Roboti místo lékařů a vědců? Experti prozradili, kterých 10 profesí do budoucna nejvíc „ohrožuje“ umělá inteligence
Za vším hledejte OpenAI
S nástupem umělé inteligence se však vědecká fikce rychle stává vědeckou skutečností. To, co bylo ještě před dvěma lety považováno za nemyslitelné, se změnilo díky revoluci generativní AI, již rozpoutalo spuštění ChatGPT v listopadu 2022.
Společnost OpenAI, která za ChatGPT stojí, v říjnu oznámila, že najímá ekonoma, aby zvážil, jaký dopad by její nástroje mohly mít na naše životy a na společnost. Dr. Ronnie Chatterji uvedl, že bude vyvíjet „výzkum, který pomůže informovat o tom, jak přejít na ekonomiku poháněnou umělou inteligencí“. Z dřívějšího výzkumu společnosti vyplývá domněnka, že by AI mohla nějakým způsobem ovlivnit až 80 % všech pracovních míst.
Jak moc AI ovlivní pracovní místa?
Možná si říkáte, že není překvapivé, když společnost, která dosáhla hodnoty 150 miliard dolarů, tvrdí, že její produkty změní svět. Cynici by dokonce mohli říct, že je to úmyslné. Na transformačním účinku umělé inteligence se však shodují i jiní: Mezinárodní měnový fond (MMF) na začátku letošního roku uvedl, že umělá inteligence nějakým způsobem ovlivní 40 % všech pracovních míst, přičemž ve vyspělých ekonomikách, jako je Velká Británie, bude mít dopad na 60 % pracovních míst.
Ovlivnit nutně neznamená nahradit nebo zlikvidovat, zdůrazňují odborníci. „Umělá inteligence neznamená, že zničehonic bude méně volných pracovních míst, pouze se změní to, co budou pracovní pozice obnášet,“ říká Kiran Ramasamy, vedoucí konzultant v oblasti datové vědy a umělé inteligence ve společnosti Harnham Group. „Stejně jako u každé nové technologie bude třeba, aby někdo řídil způsob jejího zavádění do podniku.“
Taxíky, ale bez řidiče
Místo toho, abyste do centra jezdili taxíkem s lidským řidičem, ať už na nákupy, nebo do práce a z práce, budete na našich silnicích stále častěji potkávat samořízená vozidla. Tato vize budoucnosti se v některých částech světa už děje: v Číně se daří robotickým taxíkům, zatímco společnost Waymo podporovaná Googlem provozuje stovky samořízených vozidel, která jezdí ve městech po celých Spojených státech.
Tyto vozi mají schopnost překonávat složité dopravní situace – a stojí za ní umělá inteligence, která počítačovým systémům ovládajícím vozidla umožňuje ve zlomcích vteřiny posoudit, kdy jiní řidiči vyjíždějí do jejich jízdního pruhu nebo kdy chodci vystupují z obrubníku. Tato vozidla by časem mohla snížit cenu za cestu z bodu A do bodu B, protože nepotřebují ani přestávky, ani tolik údržby, a ještě je lze směrovat mnohem efektivněji než lidské řidiče.
Zaměstnanci maloobchodních prodejen se AI nebojí
Jakmile vystoupíte z auta a vydáte se do ruchu velkoměsta, mohla by brzy vypadat jinak i vaše procházka po hlavních třídách. „Maloobchod je jedním z odvětví, kde má umělá inteligence vliv už teď a bude hrát stále větší roli,“ říká Jessica Grisolia, ředitelka řešení pro maloobchodní průmysl ve společnosti Scandit. „Začátkem letošního roku jsme zjistili, že se polovina zaměstnanců maloobchodních prodejen neobává, že by umělá inteligence a automatizace nahradily jejich práci, přičemž 31 % z nich věří, že by to mohlo pozitivně ovlivnit jejich roli.“ Umělá inteligence by mohla být využita k poskytování personalizovaných doporučení produktů na základě vašich předchozích preferencí, které systémy umělé inteligence zanalyzují a pochopí.
Humanoidní roboti – bezpečně za plotem
Mění se také způsob, jakým se k vám zboží dostane po jeho zakoupení. Zatímco Elon Musk získává veškerou pozornost díky svým humanoidním robotům Optimus poháněným umělou inteligencí, skutečný pokrok v těchto oblastech dělají společnosti, jež se tolik nehrnou do popředí zájmu. Jednou z nich je společnost Agility Robotics, která už má několik humanoidních robotů pracujících v továrnách pro zákazníky z odvětví logistiky třetích stran – čímž se míní firmy, které vyřizují objednávky online nákupů – po celých Spojených státech. Tito roboti mohou pro zákazníky vybírat a balit zboží – i když v současné době tak činí v oploceném prostoru odděleném od lidských kolegů kvůli bezpečnosti obou stran.
Přestože pracují souběžně s lidmi, ale ne vedle nich, je nasazení zařízení společnosti Agility Robotics předzvěstí nové budoucnosti, kdy budou továrny stále více automatizované. Průmysloví roboti existují již desítky let a běžně se používají ve výrobě automobilů i jinde, ale schopnost současné generace AI reagovat na problémy i na osoby (a komunikovat s nimi v reálném čase) znamená, že se dají využít pro mnohem více pracovních účelů, než se dříve předpokládalo. Robotičtí pracovníci v továrnách by mohli brzy vést k robotickým číšníkům a servírkám, kteří budou přijímat vaše objednávky v restauracích a nabízet vám návrhy na další jídlo.
