Na single ženy číhá na internetu nová toxická past – tzv. „femosféra“. Návody na praktikování „temné ženskosti“ šíří i některé influencerky
Kdo jsou „dark feminine“ influencerky?
S termínem „femosféra” přišla Jilly Kay, odbornice na feministická mediální a kulturní studia z Loughborough University, která v rámci své práce zkoumala reakční obrat mezi mladými ženami. Práce, již Kay publikovala začátkem roku 2024, mapovala online prostory, které nově vznikly v důsledku odporu některých žen proti mainstreamovému feminismu. Ve femosféře místo takzvaných „incels“ (mužů, kteří nedobrovolně drží celibát, protože se jim nedaří navazovat romantické ani sexuální vztahy) hovoříme o „femcels“. Místo subkultury „pickup artists“ (mužských „umělců“ v balení žen) zde máme „dark feminine“ influencerky – ty povzbuzují ostatní ženy, aby si našly muže, co je finančně podpoří, a generují za tímto účelem seznamovací strategie.
Většina femosféry se výslovně prezentuje jako „feministická“ – výzkumnice Kay se proto pozastavila nad tím, že tamější ženy zjevně zastávají spíše konzervativní hodnoty a vymezují se vůči genderové rovnosti. „Jejich logika spočívá v tom, že muži a ženy jsou zásadně odlišní,“ komentuje odbornice. Co se přesvědčení týče, femosféra si v lecčems může s manosférou podat ruce – obě virtuální „bubliny“ věří, že v moderní džungli přežijí jen ti nejsilnější, a tím pádem je třeba vymyslet způsob, jak si opačné pohlaví podrobit.
Radikální randící strategie
Na zahraničním fóru Reddit se objevila The Female Dating Strategy (Ženská strategie randění), k níž se přihlásilo čtvrt milionu uživatelek – a posléze se rozšířila i na sociální sítě a podcastové platformy. V zásadě jde o šestibodový „exkluzivní“ program – pro ženy, které „chtějí převzít kontrolu nad svým životem“.
Strategie stojí na názoru, že muži by vždy měli dobývat ženy, zároveň ale pánové údajně nemají žádnou hodnotu, a tím spíš by od nich měly ženy vyžadovat finanční příspěvky. Zarážející jsou už pouhé rubriky, jaké vidíme na webu The Female Dating Strategy – mnoho článků spadá například do kategorie „Lži, které muži říkají“.
Jak se stát rozmazlovanou „princeznou“?
Samostatnou kapitolu potom představují „dark feminine“ influencerky: například Kanika Batra, která vystupuje proti liberálnímu feminismu, tvrdí, že „není přirozené“, aby ženy zastávaly maskulinní role (protože pak méně lidí zakládá rodiny), a v zásadě lituje současné muže, protože jsou podle ní izolovaní, vystrašení a nucení chodit v seznamování po špičkách.
Další dáma z „dark feminine“ týmu, youtuberka Thewizardliz, zase nabízí „Princess Treatment“, tedy v podstatě rady, jak se stát „rozmazlovanou“ partnerkou. Podle jejího mínění se hodí říct mužskému protějšku: „Ocenila bych, kdybys mi dal nějaké peníze, třeba kapesné.“ Své followerky dále učí, jak být „extrémně svůdná“, krásná nebo bohatá.
Dvojí zátěž pro liberální feministky
Sophii Lewis, odbornici na feministickou teorii, tento společenský vývoj nepřekvapuje. Po vizi liberálního feminismu, že ženy mohou mít všechno (myšleno kariéru i rodinu), jsou teď dle jejích slov „zatíženy jak produktivní, tak reprodukční prací“.
Osobně se proto pustila do studia některých „koutů“ femosféry – konkrétně ji zajímal fenomén „tradwife“ (tedy žen, které zůstávají v domácnosti a zastávají tradiční genderové role). „Takzvaný tradwife život je skutečně svůdný pro ženy, které právem nenávidí nekonečnou dřinu,“ prohlašuje Lewis. „Liberální feminismus musí uznat, že toto je něco, na co neposkytl řešení.“
Než tedy „shodíme“ femosféru do propadliště internetových bizárů, hodí se zvážit, z čeho tento „antifeministický feminismus” pramení – a brát v potaz rezervy, které má praktikování genderové rovnosti v reálném světě.