Futuristické mrakodrapy, ve kterých nejsou kanceláře, byty ani lidé. Přesto mají velmi důležitý výzkumný účel
Za účelem bezpečnosti...
Mrakodrapy odjakživa symbolizovaly technologickou odvahu a pokrok. S každou generací inženýrů se posouvají limity jejich výšky, designu i funkčnosti. Čím výše se ale tyčí, tím náročnější výzvy přinášejí. Jednou z těch nejvýznamnějších je vnitřní doprava, kterou zajišťují právě výtahy. Bez nich by byli tito železobetonoví obři jen těžko využitelní, maximálně jen několik spodních pater.
Aby mohly být výtahy bezpečné, rychlé a spolehlivé, je nutné testovat je v podmínkách, které odpovídají reálným výškovým budovám. A právě proto vznikají speciální testovací věže, připomínající jakési „futuristické“ mrakodrapy, které slouží pouze k tomuto jedinému účelu. Představme si některé z nich.
Testturm – inovace v pohybu
V srdci německého Černého lesa, nedaleko středověkého města Rottweil, se tyčí impozantní testovací věž, známá jako Testturm, která je díky výšce 246 metrů jednou z nejvyšších budov v celém Německu. Uvnitř se nachází dvanáct výtahových šachet, které umožňují testování výtahů při rychlostech až 18 m/s.
Budova je obalena speciální sklolaminátovou fasádou, která chrání konstrukci před extrémními vlivy počasí a snižuje aerodynamický odpor větru, a vybavena 240tunovým tlumičem kmitů (Tuned Mass Damper), který stabilizuje konstrukci pro případ silného větru nebo zemětřesení.
Věž byla otevřena v roce 2017 a od té doby slouží nejen k technickým účelům, ale také jako oblíbená turistická atrakce. Téměř na vrcholu se nachází nejvyšší veřejně přístupná vyhlídková plošina v Německu, odkud mohou návštěvníci za jasného počasí dohlédnout až na Alpy. Kromě toho byla právě zde testována revoluční technologie MULTI, která umožňuje horizontální i vertikální pohyb výtahových kabin.
H1 Tower – japonská preciznost v Číně
Dalším významným příkladem testovací věže je H1 Tower japonské výroby, která se nachází v čínském městě Guangzhou. S výškou 273,8 metru nad zemí (celkově 288,8 metru včetně podzemních částí) je jednou z nejvyšších testovacích věží na světě. Umožňuje testování výtahů při rychlosti až 21 m/s, což je nezbytné pro vývoj výtahů určených pro supervysoké budovy.
Testují se zde především speciální brzdné systémy, které zajišťují bezpečné zastavení kabin při extrémních rychlostech, a technologie pro výtahy s nosností až 5 000 kilogramů. Součástí výzkumu jsou také ekologické systémy, které vyrábí energii během brzdění a vracejí ji zpět do sítě, což snižuje celkovou energetickou náročnost.
Kunshan – finská technologie v Číně
Po Japoncích se do Číny kvůli stavbě testovací věže (Kone Test Tower) dostali i Finové, a to v roce 2015. S výškou 235,6 metru slouží jejich dílo k testování výtahů při rychlostech až 18 m/s. Jedním z hlavních zaměření výzkumu je minimalizace vibrací a hluku při vysokých rychlostech, aby byla jízda co nejvíce pohodlná. Díky klimatickým podmínkám v této části země věž také umožňuje zkoumání vlivu vlhkosti a vysokých teplot.
Tytyri – podzemní laboratoř ve Finsku
Unikátní přístup zvolili Finové ve městě Tytyri, kde pro svoji práci využívají podzemní prostory v hloubce téměř 350 metrů. Toto zařízení (Kone High-Rise Test Tower) umožňuje experimenty v extrémních podmínkách, jako jsou vysoká vlhkost, tlak a teplotní rozdíly, což je klíčové pro vývoj výtahů určených pro budovy s výškou až 1000 metrů.
Podzemní šachty také umožňují testování průmyslových výtahů, které přepravují zejména těžké náklady v dolech. A i zde se „recykluje“ energie z brzdění.