Sbohem, horko! Novým hitem je oblečení s ventilátory a chladicími prvky. Módní trend zajistí pohodlí a prý nahradí i klimatizaci
Bunda s ventilátorem? Novinka roku 1988
Je to překvapivě poměrně dávno, kdy někdejšího inženýra společnosti Sony, Hiroshi Ichigaye, poprvé během jeho cest po jihovýchodní Asii napadlo, že by bylo fajn obléknout si něco „chladivého“. Psal se rok 1988. Již v té době ale v dané oblasti docházelo k překotnému rozvoji a všechny nově stavěné budovy byly vybaveny také klimatizačními jednotkami. To samozřejmě vedlo k obrovskému nárůstu spotřeby energie. A také k dalšímu ovlivnění klimatu. Ichigayovým řešením pak byl energeticky účinný individuální chladicí systém v podobě ventilátorové bundy. Tu uvedl na trh již v roce 2004, a to prostřednictvím vlastního nově založeného podniku nazvaného Kuchofuku, což v překladu doslova znamená „klimatizované oblečení“.
Počátky samozřejmě provázely potíže, první modely měly poměrně malou výdrž baterie a trpěly také řadou poruch. I proto v roce 2009 vznikla nová, inovovaná verze, které se již začalo dostávat větší pozornosti – a koncept „klimatizovaného oblečení“ začaly různě modifikovat i další společnosti. Není divu.
Jak popsal sám původní vynálezce, bundy Kuchofuku jsou vybaveny párem bateriově napájených ventilátorů na každé ze stran – a ty nasávají vzduch. Podle Ichigaye pak uvnitř bundy neustále proudí chladný vzduch a pomáhá tak zároveň odpařovat i veškerý pot a utváří tak de facto osobní chladicí systém. Cílem pak je jednoduše rozšířit zónu pohodlí a eliminovat potřeby energeticky náročných klimatizací.
Od průmyslu k osobnímu užití
Např. v roce 2015 pozornost upoutala firma Makita, která se zaměřuje především na produkci různých stavebních nástrojů. A právě proto zamířila na trh i s první bundou s ventilátorem. „Vzhledem k tomu, že jsme výrobci nástrojů, řada našich zákazníků jsou stavitelé, tesaři, farmáři, tedy lidé, kteří i v horku musejí pracovat venku,“ uvedl pro britský portál The Guardian v dané souvislosti tehdy firemní manažer. Díky tomuto kroku se následně nápadem Ichigaye inspirovaly i další firmy a právě v odvětví průmyslu se klimatizovanému a chladicímu oblečení začalo velmi dařit. Sehnat tak lze dnes vesty i bundy s ventilátorem, bundy s kapucí uzpůsobenou k cirkulaci chladného vzduchu, ale také speciální chladicí kombinézy a pracovní džínové bundy, do nichž lze umístit chladicí vložky.
A jelikož v pracovním světě se tento typ oblečení osvědčil, není divu, že začíná pronikat i do klasické volnočasové módy. Ostatně, kdo by v parných dnech netoužil po tom, mít při procházce vlastní klimatizaci „přímo na sobě“?
Šik outfit, který ochladí?
Jelikož inovace milují i v Číně, právě tam jsou nyní hitem hi-tech chladicí vesty a bundy, které si však (na rozdíl od těch určených pro práci) co do vzhledu nezadají s klasickými módními a trendy kousky. Bunda v nápadně růžové barvě vybavená kapucí a dvěma ventilátory? Žádný problém. Takový kousek je v Číně již prakticky běžný – a podle portálu SCMP jej lze sehnat online za cenu v řádu pár stokorun. Ventilátory prý sice „nedoventilují“ až do rukávů, ale jinak bunda skutečně dokáže nejen snížit pociťovanou teplotu, ale také minimalizovat pocení. Jedinou „vadou“ na kráse jsou pak právě dva ventilátory, které jsou samozřejmě viditelné.
Ovšem i pro estéty existuje řešení: vesty a bundy, do nichž lze dle potřeby vložit až čtyři odnímatelné gelové chladicí vložky. Princip je v tomto případě prostý – gelové vložky stačí umístit na hodinu do mrazáku a následně použít (a dokonce je lze užít naopak i pro zahřátí, pokud jsou předem nahřáté v troubě). Efektivita tohoto chlazení ale prý není tak dobrá jako v případě ventilátorů – a oděv tak chladí jen v místech, kde jsou vložky. Ty navíc samozřejmě rychle tají. Takže je asi lepší hodit vzhled za hlavu a vybavit se ventilátory… Nebo…
Univerzální osobní klimatizace
V Japonsku již celou technologii osobního ochlazování posunuli ještě dál. Pod záštitou firmy Sony vznikla přenosná osobní klimatizace, kterou je možné jednoduše připnout kolem krku, takže ji lze umístit úplně do jakéhokoliv oblečení. V tomto případě je již k dispozici dokonce i „inteligentní režim chlazení“, kdy senzory klimatizačního zařízení detekují chování, jako je chůze, a poté automaticky upraví úroveň chazení – díky tomu je zajištěn absolutní komfort pro nositele, ale také efektivní využití baterie, která celý systém napájí.
Vzhledem k tomu, že i v Česku začínají být všechna léta docela „žhavá“, je nejspíš jen otázkou času, kdy „klimatizovaná móda“ dorazí i k nám.