Perfektní domácnost? Miliony lidí propadají vášni zvané CleanTok. Úklidové „pohádky“ ale mohou škodit zdraví
Videa cílená na smyslové požitky
Tento žánr videí na TikToku, přezdívaný #CleanTok, má na platformě více než 150 miliard zhlédnutí. Influenceři v něm drhnou své dřezy od mastnoty, odstraňují vodní kámen z myčky nebo hloubkově čistí koberce tak, že celý proces vypadá esteticky. Sledování je podivně uspokojivé, protože jsou tato videa navržena tak, aby potěšila vaše smysly. Ostré přechody mezi scénami jsou spárovány s ASMR efekty – například se zvukem šepotu, tepování nebo drhnutí povrchu – aby v divákovi vyvolaly smyslovou odezvu. A metody úklidu?
Často vzbuzují pozdvižení, a někdy jdou dokonce do extrémů: počínaje vkládáním kostek ledu do záchodu a konče sypáním jedlé sody pod matraci. Po zhlédnutí těchto videí se snadno stane, že si budete klást otázku, jestli jste celý život nedělali něco špatně... Ale ruku na srdce: nejsou některá z těchto videí vlastně performativní verzí čistoty, která je pro obyčejné smrtelníky zcela nedosažitelná? Nebo nás vážně mohou inspirovat k větší produktivitě?
Vizuálně uspokojivé, ale přehnané
Courtney Morgan je terapeutka a zakladatelka organizace Counseling Unconditionally v Kentucky. Řekla mi, že extrémnost těchto videí může být znepokojující, protože se úklid díky závratnému množství přístrojů posouvá na zcela novou úroveň. Mezi virální produkty, které cleanfluenceři používají, patří elektrická drátěnka na dlaždice, voňavý tučňák, který udržuje v lednici aroma svěžesti, nebo propracované systémy pro ukládání velké sbírky hrnků značky Stanley.
„Někteří uživatelé CleanToku dovádějí věci do extrému, například používají dvanáct různých druhů čisticích prostředků na vanu,“ komentuje Morgan. „I když může být vizuálně uspokojivé sledovat, jak se všechny barvy spojují, je důležité si uvědomit, že takto přehnaná úroveň není nutná k čištění a dezinfikování vany,“ upozorňuje. „Pokud to diváci pochopí jako přemrštěnost, budou pravděpodobně schopni sledovat videa bez negativních důsledků.“
Nedělní resetování i svačinové balíčky
Typy videí na CleanToku se značně liší. Virální cleanfluencerka Rochelle Stewart, která zveřejňuje příspěvky pod uživatelským jménem @operation_niki, ukazuje, jak hloubkově čistí hotelové pokoje (úklidu přihlíží 4,3 milionu sledujících). Jack Callaghan alias @jack.designs se proslavil svými videi o nedělním resetu, během něhož dá efektivně do pořádku celý svůj byt. A pokud dáváte přednost videím o doplňování zásob, @catben natáčí, jak doplňuje proviant na svačiny a připravuje dětem svačinové balíčky.
Louisa vnímala tato videa jako zdrcující, zatímco na ostatní mají motivační a terapeutický efekt. Odklízení věcí mělo vždycky své kouzlo: japonská organizační konzultantka Marie Kondo se proslavila díky své mantře „sparks joy“ ve virálním seriálu Velký úklid s Marií Kondo a britská televizní moderátorka Stacey Solomon právě natáčí šestou sérii svého pořadu Uspořádejte si svůj život, který běží na BBC One.
Motivační kulisa k úklidu
Britini Campbell, sedmadvacetiletá profesionální kadeřnice a švadlena, mi řekla, že pořady o uklízení sleduje už od svého dospívání, ale CleanTok jí připadá jako nová éra. Videa si pouští jako kulisu, zatímco sama doma uklízí, a další tipy hledá u cleanfluencerů. „Líbí se mi úklidové rady, o které se influenceři dělí, jako například brát věci postupně a nastavit si třicetiminutový časovač na každou místnost,“ prozrazuje.
