Líbivý městský crossover se sportovní tváří. Vyzkoušeli jsme Seat Arona FR

Seat Arona je díky svým rozměrům ideálním městským vozem, kterému nechybí praktičnost, ale ani dostatečná pohodlnost, se kterou hravě zvládnete i delší trasy. V roce 2020 byl tento model druhým nejprodávanějším modelem značky a jsem rád, že jsem měl možnost jej vyzkoušet na vlastní kůži. Jaké jsou mé dojmy? Čtěte níže.

Sportovní fresh karoserie

Na první pohled je zcela jasné, že jde o městské SUV, tedy přesněji řečeno crossover. I když je svými rozměry nenápadné, díky svému vzhledu se s tímto auťákem v městské džungli neztratíte. Na první pohled vypadá poněkud roztomile, ale zadíváte-li se na něj zblízka, budete překvapeni, že z některých úhlů působí poměrně robustně.

Velmi dobře vypadá dvoubarevné provedení karoserie, v mém případě modrá s bílou střechou. I díky tomuto detailu není Seat Arona jen obyčejné auto, ale vlastně i tak trochu módní doplněk.

Na přední části si nemůžete nevšimnout líbivého spoileru a zajímavého tvaru vnějšího osvětlení. Stejně jako jiné modely značky také Seat Arona nabízí stoprocentně LED světlomety. Ale jak

s oblibou říkám, auto dělají kola a ani v tomto případě Seat Arona nezklamal, jelikož nabízí nové designy kol z lehké slitiny. Konkrétně jsem testoval model ve výbavě FR, který nabízí pár dalších zajímavých prvků, jež autu dodávají i lehce sportovní charakter. Mám na mysli především zajímavou masku chladiče nebo zadní nárazník, který má specifický design právě pro tuto verzi výbavy. Pozornost upoutají také dvě koncovky výfuku.

Vybrat si můžete kontrastní lakování, kterým oplýval i mnou testovaný vůz
Foto: se souhlasem Alexandry Šnaid

Zadní část vozu se vůbec celá dost dobře povedla a oplývá stejnou „fresh energií“ jako celý zbytek vozu. Na zádi najdete nový spoiler s difuzorem a rozhodně vás upoutá i reliéfní rukopisné písmo, kterým je model označen. Přesně takové Seat používá i u jiných modelů. Tím se znovu dostávám k celkové „svěžesti“, která je podtržena i označením modelu. Stejně zajímavé je i logo FR, které je provedeno ve dvou odstínech chromu.

Úspěch začíná v posteli. Proč je kvalitní postel tím nejlepším, co pro sebe můžete pořídit? Zjistěte více o aktuálním trendu, kterému propadnete po první noci17. 6. 2022

Svěží nádech také v interiéru

Po usednutí do vozu interiér na první pohled působí velmi příjemně a nezklame ani po delší době užívání. Váš pohled asi jako první upoutá nový centrální displej, který může mít rozměr až 9,2 palců. Co se týče budíků, ty nadchnou všechny analogové nadšence, protože jediná větší známka digitalizace má podobu malého obdélníkového displeje, který nabídne jen pár nejdůležitějších informací. Na přání si však můžete nechat vůz osadit takzvaným „Digital Cockpit“, který analogové budíky a malý displej nahradí 10,25palcovou obrazovkou, a palubovka se tak stane plně digitální.

Musím velmi pochválit celkové zpracování interiéru a použité materiály, které sice nejsou až tak prémiové, ale pocit z jejich používání je velmi povedený. Příjemné je i uchopení volantu, k čemuž dopomáhá i skutečnost, že že je obšitý kůží Nappa. Stylově vypadá i použité čalounění a celý interiér je velmi hezky sladěný. Během popisování exteriéru jsem hovořil o tom, že Seat Arona působí svěžím dojmem, a podobné prvky „svěžesti“ najdete také v interiéru. Mezi ně patří například výrazné výdechy klimatizace, které byly v mém případě ozdobeny červeným lemem.

Stylové výdechy klimatizace zaujmou na první pohled
Foto: se souhlasem Alexandry Šnaid

Výbavový stupeň FR dodává vozu sportovnější rysy, což se projevilo také v interiéru, který dokonce působí ještě sportovněji než exteriér. Součástí je sportovnější provedení sedadel a několik jasně viditelných detailů s označením FR. Tato výbavová verze však nabízí i onen specifický multifunkční volant či volič jízdních režimů.

