
Evropská móda přešlapuje na místě. Dokáže ji oživit i nová palestinská oděvní značka?
Historie evropské módy je bohatá na vlivy z různých kultur a regionů. V průběhu dávných staletí evropská móda absorbovala prvky i z Blízkého východu, což vedlo k vytváření jedinečných a inovativních stylů. Během středověku byly do Evropy přiváženy luxusní textilie, jako je hedvábí a brokát, díky obchodním cestám přes Byzantskou a následně Osmanskou říši. Tyto materiály byly začleněny do oděvů evropské aristokracie, což výrazně ovlivnilo evropský oděvní styl.
V 19. století, během období orientalismu, se blízkovýchodní exotická móda opět dostala v Evropě do kurzu. Odrazilo se to nejen v módě, ale i v umění a architektuře. Tento trend pokračoval až do 20. století.
I přes všechny další vlivy ze světa a ikonické návrháře se ale zdá, že evropský módní průmysl částečně stagnuje. Vzory i střihy se neustále opakují a neustále vznikají jen různé variace téhož. Jak se ale zdá, stále existuje potenciál pro oživení prostřednictvím nových a inovativních vlivů. Jedním z nich může být i nová palestinská oděvní značka Nazzal Studio, která propojuje moderní módu s bohatým kulturním dědictvím muslimského světa.
Zakladatelé této značky chtěli vytvořit esteticky atraktivní oděvy, které by zároveň podporovaly sociální spravedlnost a ekonomickou soběstačnost. Využitím tradičních palestinských vzorů, jako je keffiyeh, v moderních oděvech se snaží zvýšit povědomí o kulturním dědictví a tradicích svého území. Zároveň tím ale přináší i poselství, že místo, které je většinou světa vnímáno jako „líheň násilníků“, dokáže vyprodukovat něco přínosného a potřebného.
Jedním z klíčových aspektů studia je zaměstnávání palestinských uprchlic. Tím, že jim poskytují pracovní příležitosti, nejenže zajišťují ekonomickou podporu pro tyto komunity, ale také umožňují těmto ženám přispívat k zachování a šíření jejich odkazu prostřednictvím módy. Tento sociální aspekt přidává značce další zajímavý rozměr.
Prohlédnout si jednotlivé modely můžete na instagramovém účtu studia.
Byť je ale studio novým a poměrně zajímavým hráčem na trhu, existují i jiné inovativní značky a platformy, které dokázaly do prostředí módy vnést svěží vítr mnoha různými způsoby.
Jedním z nich je Coperni, pařížská značka založená Sébastienem Meyerem a Arnaudem Vaillantem. Studio proslulo svým experimentováním s novými materiály a technikami, které často překračují hranice tradičního módního designu. Na Paris Fashion Week 2022 například předvedli ikonický moment, kdy modelka Bella Hadid vstoupila na pódium jen v kalhotkách a byla pokryta tekutým vláknem, které se na jejím těle změnilo na šaty. Tento moment se stal virálním a ukázal, jak dokáže móda zahrnout nejnovější technologické inovace.
Dále můžeme zmínit britskou značku Pangaia, která se zaměřuje na udržitelnost. Od svého vzniku v roce 2018 vyvíjí nekonvenční materiály, jako například alternativu peří vyrobenou z divokých květin a barviva z potravinového odpadu. Zároveň se zaměřuje na prodej svých unikátních látek dalším značkám, čímž podporuje širší přijetí udržitelných materiálů v módním průmyslu.
A na závěr kupř. nizozemská platforma Otrium, jež se zaměřuje na problém nadměrného odpadu v luxusním odvětví módy. Tato platforma umožňuje luxusním značkám, jako jsou Diane von Furstenburg či Tommy Hilfiger, prodávat přebytečné zboží prostřednictvím své členské sekce, čímž pomáhá snižovat plýtvání a zároveň zachovat exkluzivitu značek. Otrium vytvořilo nový soubor nástrojů, které umožňují značkám nahrávat produkty na web a sledovat prodeje v reálném čase, což vedlo k výraznému nárůstu tržeb.
Jak se tedy zdá, i díky Nazzal studiu se máme v příštích letech na co těšit. Nakonec, i díky oteplování naší krajiny přijde postupné uzpůsobení našeho šatníku stále častějším parným a horkým dnům, takže móda odvozená od palestinských tradičních oděvů, které jsou do takového podnebí více než uzpůsobené, se může velmi hodit.