Dělám, že něco dělám: Stále více lidí v zaměstnání práci předstírá. Ti, kdo při práci nejsou vidět, se totiž (údajně) flákají
Straight friendly
Zdroj: AdobeStock

Dělám, že něco dělám: Stále více lidí v zaměstnání práci předstírá. Ti, kdo při práci nejsou vidět, se totiž (údajně) flákají

Pracovní výkon, potažmo produktivita práce, to je vlastně takový univerzální ukazatel toho, nakolik efektivně člověk/zaměstnanec plní své povinnosti. Jenže jak se ukazuje, postupem času se právě zaměření na produktivitu stalo… kontraproduktivním. Ano, ve skutečnosti totiž lidé začali to, jak jsou produktivní, předstírat. A mnohým se to docela slušně daří…
Mirka Dobešová Mirka Dobešová Autor
2. 10. 2024

Kde se vzala fauxduktivita?

Podle Collins Dictionary se poprvé termín „fauxduktivita“ objevil již v roce 2012. Tehdy se jednalo o plnění úkolů, které mají malý význam, ale člověku přinášejí zdání produktivity. Tato praxe měla být vlastní lidem, již měli splnit nějaké náročné zadání (např. vypracovat rozsáhlý projekt, naučit se na státnice apod.), ale namísto toho raději svou pozornost zaměřili na jiné nedůležité (či méně důležité) věci. Třeba na mytí oken. Nebo probírání nepřečtené e-mailové korespondence. A díky tomu se i tak cítili „produktivně“.

Ovšem postupem času termín nabral nové a pestřejší významy. Dnes se totiž jedná v podstatě o „předstírání produktivity“ navenek. Což znamená, že se lidé v zaměstnání snaží chovat tak, aby to vypadalo, že něco dělají – přičemž opak je pravdou. „Fauxduktivita je situace, když se jednotlivci zabývají povrchními úkoly, plánují si nadměrné množství schůzek nebo neustále píší e-maily, aby vyvolali navenek dojem produktivity – to vše často na úkor smysluplné práce,“ vysvětlila tak kariérní koučka Kristy Weterings.

Dělám, že dělám

Moderní doba je uspěchaná a také posedlá co nejvyšší výkonností. Takže vlastně dává smysl, že se na tuto situaci mnozí adaptovali. To je totiž lidem přirozené. Dokládá to i průzkum, který vznikl loni v USA a mapoval, za jakých okolností se lidé snaží „hrát“, že pracují. Jeho zjištění jsou poměrně jasná: pokud firma klade důraz na výkonová kritéria a související hodnocení práce, zaměstnanci se logicky snaží upřednostňovat úkoly, díky nimž navenek mohou budit zdání, že jsou produktivní, namísto toho, aby vykonávali práci skutečně efektivní.

Tedy, zjednodušeně řečeno, lidé mají v práci stále častěji pocit, že musí vypadat zaneprázdněně, namísto aby zaneprázdnění skutečně byli. Obecně je ale předstíraná produktivita spojována také se snahou o vyšší míru sladění soukromého a pracovního života, s pocity vyhoření, nerealistickými očekáváními ze strany zaměstnavatelů a nezřídka i s nedostatkem skutečné práce.

Tipy redakce

Poměrně znepokojivé je pak i zjištění dalšího průzkumu z letošního léta. Dle dotazovaných je totiž viditelná aktivita důležitější než skutečná produktivita – a 79 % zaměstnanců pracujících v kancelářích je přesvědčeno o tom, že musí používat taktiku předstírání práce, aby ukázali, že pracují. Ovšem pokud byste si mysleli, že pracovně vytíženě se snaží vypadat jen zaměstnanci na nižších postech, vězte, že opak je pravdou. Trend fauxduktivity prostoupil i do vyšších pozic. Jak tedy doplňuje magazín Forbes, předstírání produktivity je vlastní i vyššímu managementu.

<Path> Generace Z nechce v životě vůbec pracovat. Touží po penězích bez práce a cítí se nedoceněna. Zahltí brzy svět životem zničení mladí lenoši?Zdroj: cityandguilds.com, seznamzpravy.cz, metro.co.uk, .dailymail.co.uk, mckinsey.com, novinky.cz,

Falešní zaměstnanci?

I když by se mohlo zdát, že právě zaměstnanci vlastně sabotují principy pracovního trhu, pravdou je, že předstírání práce je mnohem komplexnější problém, který dle odborníků plyne také z faktu, že v rámci běžné firemní hierarchie mnohdy schází uznání vykonávané práce jako takové. „Daná praxe plyne z nastavení naší kultury, která upřednostňuje aktivitu před výsledky a v níž zaměstnanci cítí potřebu vypadat zaneprázdněně právě proto, aby jejich práce byla uznána, příp. proto, aby se vyhnuli kontrole,“ dodala Weterings.

