Hyundai Santa Fe – jihokorejská vlajková loď, která předčí veškerá očekávání
Ačkoli je nyní v rámci značky Hyundai největší pozornost věnována především futuristickému modelu Ionic, Santa Fe i nadále zůstává vlajkovou lodí automobilky. Jedná se o tradiční model značky Hyundai, který v loňském roce oslavil již 20 let své existence a od té doby pochopitelně urazil dlouhý kus cesty. Současná generace je v pořadí již čtvrtá a po stránce designu a technologií velmi zdařile propracovaná.
Jak už jsem zmínil v úvodu, jedná se pouze o omlazenou verzi, která se od té předchozí, alespoň co se designu týče, nijak závratně neliší. Na první pohled vás jistě upoutá výrazně široká maska chladiče a nové oddělené světlomety, které mají tvar písmene T rozděleného na dvě části. Horní část světlometu slouží také jako blinkr. Zajímavá jsou i zadní světla, u nichž nově najdeme působivý LED světelný proužek, který se táhne po celé šíři pátých dveří. Musím konstatovat, že Santa Fe vypadá velmi příjemně a elegantně. Nemalý podíl na tom má perleťově bílá barva karoserie, kterou měl mnou testovaný vůz.
Útulný interiér
Auto je elegantní a působivé nejen zvenčí, podobně příjemné pocity budete mít i uvnitř, kde na vás čeká příjemný, útulný interiér. První věc, která vás tu zaujme, je neobvykle rozměrný prostor, díky kterému je interiér vzdušný a řidič i posádka se necítí stísněně. Přestože vůz nabízí bohatou skladbu technologií, nemusíte se bát složitosti jejich ovládání. Vše je naprosto intuitivní. Všude kolem vás se nachází kůže a na dotek příjemné měkčené materiály.
Když se ještě na chvilku vrátím k ohromnému prostoru, který Santa Fe nabízí pro přední i zadní řadu cestujících, dostatek místa najdete také v kufru. Je také možné objednat si vůz v sedmimístném provedení, které při plném obsazení sice ubere kapacitu kufru, ale to se dá vyřešit například pomocí „rakve“ na střeše.
Informace přehledně na jednom místě
Veškeré informace k technologiím a infotainmentu najdete na přehledné obrazovce dotykového displeje s úhlopříčkou 10,25 palců a jízdní údaje na digitálním přístrojovém štítu s úhlopříčkou 12,3 palce. Obrovským plusem pro všechny, kdo nejsou fanoušky dotykových displejů a řešení, je i to, že na přístrojové desce a středovém tunelu stále zůstal dostatek prostoru na veškerá hardwarová tlačítka a ovladače, přes které můžete řešit mnoho možností nastavení a nemusíte je složitě hledat přes menu na dotykovém displeji. Jediné, co však budete hledat marně, je klasická páka převodovky, kterou nahradila moderní tlačítka. Jejich ovládání je však velmi příjemné.
Foto: se souhlasem Juana Calderóna
Podobně příjemně se ovládá i kruhový volič jízdních režimů. Na jeho levé části se nacházejí jízdní režimy ECO, SPORT a SMART. Poslední z nich tak trochu supluje režim NORMAL a maximálně chytře přizpůsobuje nastavení stylu jízdy podle aktuální situace. Na pravé straně kruhového voliče najdete režimy pro jízdu v terénu, kde můžete využít například režim SNOW (sníh), MUD (bláto) nebo SAND (písek).
Mnou testovaný vůz byl vybaven také velikým střešním oknem, které ještě umocnilo prostornost interiéru. Velmi užitečné je též vyhřívání i ventilace sedadel, které skvěle poslouží během tuhé zimy, ale uvítáte je i v parných dnech. Vzhledem k rozměrům auta byla velmi užitečná 360stupňová parkovací kamera, díky které jsem měl vždy maximální kontrolu během parkování i na méně přehledných místech.
Foto: se souhlasem Juana Calderóna
Moderní technologie jsou samozřejmostí
Také v tomto voze se můžete těšit na mnohé moderní technologie, které vám usnadňují a zpříjemňují jízdu. Je to například head-up displej, díky kterému máte všechny informace o jízdě přímo na čelním skle. Potěší také bezdrátové nabíjení chytrých telefonů a možnost propojení telefonu s infotainmentem skrze Apple CarPlay nebo Android Auto. Za zmínku stojí výborně fungující adaptivní tempomat, hlídání mrtvých úhlů, bezpečné nouzové brzdění, asistent udržování vozu v jízdním pruhu, asistent pro předcházení kolizím při couvání, ale také komplexní asistent pro dálniční jízdu, který kombinuje některé z výše uvedených asistentů. Pokud byste se báli, že s takto velkým vozem budete mít problém zaparkovat, můžete si za příplatek pořídit také asistenta pro autonomní parkování, pomocí kterého můžete auto zaparkovat dokonce i zvenčí, jen pomocí tlačítek na klíčku od vozu.
Hyundai má jednu zajímavou vychytávku, kterou u automobilů jiných značek nenajdete. Je to zobrazení pohledu z kamery, která kontroluje mrtvý úhel, při aktivaci blinkrů přímo na budících před očima řidiče. K tomu lze jen dodat, že na bezpečnost Korejci dbali opravdu do posledního detailu.
Jízda na úrovni
Model Santa Fe s omlazeným lookem se dočkal nové podvozkové platformy, která má vliv na lepší ovladatelnost a bezpečnost. To vše je možné díky přesunutí těžších komponentů do spodní části podvozku, což zajišťuje větší stabilitu. Nicméně hlavním důvodem této změny je všudypřítomná elektrifikace, která se týká i Santa Fe, protože v nabídce je nyní plug-in hybridní pohonné ústrojí, které jsem vyzkoušel v rámci testu.
Možná by vám mohlo připadat, že hybridní „jedna šestka“ není pro tak velké auto dostatečně silný motor, nicméně tato motorizace zcela postačí i v režimu „Eco“, který je defaultně nastaven vždy po nastartování. Auto rozhodně nepůsobí nijak ospale, díky elektromotoru jsou rozjezdy naopak poměrně svižné, a proto jsem ani neměl potřebu jízdní režim po usednutí do vozu přepínat. Samozřejmě, že by Santa Fe bylo hbitější po zvolení režimu „Sport“, ale pro běžnou jízdu to vůbec není zapotřebí. Automobil jede velmi pěkně, převody jsou téměř nepozorovatelné a podobně je na tom i přepínání mezi spalovacím motorem a elektromotorem. Když k tomu přidáte komfortní podvozek, výsledkem je hladká a pohodlná jízda.
Foto: se souhlasem Juana Calderóna
Pár slov závěrem
Musím říct, že celkový dojem z faceliftovaného modelu Hyundai Santa Fe musím hodnotit velmi kladně. Novinka kráčí ve šlépějích svého předchůdce a k tomu přidává ještě několik třešniček. Automobil je po všech směrech krásně vyvážený a ať už jej budete užívat jako jednotlivec, ve dvojici, či s rodinou, pro každou situaci nabídne spoustu praktických řešení. Navíc vás kamkoliv vyveze za příjemných 7 l na 100 km, což je na tak velké auto opravdu výhodné. Za mě tedy palec nahoru a těším se, jakým směrem se tento model bude ubírat dál.