Sbohem, horko! Novým hitem je oblečení s ventilátory a chladicími prvky. Módní trend zajistí pohodlí a prý nahradí i klimatizaci
Straight friendly
Zdroj: AdobeStock

Sbohem, horko! Novým hitem je oblečení s ventilátory a chladicími prvky. Módní trend zajistí pohodlí a prý nahradí i klimatizaci

Móda se vyvíjí – a to především ruku v ruce s požadavky, které na oblečení klademe (ostatně, koho by ještě před pár desítkami let napadlo, že k dispozici bude třeba tzv. „funkční prádlo“). Svršky tak dnes dokáží odolávat vodě, eliminovat pot, umí velmi efektivně zahřát. A nově také ochladit. Bundy a vesty, v nichž jsou doslova zabudované ventilátory, chladicí gelové polštářky, nebo dokonce obojí, původně byly „pracovním oděvem“, který měl ulehčit fungování těm, kdo i v parných dnech musí pracovat venku. Jenže jak se postupně vedro stává čím dál úmornějším, po ochlazení touží v podstatě každý. A tak se z ochlazovacího oblečení stává nový módní (a vysoce funkční) trend.
Mirka Dobešová Mirka Dobešová Autor
31. 7. 2024

Bunda s ventilátorem? Novinka roku 1988

Je to překvapivě poměrně dávno, kdy někdejšího inženýra společnosti Sony, Hiroshi Ichigaye, poprvé během jeho cest po jihovýchodní Asii napadlo, že by bylo fajn obléknout si něco „chladivého“. Psal se rok 1988. Již v té době ale v dané oblasti docházelo k překotnému rozvoji a všechny nově stavěné budovy byly vybaveny také klimatizačními jednotkami. To samozřejmě vedlo k obrovskému nárůstu spotřeby energie. A také k dalšímu ovlivnění klimatu. Ichigayovým řešením pak byl energeticky účinný individuální chladicí systém v podobě ventilátorové bundy. Tu uvedl na trh již v roce 2004, a to prostřednictvím vlastního nově založeného podniku nazvaného Kuchofuku, což v překladu doslova znamená „klimatizované oblečení“.

Počátky samozřejmě provázely potíže, první modely měly poměrně malou výdrž baterie a trpěly také řadou poruch. I proto v roce 2009 vznikla nová, inovovaná verze, které se již začalo dostávat větší pozornosti – a koncept „klimatizovaného oblečení“ začaly různě modifikovat i další společnosti. Není divu.

Jak popsal sám původní vynálezce, bundy Kuchofuku jsou vybaveny párem bateriově napájených ventilátorů na každé ze stran – a ty nasávají vzduch. Podle Ichigaye pak uvnitř bundy neustále proudí chladný vzduch a pomáhá tak zároveň odpařovat i veškerý pot a utváří tak de facto osobní chladicí systém. Cílem pak je jednoduše rozšířit zónu pohodlí a eliminovat potřeby energeticky náročných klimatizací.

Od průmyslu k osobnímu užití

Např. v roce 2015 pozornost upoutala firma Makita, která se zaměřuje především na produkci různých stavebních nástrojů. A právě proto zamířila na trh i s první bundou s ventilátorem. „Vzhledem k tomu, že jsme výrobci nástrojů, řada našich zákazníků jsou stavitelé, tesaři, farmáři, tedy lidé, kteří i v horku musejí pracovat venku,“ uvedl pro britský portál The Guardian v dané souvislosti tehdy firemní manažer. Díky tomuto kroku se následně nápadem Ichigaye inspirovaly i další firmy a právě v odvětví průmyslu se klimatizovanému a chladicímu oblečení začalo velmi dařit. Sehnat tak lze dnes vesty i bundy s ventilátorem, bundy s kapucí uzpůsobenou k cirkulaci chladného vzduchu, ale také speciální chladicí kombinézy a pracovní džínové bundy, do nichž lze umístit chladicí vložky.

Tipy redakce

A jelikož v pracovním světě se tento typ oblečení osvědčil, není divu, že začíná pronikat i do klasické volnočasové módy. Ostatně, kdo by v parných dnech netoužil po tom, mít při procházce vlastní klimatizaci „přímo na sobě“?

Šik outfit, který ochladí?

Jelikož inovace milují i v Číně, právě tam jsou nyní hitem hi-tech chladicí vesty a bundy, které si však (na rozdíl od těch určených pro práci) co do vzhledu nezadají s klasickými módními a trendy kousky. Bunda v nápadně růžové barvě vybavená kapucí a dvěma ventilátory? Žádný problém. Takový kousek je v Číně již prakticky běžný – a podle portálu SCMP jej lze sehnat online za cenu v řádu pár stokorun. Ventilátory prý sice „nedoventilují“ až do rukávů, ale jinak bunda skutečně dokáže nejen snížit pociťovanou teplotu, ale také minimalizovat pocení. Jedinou „vadou“ na kráse jsou pak právě dva ventilátory, které jsou samozřejmě viditelné.

