Je to tu! Televize je oficiálně duhovější než kdy dřív! Podíl gay TV postav je dokonce vyšší než zastoupení gayů a leseb ve společnosti

„Gayer than ever!“ Zahraniční výzkum mapující televizní tvorbu hlásí za poslední sezonu nezanedbatelný nárůst reprezentace LGBT+ lidí. Tisková zpráva ocenila tvůrce, kteří si podle jejího úsudku konečně začínají všímat, jak zajímavé příběhy mohou queer lidé nabídnout a kolik diváků se s nimi ztotožní, anebo je minimálně zaujmou. Že ovšem procentuální zastoupení takových skriptovaných postav dokonce převýší procentuální zastoupení LGBT+ lidí v běžné populaci, to nadchlo známého zahraničního redaktora Naveena Kumara. Překvapivé výsledky shrnul ve svém článku a přidal i zajímavosti z jiného soudku.

Portál Them.us informuje, že se gay komunita v rámci reprezentace v televizi značně posunula. S nadsázkou hlásá: Aleluja! Nebo spíš – gay-leluja či alelu-gay. V obou případech je autor článku, spisovatel a editor Naveen Kumar, který se profesně zaměřuje na lifestyle, sex a vztahy, nadšený. Televize je podle něj gayer than ever, což znamená v poněkud krkolomném překladu v podstatě víc gay, než kdy dřív. Toto tvrzení nepostavil na svém dojmu, ale na intepretaci výsledků výzkumu.

Zavazadlo pro případ nouze: Jaké vybrat, jak jej zabalit a kam ho uložit, než nastane akutní potřeba evakuovat se z domova?21. 3. 2022

Report s názvem „Where We Are on TV“ („Kde jsme v televizi“) se zaměřuje právě na „malé obrazovky“ – tedy na tvorbu, která není primárně určena do kin. Celý dokument obsahuje řadu zajímavých informací a některé z nich stojí za to vypíchnout.

Především se jedná o informaci, že skoro 12 % postav v pravidelných televizních pořadech v hlavním vysílacím čase poslední sezony tvoří LGBTQ+ skriptované charaktery – jednoduše řečeno scénářoví hrdinové jsou z 12 % gayové, lesby, transsexuálové, případně jiní příslušníci komunity. To je o celých 50 % víc, než jaké má být podle jejich informací procentuální zastoupení queer lidí v Americe, a znamená to jednoznačný nárůst oproti minulým výsledkům stejného zkoumání.

„Rostoucí zastoupení LGBTQ+ reprezentace v televizi je signálem, že si Hollywood opravdu začal připouštět moc vyprávění LGBTQ+ příběhů, které k sobě pojí diváky po celém světě,“ vyjádřila se v tiskové zprávě prezidentka a výkonná ředitelka GLAAD (organizace pro podporu LGBTQ+ médií, která výzkum zastřešuje) Sarah Kate Ellis. A jsou zde i další zajímavá zjištění.

Poprvé za sedmnáctiletou historii tohoto výzkumu se na výsluní dostaly lesby. Homosexuální ženy jsou nyní v televizi nejvíce zastoupeny v rámci celé komunity, z neuvěřitelných 40 %. Dominovaly dokonce i na kabelovce, a to poprvé za patnáct let. Většinovou zásluhu na tom nese seriál Láska je láska: Generace Q (The L Word: Generation Q).

Co se týká barvy pleti, pak „barevné“ postavy v rámci televizního vysílání co do počtu zastínily bílé. U kabelovky se tento rozdíl obrátil a 55 % z queer postav jsou hrané postavy bílé pleti. Tento výsledek využil report GLAAD jako výzvu směřovanou ke kabelové televizi, která by podle jejich názoru měla udělat ještě jeden krok kupředu a dopřát postavám jiné než bílé pleti více prostoru.

Na 2,8 % kleslo televizní zastoupení lidí se znevýhodněním. I původních 3,5 % považuje GLAAD za zoufale málo a upozorňuje, že lidí s nějakým postižením či omezením je v Americe v rámci populace procentuálně mnohem více. Podobně je na tom i zastoupení postav s HIV. GLAAD komentuje, že v Americe žije 1,2 milionu HIV pozitivních lidí se zajímavými příběhy, kdežto v poslední sezoně bylo možné pozorovat pouze dvě takové postavy – jednu v rámci Dear White People na Netflixu a druhou v Ordinary Joe díky NBC.

I přesto, že skončil seriál Pose (2018), který očividně zvedal statistiky zastoupení transsexuálů na malých obrazovkách, celkový počet trans postav se z 29 v předchozí sezoně vyhoupl na 42. To Naveen Kumar kvituje i vzhledem k aktuální legislativně politické situaci týkající se práv transgender lidí v Americe. Holywood  podle Kumara dlouhou historii ve formování toho, jak diváci přemýšlejí o queer lidech, díky čemuž mohou být hnacím motorem sociálního progresu. „V době, kdy pokračuje nárůst anti-LGBTQ+ legislativy a násilí, hraje kulturní instituce jako televize klíčovou roli ve změně srdcí a myslí skrze diverzní a inkluzní vyprávění,“ myslí si Ellis.

Neurotrenér sestavuje 10 priorit pro ztrátu tělesného tuku – část 214. 4. 2022

Pokud nyní přemýšlíte, jakému seriálu či show z queer světa dát šanci, Rolling Stone má bohatý seznam úplně nových i starších doporučení. Mezi prvními vás asi nepřekvapí kupříkladu Euphoria (EuforieHBO/Max), která si vysloužila velkou oblibu i mezi českými diváky a těší se k dnešnímu dni třiaosmdesátiprocentnímu červenému hodnocení. Stejnou barvu si od hodnotících vysloužil třeba i komediální seriál Betty (HBO/HBO Max). Uvolněnou atmosféru jistě pomůže navodit seriál Šílená bejvalka (Crazy Ex-Girlfriend – Netflix), který je nejen hravý a barevný, ale také plný hudby – jedná se totiž o muzikálové čtyři série sedmdesátiprocentní kvality (podle ČSFD). A pro ty diváky, kteří ocení nejen vtip, ale i trochu dramatu a kriminálních zápletek, nabízí Netflix hned sedm sérií seriálu Orange Is the New Black (Holky za mřížemi), který se těší třiaosmdesátiprocentnímu hodnocení a všechny zmíněné série jsou podobně silné – červeně hodnocené.

Zdroj: csfd.cz, glaad.org, rollingstone.com, them.us, Instagramový profil GLAAD