Na single ženy číhá na internetu nová toxická past – tzv. „femosféra“. Návody na praktikování „temné ženskosti“ šíří i některé influencerky
Straight friendly
Zdroj: Adobe Stock

Na single ženy číhá na internetu nová toxická past – tzv. „femosféra“. Návody na praktikování „temné ženskosti“ šíří i některé influencerky

O manosféře už jste nejspíš slyšeli – míní se tím misogynní internetový prostor, který okupují influenceři, co kráčí ve šlépějích nechvalně proslulého Andrewa Tatea. Všeobecně se tyto virtuální „kruhy“ považují za toxické prostředí, zejména pro mladé muže, kteří se zde snadno mohou „nakazit“ radikálními postoji k ženám. Podle odborníků však nyní číhá obdobné online nebezpečí i na ženy a dívky – mohou totiž být vztaženy do takzvané femosféry.
Veronika Košťálková Autor
31. 12. 2024

Kdo jsou „dark feminine“ influencerky?
S termínem „femosféra” přišla Jilly Kay, odbornice na feministická mediální a kulturní studia z Loughborough University, která v rámci své práce zkoumala reakční obrat mezi mladými ženami. Práce, již Kay publikovala začátkem roku 2024, mapovala online prostory, které nově vznikly v důsledku odporu některých žen proti mainstreamovému feminismu. Ve femosféře místo takzvaných „incels“ (mužů, kteří nedobrovolně drží celibát, protože se jim nedaří navazovat romantické ani sexuální vztahy) hovoříme o „femcels“. Místo subkultury „pickup artists“ (mužských „umělců“ v balení žen) zde máme „dark feminine“ influencerky – ty povzbuzují ostatní ženy, aby si našly muže, co je finančně podpoří, a generují za tímto účelem seznamovací strategie.

Většina femosféry se výslovně prezentuje jako „feministická“ – výzkumnice Kay se proto pozastavila nad tím, že tamější ženy zjevně zastávají spíše konzervativní hodnoty a vymezují se vůči genderové rovnosti. „Jejich logika spočívá v tom, že muži a ženy jsou zásadně odlišní,“ komentuje odbornice. Co se přesvědčení týče, femosféra si v lecčems může s manosférou podat ruce – obě virtuální „bubliny“ věří, že v moderní džungli přežijí jen ti nejsilnější, a tím pádem je třeba vymyslet způsob, jak si opačné pohlaví podrobit.

<Path> Discover the splendours of the Plzeň Region and (not only) beer tourismZdroj:

Radikální randící strategie
Na zahraničním fóru Reddit se objevila The Female Dating Strategy (Ženská strategie randění), k níž se přihlásilo čtvrt milionu uživatelek – a posléze se rozšířila i na sociální sítě a podcastové platformy. V zásadě jde o šestibodový „exkluzivní“ program – pro ženy, které „chtějí převzít kontrolu nad svým životem“.

Strategie stojí na názoru, že muži by vždy měli dobývat ženy, zároveň ale pánové údajně nemají žádnou hodnotu, a tím spíš by od nich měly ženy vyžadovat finanční příspěvky. Zarážející jsou už pouhé rubriky, jaké vidíme na webu The Female Dating Strategy – mnoho článků spadá například do kategorie „Lži, které muži říkají“.

Tipy redakce

Jak se stát rozmazlovanou „princeznou“?
Samostatnou kapitolu potom představují „dark feminine“ influencerky: například Kanika Batra, která vystupuje proti liberálnímu feminismu, tvrdí, že „není přirozené“, aby ženy zastávaly maskulinní role (protože pak méně lidí zakládá rodiny), a v zásadě lituje současné muže, protože jsou podle ní izolovaní, vystrašení a nucení chodit v seznamování po špičkách.

Další dáma z „dark feminine“ týmu, youtuberka Thewizardliz, zase nabízí „Princess Treatment“, tedy v podstatě rady, jak se stát „rozmazlovanou“ partnerkou. Podle jejího mínění se hodí říct mužskému protějšku: „Ocenila bych, kdybys mi dal nějaké peníze, třeba kapesné.“ Své followerky dále učí, jak být „extrémně svůdná“, krásná nebo bohatá.

Dvojí zátěž pro liberální feministky
Sophii Lewis, odbornici na feministickou teorii, tento společenský vývoj nepřekvapuje.  Po vizi liberálního feminismu, že ženy mohou mít všechno (myšleno kariéru i rodinu), jsou teď dle jejích slov „zatíženy jak produktivní, tak reprodukční prací“.