Hotel Faro na Kanárských ostrovech splní i ta přání, o kterých jste nevěděli, že je máte21. 7. 2022

Jízda až tak sportovní není, ale vadí to někomu?

Ačkoliv mnou testovaný vůz oplýval výbavovým stupněm FR, což z něj po designové stránce vytvořilo příjemného dravečka, co se týče jízdních vlastností a motorizace, závodníkem se tak úplně nestanete. To však není na škodu, protože pořádná závodní jízda se mi k tomuto autu upřímně ani tolik nehodí.

Pod kapotou testovaného modelu byl motor 1,0 TSI s výkonem 110 koní. V základu však dostanete ještě slabší verzi tříválce, který má výkon o 15 koní menší. Vzhledem k povaze městského vozu, zvlášť když jezdíte například po Praze a musíte neustále překonávat výrazné výškové rozdíly, je určitě lepší zvolit automatickou převodovku. Já jsem sice testoval vůz se skvěle fungujícím šestistupňovým manuálem, ale Arona nabízí i sedmistupňovou automatickou převodovku.

Z nuly na 100 km/h se dostanete za 10,6 sekundy, pokud na to opravdu šlápnete. Nicméně něco podobného dokážete pouze v případě, že v autě sedíte sami a nemáte v kufru větší náklad. Při plném obsazení auta bych se raději vyhnul i předjíždění. Ale zpět k tomu, k čemu je auto primárně určeno, tedy k běžné jízdě po městě a občas mimo něj, protože přesně pro tento účel je slabší motor naprosto dostačující. Nehledě na to, že vám „sežere“ jen okolo 5,5 litrů paliva na 100 km.

Nový vzhled přichází s přepracovanou přední maskou chladiče, spojlerem a LED světlomety, které přední části dodávají sílu a respekt
Foto: se souhlasem Alexandry Šnaid

V městském provozu se navíc s vozem můžete pohybovat velmi obratně a svižně. Podvozek si skvěle dokáže poradit s menšími nerovnostmi a na běžné silnici vůz nabídne příjemné a pohodlné svezení. Vzhledem k jízdním vlastnostem je výbavový stupeň FR poněkud matoucí, protože působí velmi sportovně, ačkoliv jízda až tak sportovní není, a proto si myslím, že daleko lépe se u slabších motorů budou vyjímat verze Style nebo Xperience.

Pohled na zadní část vozu
Foto: se souhlasem Alexandry Šnaid

Pár slov závěrem

Nejlepšími kamarády Seatu Arona jsou město a okresky, a i když zvládne i delší trasy, neužijete si je tolik jako ve vozech vyšší třídy. I pro delší výlety však můžete využít kufr o objemu 400 l, který se skvěle hodí i na velké nákupy. Závěrem můžu říct, že po celý týden testování mi byl Seat Arona opravdu skvělým parťákem, který mě na žádné plánované trase nezklamal, ba naopak často velmi mile překvapil.

Arona ve výbavovém stupni FR s motorem 1.0 TSI (81 kW/110 k) začíná na ceně 526 900 Kč, což je částka, za kterou dostanete velmi bohatě vybavené auto. O oblíbenosti modelu Arona, ale také značky Seat obecně hovoří i fakt, že společnost Seat uzavřela rok 2021 nárůstem prodeje o 10,3 % na celkových 470 500 vozů a registruje návrat poptávky zákazníků na úroveň před pandemií. Také v České republice přinesl rok 2021 značce Seat počty registrací srovnatelné s roky před pandemií. Nejoblíbenějším modelem byl právě modernizovaný SEAT Arona (2883 vozů).

Působivý interiér vás nenechá chladnými
Foto: se souhlasem Alexandry Šnaid

„Přestože byl rok 2021 náročný, podařilo se nám se značkou Seat dosáhnout velkého nárůstu a smazat tak pomyslné covidové manko z předchozího roku,“ říká Aleš Novák, ředitel divize Seat/Cupra ve společnosti Porsche Česká republika, která je importérem značky Seat pro Česko. „Celkem 6958 nově registrovaných vozů SEAT a CUPRA představuje zvýšení počtu registrací o bezmála 57 procent oproti roku 2020. Za tyto prodejní úspěchy vděčíme mimořádně silnému produktovému portfoliu, věrným zákazníkům a skvělé práci našeho obchodního týmu a dealerské sítě. Do roku 2022 tak vstupujeme v báječné kondici a s velkými ambicemi na další upevňování naší pozice na českém trhu,“ dodává Aleš Novák.

Zdroj: Jan Witek