Podle specialistky v oboru HR, Wende Smith, pak problémy ještě navýšila stále více populární práce z domova. Ta je totiž v přímém rozporu s představou, že aby se práce uznání a ocenění dočkala, musí být při jejím výkonu člověk vidět. Protože když vidět není, jako by se „flákal“. A zatímco vedoucí pracovníci jsou tedy v jistém slova smyslu posedlí sledováním odváděného výkonu, zaměstnanci se jej právě proto snaží dávat co nejvíce na odiv… a prostě ho předstírat.

Zdroj: Giphy

Jak přispět ke změně?

Dalo by se říci, že problematika falešné produktivity je vlastně takový začarovaný kruh. Ale jak z něj ven? V rovině zaměstnanecké jen stěží – v těchto případech je totiž nezbytná především akce „shora“. Odborníci na HR se pak shodují v tom, že právě změna chování managementu je klíčem ke změně chování zaměstnanců. Je tedy třeba dbát na oceňování výsledků odvedené práce, a to i vzhledem k náročnosti zadání. Zaměstnanci by ale neměli mít pocit, že jsou neustále pod dohledem – naopak, měli by mít vyšší míru autonomie (a příp. by jim měla být poskytnuta možnost, jak zdokonalit pracovní time management). Nakonec ani otázka work-life balance by neměla zůstat stranou, protože jedině spokojení a odpočatí zaměstnanci mohou odvádět očekávané výkony. Namísto toho, aby je předstírali…

Zdroj: collinsdictionary.com, stylist.co.uk, visier.com, hcamag.com, bamboohr.com, forbes.com, worklife.news

Populární
články

Nadnárodní firmy, které dříve ochotně slavily tzv. „pride month“ a otevřeně podporovaly LGBT+ menšinu, v důsledku změny politického klimatu „převlékají kabáty“
AKTUALITY

Přistiženy při pinkwashingu? Obří firmy ukazují LGBT+ lidem záda, duhové škrty dělá McDonald’s, Amazon i Meta

Autor: Veronika Košťálková
Mnohé studie i mediální titulky líčí generaci Z jako „kutilsky neschopnou“. Často ale zapomínají na fakt, že pronajímatelé DIY projektům příliš nefandí – a s vlastním bydlením to mají „sněhové vločky“ těžší než generace jejich rodičů
LIDÉ

Každá pátá „sněhová vločka“ se bojí vyměnit žárovku. Důvody, proč generace Z radši volá na pomoc řemeslníky, vás pobaví i rozesmutní

Autor: Veronika Košťálková
Londýnská restaurace The Fair Pour chce upozornit na majetkové nerovnosti – i proto bude otevřena ve speciálně vybraném termínu
FUN

„Platím dvě piva a příplatek za vilu s bazénem!“ Jak to chodí v hospodě, která majetným schválně účtuje vyšší částky?

Autor: Veronika Košťálková
Ketamin, původně vyvinutý jako anestetikum, se v posledních letech dostává do popředí jako kontroverzní nástroj pro léčbu deprese
TĚLO & MYSL

„Bral jsem 3 gramy za noc“: Proč muži používají ketamin k léčbě deprese

Autor: Michal Černý
I když spal dvanáct hodin denně, stále byl vyčerpaný a nešťastný
LIDÉ

„Na vyhoření je nejhorší, že vám ho lidi nevěří,“ vypráví Daniel o dnech na dně. „U mě to odstartoval coming out,“ dodává

Autor: Irena Piloušková
Takzvané „momfluencerky“ se pouštějí na tenký led – z pohledu mnohých narušují soukromí vlastních potomků, a ještě monetizují jejich dětství. Samy matky-influencerky ale argumentují tím, že vydělané peníze spoří dětem na jejich budoucnost
LIDÉ

„Až děti uvidí, kolik peněz mají na účtu, nebudou se na mě zlobit,“ tvrdí úspěšná „momfluencerka“. Sdílením jejich dětství vydělává statisíce

Autor: Veronika Košťálková
Daniel Krutý, zakladatel politické strany Hnutí Generace
LIDÉ

„LGBT lidé jsou součást společnosti, nemám v plánu házet je v jakémkoliv ohledu přes palubu,“ říká Daniel Krutý, zakladatel Hnutí Generace

Autor: Michal Černý
Mladší generace se stále častěji vyhýbají nejen manželství, ale též i označování svého vztahu jakoukoliv oficiální nálepkou
TRENDY

Zapomeňte na manželství aneb Čeho se bojí moderní „vztahofobové“

Autor: Redakce LUI
Takzvaní „treatleři“ si hlasitě stěžují na dovážkové služby – často jim však nedochází, v jakých podmínkách kurýři pracují
TRENDY

Napůl zákazník, napůl Hitler. Tzv. „treatleři“ jsou postrachem kurýrů i sociálních sítí. Jak rozvážkové služby mění běžné lidi na tyrany?

Autor: Veronika Košťálková
Poté, co byl Donald Trump opětovně zvolen prezidentem USA, roste raketově počet LGBT vlastníků zbraní
TRENDY

V USA prudce roste počet LGBT držitelů zbraní. Připravují se na novou vládu Donalda Trumpa

Autor: Michal Černý

E-Shop