuřil, že mu balíček nedorazil včas na speciální příležitost – přestože já nemám žádnou kontrolu nad dopravními společnostmi. Jiný zákazník tvrdil, že mnou zaslané oblečení bylo děravé, i když jsem ho odeslala v perfektním stavu. Další mi zasypal desítkami zpráv s „?????“, protože jsem na jeho dotaz neodpověděla okamžitě.
Sophie říká, že kromě „pamperskové“ příhody byly její zkušenosti spíše normální, ale zvláštní momenty se jí vryly do paměti. „Lidé mi píší, ať jim pošlu věc hned, protože ji potřebují druhý den. Jenže já mám i normální práci,“ popisuje. „Často jsou dost panovační. V obchodě by se k prodavačům takhle nechovali, ale online za obrazovkou se cítí odvážnější.“
Když se nákup změní v hororový příběh
Ne všechny historky jsou jen k pousmání. Rhiannon Picton-James si přes aplikaci koupila peněženku značky Osprey za 20 liber (600 korun), což vypadalo jako skvělá koupě. Když však balíček dorazil, peněženka v něm nebyla. Místo ní našla rozbité hodinky Gucci. Prodejce přiznal chybu, ale místo omluvy ji doslova zasypal výhrůžkami.
„Psala mi, že mě nahlásila na policii a že hodinky eviduje jako ukradené,“ říká Rhiannon. „Varovala mě, že pokud si někdy nechám vyměnit baterii, hned poznají, že jsem zlodějka!“ Když se obrátila na podporu platformy, zjistila, že lhůta pro podání stížnosti už vypršela. Nakonec hodinky poslala zpět s tím, že výměnou dostane svou peněženku. Když po čtyřech týdnech konečně dorazila, byla zašlá a potrhaná. „Byla úplně k ničemu, takže jsem ji rovnou vyhodila,“ říká. „Nesnáším fast fashion, ale radši jsem si měla zajít do H&M než podstoupit tohle šílenství.“
Zákazníci i prodejci si dělají, co chtějí
To, že všechny transakce probíhají anonymně a bez osobního kontaktu, znamená, že neexistuje žádná velká překážka, která by bránila lidem v neetickém chování. Ty nejabsurdnější momenty z aplikace se pravidelně objevují na Instagramovém účtu @dmdrama, kde se sdílí ty nejpodivnější konverzace mezi kupujícími a prodávajícími.

Foto: Instagram/dmdrama/Se svolením
Zprávy, které tam lidé posílají, zahrnují bizarní výmluvy pro pozdní odeslání balíku – například že si někdo přivřel prst do plechovky limonády nebo že jiný uvízl na pět hodin v turniketu posilovny. Jindy kupující slušně požádá o rozměry sukně a dostane odpověď:„Nemůžu, jedu na Magaluf.“
Miliardový byznys s nulovou kontrolou
Aplikace vznikla v Litvě v roce 2008, když Milda Mitkutė potřebovala najít způsob, jak se zbavit přebytečného oblečení. Dlouho stála ve stínu eBay a Depopu, ale v posledních letech raketově vzrostla. Ještě v letech 2020 a 2021 byla ve ztrátě, ale v roce 2023 vykázala zisk 17,8 milionů eur (necelých 450 milionů korun).
Konkurence se ji teď snaží dohnat – Depop letos v březnu zrušil 10% poplatky za prodej a eBay následoval v říjnu. Trh se second-handovým oblečením má každoročně hodnotu desítek miliard dolarů a jen v Británii lidé loni utratili za obnošené oblečení 2,4 miliardy liber (více než 72,2 miliardy korun). Platforma se dokonce stala tak populární, že ji využívají i módní návrháři. Na pařížském týdnu módy si designér značky Coperni koupil vintage tričko s Kačerem Donaldem za zhruba 200 korun a poslal ho hned další den na přehlídkové molo.
Po obchodní stránce je tento bazar úspěch. Jenže princip uživatelské důvěry má své limity. Jak ukazuje Rhiannonin příběh s hodinkami Gucci, někdy se nedá spoléhat na to, že se lidé budou chovat slušně. Platforma se snaží zavádět různá pravidla – například vyžaduje, aby prodávající balili zboží do pevného obalu a zakazuje urážlivé komentáře či podvody. Ale není možné dohlížet na každou konverzaci či transakci a zjistit, kdo v daném sporu říká pravdu.
Ty nejzvláštnější interakce můžou být k pobavení – právě proto má @dmdrama tolik sledujících. Ale někteří lidé se na platformě chovají, jako by žádná pravidla neexistovala, čímž z ní dělají tak trochu digitální divoký západ. Není za to žádná odměna, ale proč nebýt k sobě alespoň trochu slušní?