Konečně dobrá call centra!
Další oblastí, která se pravděpodobně změní k lepšímu, jsou call centra. V současné době mají podniky tendenci volit jeden ze dvou přístupů k obsazování svých call center zákaznických služeb. Jedním z nich je, že k obsluze systémů najmou levnou pracovní sílu, typicky ze zahraničí, což způsobuje frustraci zákazníků, kteří potřebují pomoc. Druhý způsob je plně automatizovat systém pomocí počítačové technologie, což vede k tomu, že zákazníci uvíznou v takzvaných „telefonních stromech“ a mačkají čísla, aby se v systému zorientovali. Umělá inteligence však může pomoci poskytnout to nejlepší z obou světů: interakci podobnou lidské, která je zprostředkována umělou inteligencí a počítači, což znamená, že vám může poskytnout správné informace bez předpojatosti a zbytečných řečí. To je hlavní oblast, ve které Robert Scoble, americký futurista, vidí změnu života k lepšímu. „Pokud mají spoustu tréninkových dat – nahrávají hovory už roky – pak vidím, jak se po těchto případech použití vrhá spousta důvěryhodných společností založených na AI,“ říká.
Zdroj: Giphy
Také potraviny, které pěstujeme, mohou těžit ze špetky AI, říká Ramasamy ze společnosti Harnham Group. „Využití AI v zemědělství se zaměřuje především na snížení potřeby manuální práce a na zvýšení efektivity automatizací opakujících se úkolů,“ popisuje. Roboti se již používají ke sklizni některých plodin z polí. Umělá inteligence se však začíná používat ve spojení s drony, aby se snížila potřeba lidské kontroly toho, jak plodiny rostou. Umělá inteligence má schopnost procházet obrovské objemy dat a vybírat klíčové poznatky, díky čemuž nám může pomoct pochopit, jak nejlépe pěstovat plodiny, aby se maximalizovaly výnosy.
Od administrativy až po zdravotnictví
Ze schopnosti umělé inteligence procházet obrovské objemy dat vyplývá, že se osvědčuje i v jiných oblastech a pravděpodobně se stane ještě běžnější ve zdravotnictví, právu a dalších oborech. Je možné, že vás lékař s umělou inteligencí vyšetří dříve, než navštívíte skutečného lékaře – nebo vás možná odradí od toho, abyste doktora vůbec nenavštívili – nebo že vám právní dopisy napíše nástroj s umělou inteligencí namísto dražší alternativy od plně vyškoleného právníka. (Když ovšem budete potřebovat legitimní právní radu, bude vám stále k dispozici reálný člověk.)
„Pracovní pozice v oborech zaměřených na zadávání a správu informací, jako jsou statističtí asistenti, administrativní podpora a pracovníci zadávající data – tedy pracovní místa, která již byla historicky ovlivněna jinými technologickými vymoženostmi, jako je automatizace – se nepochybně dočkají dalšího narušování, protože základní hodnotu, kterou vytvářejí, může převzít umělá inteligence,“ říká Ollie O'Donoghue, seniorní ředitel společnosti Cognizant Research.
Stojí to vůbec za přemýšlení?
Ne všichni se však obávají úplného nahrazení. Jedním z klíčových způsobů, jak přežít přechod do světa, kde budeme s AI koexistovat, bude naučit se využívat její schopnosti ke zlepšení své práce – místo toho, aby vás jednoduše nahradila. „Ačkoli nechybí předpovědi o ztrátě pracovních míst, pochybuji, že k tomu dojde v nějakém měřítku, které by stálo za zamyšlení,“ říká Mike Loukides, viceprezident pro nové technologie ve společnosti O'Reilly. Poukazuje na to, že umělou inteligenci lze využít k rozšíření již existujících dovedností a k zefektivnění práce lidí, ať už jde o obchodní zástupce, copywritery nebo programátory. „Díky ní budou ve své práci lepší a snad se minimalizují některé úkoly, které dělají nejméně rádi,“ dodává povzbudivě. „Stanou se efektivnějšími, jejich produktivita se zvýší o 10-30 %, a tím pádem dokážou poskytnout svým zaměstnavatelům způsob, jak předběhnout konkurenci, ale zase ne natolik, aby to vedlo k masové nezaměstnanosti.“
Než abyste se obávali nástupu robotů, radši k potenciálu našeho nového, slibného světa umělé inteligence přistupujte odvážně a sebevědomě. Abyste si však zajistili, že si udržíte práci a budete pracovat společně s AI, přemýšlejte o tom, jak nejlépe využít její dovednosti – a naučte se ji pohodlně používat.
10 povolání, která budou s největší pravděpodobností ovlivněna AI (podle OpenAI)
Společnost, jež stojí za ChatGPT, provedla vlastní analýzu toho, která zaměstnání by mohla být nejvíce „vystavena“ AI.
Níže uvedený seznam není vyčerpávající, ale naznačuje, kdo by se měl obávat...
Matematici (100% ohrožení)
Daňoví poradci (100%)
Spisovatelé a autoři (100%)
Designéři webů a digitálních rozhraní (100%)
Soudní zapisovatelé a simultánní titulkáři (92,9%)
Korektoři a opisovači (90,9%)
Tlumočníci a překladatelé (82,4%)
PR specialisté (77,8%)
Zvířecí vědci (77,8%)
Výzkumní pracovníci (75%)
© The Standard Ltd
Pro The Standard připravil Chris Stokel-Walker.