Světem parfémů se šíří nový "jedlý" trend. Proč byste měli vonět jako smažený květák, rajče či hrášek?

Ačkoliv nelze přesně určit, kdy byl první parfém vynalezen, obecně se traduje, že parfémy jsou staré jako lidstvo samo. Zpočátku byly sice užívány především v rámci různých rituálů a také během obřadů, ale časem se užití vůní jednoduše pro „vylepšení“ tělesného pachu rozšířilo z Mezopotámie až do Egypta, antického Řecka a Říma, Persie a samozřejmě také do Evropy. Právě Egypťanům se ale připisuje první užití parfémů k ryze osobní potřebě. Tehdejší parfémy byly založeny na různých vonných esencích, což by se dalo říci také o celé řadě těch dnešních. Tedy, mimo ty, které spíše než cokoliv jiného připomínají exkurzi do zelinářství či přímo do kuchyně…

Vůně hrají v lidském životě důležitou roli. A není divu, některé výzkumy již potvrdily, že lidé si i po jednom roce dokáží pamatovat vůně až s 65% přesností – kdežto paměť vizuální slábne již po pár měsících minimálně o polovinu. Vůně si ale můžeme vybavit i po letech, mohou nám pomoci vybavit si vzpomínky, události. A samozřejmé je, že také každý člověk má svou přirozenou „vůni“ – tu se však mnozí snaží různě zlepšovat, obvykle z jediného prostého důvodu – aby vlastní tělesný pach překryli vůní příjemnější a třeba i atraktivnější pro druhé. A jak se zdá, vonět jako růžový sad, citrusy či santalové dřevo, to už je přežité – nebo přinejmenším nudné. Jak jinak si vysvětlit, že nyní se trendem stávají parfémy, které svými vůněmi evokují různé potraviny?

„Respektuji, ale takové dítě bych doma mít nechtěl/a.“ Takto se staví lidé v Seville k LGBT+ občanům, říká španělská drag queen Skoria15. 4. 2022

Za určitého „průkopníka“ jedlých (nebo přinejmenším gurmánských) vůní by mohl být považován Thierry Mugler, právě on v roce 1992 na trh uvedl parfém s názvem Angel. Ten svou „cukrovou notou“ následně inspiroval celou řadu dalších, kteří se tento směr rozhodli následovat. O třicet let později je Angel stále na trhu, stejně jako nespočet podobných dalších vůní. Jelikož svět chutí a vůní se ale rozšiřuje, není divu, že se právě takto otevřely dveře vzniku „jedlých parfémů“. Ty již dávno překročily původně stanovené mantinely určité „sladkosti“ a od vůní sladkých, ovocných či s tóny vanilky se posunuly spíše směrem do zelinářství.

Rostlinné vůně obecně jsou hitem letošního roku a svého druhu průkopnickou byla vůně Rouge, vůně kořeněná, která má nejen barvu, ale i vůni červené řepy. Červená řepa pak svou vonnou úlohu plní také v rámci limitované edice z dílny parfumérky Alexandry Carlin. A od červené řepy už nebylo daleko ani ke květáku (ano, čtete správně), taková vůně je na trhu k sehnání pod názvem Tonka Blanc. Pokud si říkáte, že květák skutečně nevoní zrovna jako něco, po čem byste chtěli vonět vy sami, podle Carlin je opak pravdou. Když je květák smažený, vykazuje maximální pižmovost a zemitost,“ tvrdí a dodává, že při výrobě tohoto speciálního parfému se nechala inspirovat u řady světoznámých šéfkuchařů, kteří v receptech spojili květák např. s kokosem či vanilkou a vytvořili tak sladko-slaný dezert. „Když opravdu nevím, jak s jednotlivými vonnými ingrediencemi pracovat, podívám se, co dělají kuchaři,“ shrnula. Ovšem i v tomto směru lze jít ještě dál – v rámci celé parfémové kolekce Le Potager (v překladu Zeleninová zahrada) jsou kromě parfému s vůní květáku dostupné kousky, které voní po řepě, pórku, sladkém hrášku či listech rajčat.

„Ovoce a ovocné vůně lze vnímat jako mladé či dospívající, kdežto tóny zeleninové jako velmi dospělé,“ vysvětluje pak David Moltz, spoluzakladatel značky parfémů D. S. & Durga, proč jsou najednou parfémy stavící na vůni zeleniny tolik populární. Právě značka D. S. & Durga před nedávnem na trh uvedla vůni s názvem Bistro Waters s tóny lipového květu, hrušky, bazalky a zeleného pepře. 

Parfémy jedlé i multifunkční…

Možná se vám již někdy stalo, že jste si zakoupili nějaký kosmetický produkt, který svou vůní připomínal jídlo tak dokonale, až jste měli chuť jej pozřít. Ani to přitom nemusí být nutně sci-fi. Ruku v ruce s parfémy, které ve svém aroma míchají sortiment prodejny se zeleninou, se totiž na trhu objevují také parfémy, které je skutečně možné užívat více způsoby, tedy nejen k „ovonění“ sebe sama. Např. již v roce 2019 se do jisté míry průkopnickou stala kolekce jedlých parfémů, na jejichž vzniku se podílela šéfkuchařka Loria Stern. A jelikož tyto parfémy jsou všechny vyrobeny z přírodních potravinářských a rostlinných výtažků a organického alkoholu, lze je použít např. i k ovonění a ochucení nápojů, čerstvého ovoce, dortů, zmrzliny, salátů apod.

Pět nejrozšířenějších mýtů o mužské plešatosti: Věříte jim také? A kvůli čemu skutečně pánové ztrácejí své kštice?10. 3. 2022

Zmiňovat, že zároveň vznikají takové parfémy, které slibují i celou řadu dalších „funkcí“ od ochrany před UV zářením až po hubení bakterií snad již ani nemá smysl. Ostatně, jeden příklad za všechny – multifunkční parfém, který byl v USA schválen i příslušnými úřady, kromě vůně samotné slibuje hydrataci, zklidnění pleti a zbavení se pigmentových skvrn, lze jej také užívat na ložní prádlo, závěsy či prádlo, ale i jako desinfekci místo mýdla a nakonec jej je možné i konzumovat, jelikož obsahuje prospěšné mikroživiny podobné multivitaminu…Proti tomu je nějaký parfém s vůní květáku ještě docela slabý odvar (na druhou stranu, skutečně nás nenapadá, kdo by toužil po tom, aby nejen on sám, ale i jeho oblečení a byt, „voněl“ právě po košťálové zelenině, i když je to tedy dle odborníků „dospělé“...)

Zdroj: rockefeller.edu, ncbi.nlm.nih.gov, highxtar.com, theguardian.com, highsnobiety.com, artisanparfumeur.com, fragrantica.com