
I pánské hodinky lze vybírat dle módních trendů. Jakou zvolit velikost, barvu a jak vůbec hodinky správně nosit?
Hodinky jsou v případě mužů jedním z mála „šperků“, jehož prostřednictvím je navíc možné vyjádřit celou řadu věcí. Od toho, nakolik má ten který muž v malíčku etiketu, až po porozumění vlastnímu stylu a orientaci v módních trendech. Na druhou stranu, každý muž nemusí být nutně odborník na vše, tedy bohatě postačí, když si v souvislosti s výběrem a nošením konkrétních hodinek osvojí několik základních pravidel. V prvé řadě: kovy se nekombinují. Přezka na opasku, na botách, manžetové knoflíčky a hodinky, to vše by spolu mělo ladit, stříbro se stříbrem, zlato se zlatem. V řadě druhé: i pásek hodinek by měl ladit se zbytkem outfitu. Je-li kožený, měl by korespondovat s dalšími prvky na oblečení (a opět by měl odpovídat barevně opasku a botám). Zapomínat by se ale nemělo ani na celkový styl, pokud je cílem vytvořit seriozní byznys look, neoddělitelně k němu patří společenské boty a také hodinky. Naopak volnočasová móda popouští uzdu fantazii, hodinky mohou být sportovní, hravé a nápadité. A mnohé se odvíjí také od barev ciferníku – ty světlé jsou obvykle určené pro denní nošení, zatímco tmavé (šedé, khaki, černé, hnědé ad.) se skvěle hodí třeba k večernímu obleku. Ovšem pravdou je, že právě barva ciferníku hodinek podléhá i módním trendům. A letošním hitem je prý modrá.
Když trendy hodinky, tak ve správné barvě
Jelikož historie se opakuje, letošní rok hlásí návrat modré – dle některých jsou zářivě modré ciferníky hodinek jistou formou odpovědi na invazi chytrých hodinek, dle jiných se jednoduše jedná o pokračující trend hravosti, která však neztrácí na eleganci (protože i hodinky s modrým ciferníkem mohou být opravdu luxusní, na rozdíl od… barevného plastu). Výběr je pak skutečně nepřeberný, a to i ve všech cenových kategoriích. To, že modré ciferníky jsou opravdu hitem, pak dokládá i fakt, že takto vybarvené kousky na trh postupně uvedly (a dnes je mají v nabídce) prakticky všechny věhlasné hodinářské značky. To pak platí třeba i pro IWC Schaffhausen – v rámci kolekce vzdávající hold letci Antoine se Saint-Exupérymu, Le Petit Prince, na první pohled zaujme model se sklíčkem safírově modrým. Modrým ciferníkem se ale pyšní např. i vybrané hodinky značky Hamilton, Longines, Victorinox či Hublot, stranou pak nezůstává ani pověstný Rolls-Roys mezi hodinkami, tedy značka Rolex, která modrý ciferník v případě vybraných hodinek z řady Submariner Date doplňuje ještě o prvky z 18karátového zlata.
Velikost na prvním místě?
V případě hodinek také platí zásadní věc: jedná se o doplněk. Jeho úkolem je podtrhnout celkový vzhled, ne mu dominovat. I proto je trend velkých a výrazných hodinek na ústupu. Ačkoliv v hodinářství poměrně dlouhou platilo, že „velcí“ muži s tučnými konty se orientují na masivní hodinky, a cca od 90. minulého století let tak trhu dominovaly kousky s rozměry 44mm+ a hodinky menší a drobnější zůstávaly dlouho mimo hledáček zájmu mužské populace, dnes je vše jinak. Muži by se tak měli začít ohlížet spíše po hodinkách menších rozměrů, které jsou dle odborníků v naprostém souladu s novými ideály mužnosti. „Módnost“ supervelkých hodinek v této souvislosti ale nezpochybňují jen nové generace odborníků a stylistů, ale také celebrit. „Muži jako Harry Styles rádi experimentují s tradičně ženským oblečením a doplňky, takže dává smysl, že muži chtějí vyzkoušet nosit i drobnější hodinky právě v souladu s tímto celkovým posunem v estetice,“ vysvětluje Brynn Wallner, která působí jako influencerka právě v oblasti hodinek.
Známé osobnosti, a to nejen ty zahraniční, ale i tuzemské, tak do jisté míry udávají trendy a ukazují ostatním mužům, jak hodinky mohou podtrhnout jejich image a identitu. Není tedy divu, že i v Česku se tvářemi různých hodinářských firem stávají muži, kteří svým věhlasem zdaleka přesáhli hranice – např. kardiochirurg Jan Pirk či tenista Tomáš Berdych a mnoho dalších – a mohou být i zdrojem cenné inspirace a vlastně se i podílet na tom, jak je v dnešní moderní době vnímáno mužství a pánský styl. „Muži, kteří nosí menší hodinky, se nebojí odchýlit od normy, rádi experimentují se svým osobním stylem a jsou kreativní,“ shrnuje Wallner charakteristiky těch, kteří jsou tak trošku i průkopníky změn.
V případě hodinek tedy velikost každopádně není všechno – a doby, kdy se muži „chlubili“ velkými a honosnými (nezřídka sportovními) hodinkami, jsou prostě pryč. Do centra pozornosti se naopak dostávají decentnější společenské hodinky (nezřídka zhotovené z bílého zlata a platiny), které se zasunují pod manžetu rukávu, takže vypadají diskrétně a nejsou tolik okázalé.
A možná je tento „nový“ velikostní trend vlastně jen návratem k tomu, co bylo dříve normou: vždyť pánské náramkové hodinky již od dob 1. světové války až do 50. let měly v podání ikonických značek, jako je např. Rolex, v drtivé většině méně než 44 mm. Ačkoliv tedy několik posledních desetiletí skutečně patřilo luxusním a velikostně „monstrózním“ hodinkám, dnes – pokud nevypadáte třeba jako The Rock (a nemáte i adekvátně velké zápěstí) – dejte raději přednost těm rozměrově menším.
V každém případě ale platí, že trendy v oblasti hodinářství jsou – stejně jako móda – odrazem společnosti. A ta je dnes velmi rozmanitá a pestrá. Ačkoliv tedy samozřejmě existují určité „módní vlny“ a inspirační vlivy, každý by měl své hodinky vybírat především podle vlastního vkusu, účelu a tak, aby korespondovaly s jeho osobností.