Mercedes-Benz se naplno opřel do elektromobility. Vyzkoušeli jsme aktuální novinku – komfortní univerzál EQB

Prémiová německá značka se do elektromobility vrhla doslova po hlavě. V jejím portfoliu najdete nádherný elektrický sedan, crossover, ale i SUV, a právě jednu novinku ze segmentu SUV si představíme v následujících řádcích. Atraktivními tvary, kvalitními materiály a obsáhlou výbavou nezapře EQB svůj prémiový původ, přitom pragmaticky řešená kabina nabídne místo až pro sedm osob. Díky výkonu 168 kW (229 k) umí na světlech pěkně svižně vystřelit, a přitom jezdí neskutečně tiše a úsporně.

Elektrická auta dokážou polarizovat kdejakou debatu v hospodách otevřených snad už definitivně. Ti, co je zbožňují, vám budou do omrzení tvrdit, jak je bezva potkat spoustu nových tváří při čekání u dobíjecí stanice. A ti, kteří propadli vůni benzinu (fakt někomu voní?), se vysmívají hledání dobíjecích bodů cestou do Alp a údajnému mrznutí posádky. Tak jsme si půjčili žhavou novinku od Mercedesu, abychom zjistili, jak to vlastně je.

Je to Mercedes?

První překvapení? Není to Mercedes-Benz, ale Mercedes-EQ, jak firma říká všem svým elektrifikovaným modelům. Je to vlastně jedno, obří třícípou hvězdu na přídi auto má, takže o jeho původu nemůže být pochyb. A čistě elektrické vozy označuje německý výrobce modelovým kódem, v našem případě EQB 300 4MATIC. Jestli to chcete rozluštit, znamená to SUV střední třídy se slušně výkonnou dvojicí elektromotorů a pohonem všech kol.

Za nás asi nejlepší řešení pro ty, kteří aspoň trochu uvažují o ekologické dopravě a přitom chtějí zůstat oběma nohama na zemi: praktická karoserie, rozumné rozměry a vlastně i adekvátní cena. K té se ještě dostaneme, ale teď k otázce, jak se s elektrickým SUV vlastně jezdí?

Jestli jste fanda elektromobilů, tak dokonale. A jestli fandíte těm dinosauřím palivům, tak... taky dokonale! Zaprvé je auto tiché, to ale od elektrického pohonu a Mercedesu tak trochu očekáváte. Zadruhé je neskutečně dynamické, což už může leckoho příjemně překvapit. Reakce na pedál plynu (jistě, jakéhopak plynu, že?) je úžasná, stačí ťuknout špičkou boty a auto vyrazí vpřed. Zatřetí: páčkami pod volantem si můžete upravovat, jak moc bude elektromobil rekuperovat, a když si tuhle šikovnou věc zcela vypnete, nevyjdete z úžasu, jak má takové velké SUV nízké jízdní odpory a jak málo energie mu vlastně stačí.

Také zadní část vozu vypadá úchvatně
Foto: se souhlasem Mercedes-Benz

Opojné zrychlení

Jízdní vlastnosti preferují pohodlí, ale díky dynamickým motorům a pohonu všech kol není problém uchopit volant pevněji do ruky a svižně projet sérii zatáček. Auto se krásně vodí, asistenty hlídají, aby rozvášněný šofér zůstal hezky ve svém pruhu, a hlavně ta dynamika! Z nuly na sto udává výrobce parádní čas 8,0 s, ale takhle nikdo nezrychluje, mnohem zábavnější je start na padesátku, a na ní jste tak rychle, až si musíte hlídat bodové konto.

Přitom EQB není žádný drobeček, rozměry patří do střední třídy, což je u nás velmi žádaný segment. Velikostí a variabilitou vyhoví leckomu: majitelům obří dogy, partě lidí, kteří se na víkend vydají mimo civilizaci, rodině s dětmi a terénním kočárkem, staršímu páru, který vzal útokem Ikeu. Sedadla v druhé řadě se dají individuálně posouvat, sklon opěradla upravíte podle toho, jestli se chcete kochat, nebo si zdřímnout. A do třetí řady sedadel, ukrytých jinak v podlaze, se vejdou i odrostlejší teenageři s výškou kolem metru šedesát.