Osobně se proto pustila do studia některých „koutů“ femosféry – konkrétně ji zajímal fenomén „tradwife“ (tedy žen, které zůstávají v domácnosti a zastávají tradiční genderové role). „Takzvaný tradwife život je skutečně svůdný pro ženy, které právem nenávidí nekonečnou dřinu,“ prohlašuje Lewis. „Liberální feminismus musí uznat, že toto je něco, na co neposkytl řešení.“

Než tedy „shodíme“ femosféru do propadliště internetových bizárů, hodí se zvážit, z čeho tento „antifeministický feminismus” pramení – a brát v potaz rezervy, které má praktikování genderové rovnosti v reálném světě.

Zdroj: wikipedia.org, tandfonline.com, theguardian.com

Populární
články

Světoznámý model a umělec Shaun Ross se na sociální síti rozepsal o svém dávném coming outu v rámci rodiny. Prvním příběhem mnoho sledujících dojal, druhým zase leckoho pobouřil
LIDÉ

„Děda vtipkoval, jestli umím vařit, a máma mi koupila boty značky Dior. Prý ať jsem ten nejlepší gay,“ vzpomíná slavný model na svůj coming out

Autor: Veronika Košťálková
Takzvané „momfluencerky“ se pouštějí na tenký led – z pohledu mnohých narušují soukromí vlastních potomků, a ještě monetizují jejich dětství. Samy matky-influencerky ale argumentují tím, že vydělané peníze spoří dětem na jejich budoucnost
LIDÉ

„Až děti uvidí, kolik peněz mají na účtu, nebudou se na mě zlobit,“ tvrdí úspěšná „momfluencerka“. Sdílením jejich dětství vydělává statisíce

Autor: Veronika Košťálková
Mnohé studie i mediální titulky líčí generaci Z jako „kutilsky neschopnou“. Často ale zapomínají na fakt, že pronajímatelé DIY projektům příliš nefandí – a s vlastním bydlením to mají „sněhové vločky“ těžší než generace jejich rodičů
LIDÉ

Každá pátá „sněhová vločka“ se bojí vyměnit žárovku. Důvody, proč generace Z radši volá na pomoc řemeslníky, vás pobaví i rozesmutní

Autor: Veronika Košťálková
I když spal dvanáct hodin denně, stále byl vyčerpaný a nešťastný
LIDÉ

„Na vyhoření je nejhorší, že vám ho lidi nevěří,“ vypráví Daniel o dnech na dně. „U mě to odstartoval coming out,“ dodává

Autor: Irena Piloušková
Volvo XC90 okouzlí stejně jako známý most
STYL

S Volvem XC90 přes ikonický most Öresund aneb Severská preciznost v praxi, bezpečí pro každého a malé nahlédnutí „za oponu“

Autor: Mirka Dobešová
Javorina dbá na využití přírodních materiálů a také udržitelnost
Living 2/24

Revoluce v domácím fitness: „Naši zákazníci častěji pracují a aktivně žijí v domácím prostředí,” vysvětluje obchodní ředitelka Javorina GYM

Autor: Redakce LUI
Stylové Volvo XC40
CESTOVÁNÍ

Na velikosti záleží – zejména když jde o vůz a jeho úložný prostor. Mild-hybridní Volvo XC40 ale zvládne i rodinný výlet do hor naprosto hravě

Autor: Redakce LUI
Ketamin, původně vyvinutý jako anestetikum, se v posledních letech dostává do popředí jako kontroverzní nástroj pro léčbu deprese
TĚLO & MYSL

„Bral jsem 3 gramy za noc“: Proč muži používají ketamin k léčbě deprese

Autor: Michal Černý
Daniel Krutý, zakladatel politické strany Hnutí Generace
LIDÉ

„LGBT lidé jsou součást společnosti, nemám v plánu házet je v jakémkoliv ohledu přes palubu,“ říká Daniel Krutý, zakladatel Hnutí Generace

Autor: Michal Černý
Nadnárodní firmy, které dříve ochotně slavily tzv. „pride month“ a otevřeně podporovaly LGBT+ menšinu, v důsledku změny politického klimatu „převlékají kabáty“
AKTUALITY

Přistiženy při pinkwashingu? Obří firmy ukazují LGBT+ lidem záda, duhové škrty dělá McDonald’s, Amazon i Meta

Autor: Veronika Košťálková

E-Shop