<Path> 5 kroků, které zajistí čistý vzduch i u vás domaZdroj: Foto: iStock

Ovšem i pro estéty existuje řešení: vesty a bundy, do nichž lze dle potřeby vložit až čtyři odnímatelné gelové chladicí vložky. Princip je v tomto případě prostý – gelové vložky stačí umístit na hodinu do mrazáku a následně použít (a dokonce je lze užít naopak i pro zahřátí, pokud jsou předem nahřáté v troubě). Efektivita tohoto chlazení ale prý není tak dobrá jako v případě ventilátorů – a oděv tak chladí jen v místech, kde jsou vložky. Ty navíc samozřejmě rychle tají. Takže je asi lepší hodit vzhled za hlavu a vybavit se ventilátory… Nebo…

Univerzální osobní klimatizace

V Japonsku již celou technologii osobního ochlazování posunuli ještě dál. Pod záštitou firmy Sony vznikla přenosná osobní klimatizace, kterou je možné jednoduše připnout kolem krku, takže ji lze umístit úplně do jakéhokoliv oblečení. V tomto případě je již k dispozici dokonce i „inteligentní režim chlazení“, kdy senzory klimatizačního zařízení detekují chování, jako je chůze, a poté automaticky upraví úroveň chazení – díky tomu je zajištěn absolutní komfort pro nositele, ale také efektivní využití baterie, která celý systém napájí.

Vzhledem k tomu, že i v Česku začínají být všechna léta docela „žhavá“, je nejspíš jen otázkou času, kdy „klimatizovaná móda“ dorazí i k nám.

Zdroj: abcnews.go.com, mgronline.com, theguardian.com, scmp.com, vtm.zive.cz

Populární
články

Jan a Michaela jsou velmi sympatický pár, jehož radostná energie se přenese na každého návštěvníka
LIDÉ

„Radiátor jsme vyrobili z odřezků trubek, místo skleniček máme kádinky,“ popisují Jan a Michaela, jak k životu přivedli Loft v podhůří

Autor: Michal Černý
Je vaše přirození "dokonalé"?
TĚLO & MYSL

Vědci určili vzhled ideálního přirození. Srovnejte to vaše se stanovenými parametry, jež poslouží trans mužům při tzv. faloplastice

Autor: Mirka Dobešová
Ne vždy jsou vztahy mezi partnery jasné
LIDÉ

„Pro kamarádku jsem se jako gay stal užitečným dárcem spermatu,“ vzpomíná David. Kde je konec jeho dítěti, bohužel neví

Autor: Mirka Dobešová
„Tátu zajímalo hlavně to, abych byl ‚chlap‘. Děsí mě, že tohle bude můj život napořád,“ říká Michail, který se obává coming outu
LIDÉ

„Tátu zajímalo hlavně to, abych byl ‚chlap‘. Děsí mě, že tohle bude můj život napořád,“ říká Michail, který se obává coming outu

Autor: Irena Piloušková
Mladí konzervativci z MotorGenu se obouvají do LGBT+ „propagandy“ už ve svém zakládacím manifestu
AKTUALITY

Na českou scénu přijíždí MotorGen: mladí odpůrci LGBT+ osvěty. Při náboru dělí nováčky do tří kategorií: muž, žena a psychická porucha

Autor: Veronika Košťálková
Kudy kam?
LUXURY TRAVEL

Karlovarský výletní průvodce pro lenochy s tipem, jak nezabloudit u Bludné a objevit „filmovou lokalitu“

Autor: Redakce
Pro většinu lidí je odkládání úkolů běžnou součástí života, ale jen málokdo tuší, že za tím může stát něco mnohem hlubšího než jen obyčejná nuda
TĚLO & MYSL

Berete prokrastinaci jen jako nevinné odkládání úkolů na vhodnější chvíli? Dejte si pozor, může být i znakem vážné duševní poruchy

Autor: Redakce
Takzvaná generace sněhových vloček volá po citlivosti, v reakcích jejich odpůrců zase můžeme pozorovat efekt sněhové koule
AKTUALITY

Nejdřív snowflakes, potom snowballs. Od (domnělého) zákazu obrázkových značek ve školkách až k (ne)korektně rozdělenému Česku

Autor: Veronika Košťálková
Součástí vzrušení může být i dominantní postavení muže, kderý kompliment „uděluje“
HOT!

„Miliony žen“ mají v posteli úchylku, o které většina mužů ani netuší. Provazy ani důtky k tomu přitom nejsou potřeba

Autor: Martin Lyko
Recyklační obchody jsou stále oblíbenější, a tak už prvek něčeho nového a neviděného k propagaci dávno nestačí
TRENDY

Udržitelnost v praxi: Navštívili jsme obchod, kde použité věci či květiny mají druhou šanci. Výhodně je zde koupíte i odložíte

Autor: Michal Černý

E-Shop