Být hetero je „normální“. A možná i „povinné“. Jak se tzv. povinná heterosexualita projevuje a koho se týká?21. 4. 2022

Špičková je kvalita zpracování a také grafika i logika ovladačů. Obří digitální obrazovka se táhne od řidiče až do půli přístrojové desky, vše ovládáte snadno tlačítky na volantu, trackpadem mezi sedadly anebo hlasem. Stačí říct „Můj Mercedesi“ a vydat pokyn v češtině. Povelem nejen spustíte navigaci (což umějí i jiná auta), ale poroučet si můžete i úpravy ambientního osvětlení (které mimochodem efektně zdůrazňuje tvary palubní desky a sportovní výdechy vzduchu), zapnout vyhřívání sedadel, a dokonce se zeptat i na předpověď počasí.

Spořivější než diesel

EQB je zkrátka mimořádně povedené auto, které užitnou hodnotou patří na vrchol své třídy bez ohledu na pohon. Jako bonus přidává naprosto tichou a svižnou jízdu, a když si neužíváte potenciálu obou elektromotorů naplno, můžete se dostat se spotřebou pod 20 kWh na 100 km, což při převažujícím dobíjení z domácí sítě znamená náklady kolem 1 koruny na kilometr – to byste při dnešních cenách nafty museli s takhle velkým a svižným autem jezdit za 3 litry na sto...

Jasně, pokud bydlíte v paneláku a nemáte kde nabíjet, nejspíš to není auto pro vás, ale stačí, abyste mohli nabíjet třeba v zaměstnání, a rázem je situace jiná. Kapacita akumulátorů je totiž dost velká a umožňuje jízdní dosah 423 kilometrů, navíc lze dobíjet výkonem až 100 kW, takže za ideálních podmínek dokáže stejnosměrný proud doplnit každých 15 minut energii potřebnou na přibližně 150 kilometrů.

Na palubě se můžete těšit na inteligentního asistenta v podobě systému MBUX
Foto: se souhlasem Mercedes-Benz

Topí lépe než benzíňák – a v létě umí vychladit

A ten, kdo elektromobil může nabíjet u svého domu a využije funkce předehřívání, si může s pomocí wallboxu v klidu dobít přes noc ve snížené sazbě a ještě mít ráno auto hezky odmražené a vytopené nebo v létě vychlazené. Takže legendám o mrznutí v zimě moc nevěřte – je to právě naopak, elektrické topení má takový nástup, že v EQB je člověku teplo prakticky hned, a nečeká tak na zahřátí jako u spalovacího motoru. Vůz je sériově vybaven tepelným čerpadlem, takže topí skvěle, a ještě šetří energii.

Automobilka zákazníkům k vozu dává zdarma kartu systému Mercedes me, kterou akceptují u 95 % dobíjecích stanic v ČR, takže odpadají starosti s čipy od různých provozovatelů, a v celé Evropě ji lze použít na 200 000 dobíjecích bodů. První rok navíc máte dobíjení na ultrarychlých stanicích sítě Ionity zdarma, pak získáte zvýhodněnou sazbu.

Nabíjení je snadné, ale především rychlé
Foto: se souhlasem Mercedes-Benz

Cena vozu činí s ohledem na kvality a všestrannost rozumných 1 483 460 Kč včetně DPH, což po odečtení daně znamená částku 1 226 000 Kč – na dnešní poměry, prémiový styl a výbornou výbavu to je hodně lákavá nabídka. Navíc cenu lze dále u podnikatelských subjektů snížit aktuálně vypsanou dotací v rámci Národního plánu obnovy. Malé podniky tak dostanou 60 % rozdílu mezi elektromobilem a vozidlem se spalovacím motorem, což při zhruba polovičních provozních nákladech a minimálně náročném servisu představuje i zajímavou finanční pobídku.

„Putin chce lidi jako já a moje dcera vyhladit. Není to konflikt, ale genocida,“ říká Iryna, která pomáhá evakuovat hendikepované Ukrajince7. 4. 2022

EQB 300 4MATIC v kostce

  • Výkon: 168 kW
  • Točivý moment: 380 Nm
  • Dobíjení třífázovým proudem 10–100 %: 5.45 h
  • Dobíjení stejnosměrným proudem 10–80 %: 32 min
  • Pohon: všech kol
  • Rozměry: 4 684 x 1 834 x 1 701 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 495 až 1 710 l
  • Zrychlení 0–100 km/h: 8,0 s
  • Nejvyšší rychlost: 160 km/h
  • Kombinovaná spotřeba (WLTP): 18,1 kWh/100 km
  • Nejvyšší dojezd (WLTP): 423 km
Zdroj: Jan Witek