Smartphony v ohrožení? Mladí lidé stále častěji preferují „hloupé“ telefony. Na trh míří i „nudný mobil“
Smartphone pro každého?
Letos uplyne 17 let od chvíle, kdy na trh zamířil první iPhone. Toto zařízení ovládané dotykovou obrazovkou od prvopočátku začalo definovat veškerá naše očekávání ohledně chytrých telefonů. Prakticky celá jedna generace již vyrostla a dospěla a nikdy nepoznala, jaké to je žít bez smartphonu. Ale lidstvo zároveň jako celek mělo možnost pochopit, jaké plusy, ale i mínusy se k těmto zařízením, díky (či spíš kvůli?) nimž jsme všem na dosah (a také máme vše na dosah), pojí. A není jich málo. Mnozí si již velmi bezprostředně uvědomují, jakou cenu za všechny související benefity platí. Snižování pozornosti, ovlivnění kvality spánku, ale především zhoršení duševního zdraví. Samozřejmě, že s troškou vůle lze čas strávený s mobilem v ruce omezit, na druhou stranu, proč se zbytečně vystavovat pokušením, není-li to nezbytné?
Není tedy divu, že se postupně začíná zvedat zájem o zařízení, na něž mnozí již jen nostalgicky vzpomínají. Ostatně, ikonická „cihla“, Nokia 3310, s baterií, která vydržela prakticky cokoliv, se dočkala opětovného uvedení na trh již v roce 2017. Ovšem ten pravý zájem o hloupé telefony se vzedmul teprve loni. Právě tehdy zaznamenaly společnosti, které tento typ zařízení nabízí, více jak zdvojnásobení poptávky. Jedním z trendů se stala i ikonická „véčka“.
Zdroj: Giphy
Únik před všudypřítomnou dostupností
A kdo že jsou ti, co mají o „telefony minulosti“ největší zájem? Překvapivě to zdaleka nejsou jen senioři (pro které jsou mnohé chytré telefony chytré až příliš) či ti, kdo působí v náročných průmyslových odvětvích, a tak preferují telefon, který je odolný a nenáchylný k rozbití jinak docela křehkého displeje. Smartphony totiž stále častěji (buď kvůli rozhodnutí rodičů, nebo dokonce i z vlastní vůle) odkládají i teenageři, kteří se tímto způsobem snaží uniknout především před všudypřítomnými sociálními sítěmi. A pak je tu ještě generace Z, která negativní důsledky neustálého fungování online a na sítích pociťuje pravděpodobně nejvíce. I její příslušníci tedy stále častěji zvažují, že svůj dosavadní chytrý mobil odloží a nahradí jej modelem opatřeným jen pár základními funkcemi. Jak navíc shrnuje odborník na mobilní telefony, Enest Doku, ačkoliv hloupé mobily sice mají i své nevýhody vzhledem k nárokům dnešního moderního života, „s nekonečnou záplavou notifikací není divu, že se právě generace Z snaží stále více vyhýbat všudypřítomnému stresu neustálého života online a přechází právě k nim.“
Nudný telefon je tu
V jistém slova smyslu řešením je pak – vedle telefonu hloupého – i jeho variace, „nudný telefon“. V čem spočívá jeho „nudnost“? Ani on nemá prakticky žádné funkce a je možné s ním pouze telefonovat a smskovat. A co je na něm nejpozoruhodnější? Neumožňuje přístup k internetu. Vůbec. Představen byl před nedávnem na milánském design weeku a je de facto reakcí na obavy mladých lidí nejen ohledně extrémního množství času stráveného s mobilem v ruce, ale také ohledně ochrany soukromých dat.
Boring Phone (jak byl v rámci akce představen) je součástí reakce na stále rostoucí zájem o zmiňované hloupé telefony především napříč generací Z. Ta má přitom v tom, nakolik smartphony „škodí“, poměrně jasno. „Vždycky jsem nenáviděla, že jsem neustále k dispozici všem. Je to všudypřítomná představa, že když někomu napíšete na WhatsAppu zprávu a on okamžitě neodpoví, pak je něco špatně,“ popsala tak jedna z příznivkyň nového trendu. Cílem tvůrců telefonu je pak povzbudit mladé dospělé, aby se odpojili od technologií a snažili se o osobní sociální interakce.
Smartphony v ohrožení?
Že by se svět vzdal svých chytrých telefonů a dal technologickému pokroku sbohem? To nejspíš nehrozí. Ostatně, minimálně zatím spadá devět z deseti vlastněných telefonů do kategorie smartphone. Telefony hloupé a nudné jsou tak pořád spíše okrajovou záležitostí. Na druhou stanu, nelze opomíjet fakt, že právě mladší generace pociťují negativní dopady užívání chytrých telefonů natolik, že se jich opravdu snaží zbavit. „Skutečně existují důkazy, že generace Z mění své návyky při užívání telefonů, a to ruku v ruce s obavami z negativních dopadů neustálého digitálního spojení. Tři z pěti příslušníků generace Z například říkají, že by chtěli být s digitálním světem propojení méně,“ shrnuje technologický analytik Joe Birch. Zda řešením bude skutečně vzestup hloupých a nudných mobilů, ukáže až čas.