Zdroj: Giphy
„Zjistila jsem, že na mě videa účinkují a motivují mě k tomu, abych se stejně chovala i při vlastním úklidu." Campbell zjistila, že jsou videa díky zvukovému prvku ještě poutavější. „Jsou terapeutická, zvláště pokud obsahují více ASMR nebo pokud má osoba jemný relaxační hlas. Mám ráda zvuky vysávání a drhnutí,“ vysvětluje a napodobuje bílý šum vysavače.
CleanTok místo meditace?
Přínos úklidových videí (pokud je sledujete v rozumné míře) uznávají i odborníci na duševní zdraví. „Sledovat, jak někdo proměňuje zaneřáděný, chaotický prostor v čisté, harmonické prostředí, nám může přinést skutečný pocit klidu a kontroly,“ říká Michelle Beaupre, behaviorální terapeutka.
„Tato videa nám poskytují okamžitý pocit úspěchu, aniž bychom museli hnout prstem nebo udělat nějakou náročnou práci.“ Dodává, že prvky ASMR mohou být pro některé lidi téměř meditaivní – uspokojení může někdy způsobit, že se v mozku uvolní určité neurohormony. „Pro mnohé z nás je pohled na čistý a udržovaný prostor docela inspirativní a motivuje nás k tomu, abychom se o podobnou čistotu a pořádek snažili i ve vlastním životě,“ objasňuje.
Uniformní byty – a v nich dokonalost bez života
V těchto videích se však objevuje snaha o naprostou dokonalost, ze které se stala aspirace. Nejenže se všechna drží identického formátu, ale z estetického hlediska jsou domovy influencerů téměř jako „přes kopírák”. V tlumených tónech, bez barev, se šedými stěnami a béžovým nábytkem. Tyto interiéry bez sebemenšího nepořádku jsou na internetu tak normalizované, že když modelka Julia Fox v roce 2023 uspořádala virtuální prohlídku svého normálně vypadajícího newyorského bydlení, vyvolalo to na internetu šok.
Její byt v harlemském městském domě byl zaneřáděný, hračky jejího syna byly rozházené po podlaze a police byly skutečně plné. Dokonce i nábytek měl patřičný šarm. Přihlížející nevěděli, zda mají být znechucení, nebo potěšení. Louisa si vzpomíná, jak se dané video stalo virálním. „Juliin dům skutečně vypadal, jako by v něm někdo bydlel, a lidé o něm opravdu mluvili. Jsme natolik zvyklí vidět nedotčené věci a neposkvrněné domy, ale normální je mít doma nepořádek,“ říká.
Poměřovat se? Nanejvýš se sebou
Beaupre dodává, že je snadné nechat se vystresovat tlakem na to být perfektní 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. „Když jsme příliš zaujatí udržováním dokonalosti, může nám uniknout skutečná radost z našich domovů a z okamžiků, které v nich sdílíme," připomíná. „Domov má konec konců být místem, kde žijeme, a ne jen výstavní síní, již je třeba udržovat bez poskvrnky.“
Na radu svého terapeuta se Louise podařilo od CleanToku odpoutat. „Musím si připomínat, že většina lidí, kteří tato videa natáčejí, to dělá na plný úvazek jako svou práci, a tak to není realistické," říká. „Můžete utratit tolik peněz, abyste si pořídili všechny ty pomůcky, a je to v podstatě forma konzumu."
Campbell však stále baví učit se tipy a triky pro úklid. Její nejoblíbenější věc na CleanToku? Vidět výsledky. Dokonce si začala pořizovat vlastní fotografie toho, jaké proměny přináší její usilovná práce. „Dělám fotku před úklidem a po něm, abych se mohla ohlédnout a být hrdá na pokrok, jakého jsem dosáhla," říká. „Dokonce mi dělá dobře i to, že si vyfotím židli pokrytou prádlem a podívám se na ni poté, co jsem všechno uklidila.“
© Independent Digital News & Media Ltd